Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms i forbindelse med registrering af virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Dec 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har i det seneste års tid drevet en uregistreret virksomhed (som clairvoyant rådgiver), eftersom jeg har arbejdet hjemmefra, i en lejet lejlighed, som ikke er godkendt til erhverv (sidste år havde jeg også kun en omsætning på 10.000 og et lille underskud.

Nu har jeg fået lokaler ude i byen og er klar til at blive registreret. Min omsætning i år kommer formentlig til at ligge omkring de 50.000, så derfor er der selvfølgelig fornuft i at vælge en enkeltmandsejet virksomhed fremfor en PMV. Derfor skal jeg jo så også momsregistreres. 

I den forbindelse melder der sig dog nogle spørgsmål hos mig, som jeg har brug for at få opklaret, inden jeg tager springet.

1) Betaler jeg moms fra den dato, hvor registreringen træder i kraft, eller skal man betale med tilbagevirkende kraft, når jeg nu har haft en uregistreret virksomhed? 

2) Skal jeg stadig betale moms, selvom min omsætning skulle holde sig under de 50.000 kr.?

3) Hvis jeg ikke skal betale moms med tilbagevirkende kraft, kan jeg vel heller ikke trække den købsmoms fra mht. de udgifter jeg har haft tidligere på året (f.eks. udvikling af website).

På forhånd tak!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Therese:

 

2) Skal jeg stadig betale moms, selvom min omsætning skulle holde sig under de 50.000 kr.?

Når du skal registere din virksomhed, så får du nogle valgmuligheder.

Hvis jeg husker korrekt, så er det noget i den stil:

1) Jeg omsætter ikke for over 50.000,- og skal derfor ikke momsregistreres

2) Jeg omsætter ikke for over 50.000,-, men jeg vil gerne registreres

3) Jeg omsætter for over 50.000,- og skal derfor registreres

Så ja, hvis du vælger at momsregistrere dig, så skal du betale moms - uanset omsætning. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Therese:

1) Betaler jeg moms fra den dato, hvor registreringen træder i kraft, eller skal man betale med tilbagevirkende kraft, når jeg nu har haft en uregistreret virksomhed? 

2) Skal jeg stadig betale moms, selvom min omsætning skulle holde sig under de 50.000 kr.?

3) Hvis jeg ikke skal betale moms med tilbagevirkende kraft, kan jeg vel heller ikke trække den købsmoms fra mht. de udgifter jeg har haft tidligere på året (f.eks. udvikling af website).

1 ja fra dato - kun tilbagevirkende hvis du ikke registrerede rettidigt i forhold til loven om at man skal registrere så snart det er åbenlyst man vil komme over 50.000 kr oms

2 ja fra registrering ja - men du kan så også trække moms fra

3  Nej du kan ikke trække moms fra før registrering da du har haft fakturering inden registrering

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Dec 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak! 

Nu ved jeg så bare ikke, om jeg kommer over de 50.000 kr., men det kommer formentlig til at ligge der omkring.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Dec 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)