Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af gebyr til virksomhedsmægler ved salg af virksomheden

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

andersen1964:
Den rentebærende gæld finansierer jo aktiver, som køber får med i handlen.
Arguin har helt ret - og det du skriver her er vel ikke nødvendigvis sagen -den kan da også komme fra alt muligt andet - eller aktiver som er borte osv - men i alle fald er begge dele - aktiverne og passiverne jo med i den pris der betales og som salær bygger på. 

Skal I overtage gælden så køber får selskabet uden gæld - så påvirker det jo købssummen positivt og måske er det der du synes det er galt at mægler så får % af købssummen beregnet for virksomheden hvor I overtager gælden som så ikke går med i handlen og øger værdien af selskabet?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

andersen1964:

Hej Arguin

Jeg er ikke i tvivl om at du har ret. Jeg vil dog gerne have en bedre forståelse, da det stadig står mig uklart hvorfor det fungerer således.

Hvis virksomheden handles til 4 mio kr. skal vi vel selv betale den rentebærende gæld ud af de 4 mio. kroner, hvormed at vi ikke længere har 4 mio. kr. til deling?! Jeg forstår ikke hvorfor at vi skal betale den rentebærende gæld ud af salgssummen. Den rentebærende gæld finansierer jo aktiver, som køber får med i handlen.

Er det ikke en ren selskabsovertagelse?

Hvis ikke, hvad var så oprindeligt udgangspunktet for handelen, og hvad er der aftalt som honorar ifm jeres aftale med mægler?

Der er jo stor foskel i summerne, såfremt der kun er aktivitet og tilhørende aktiver der handles, og ikke hele selskabet. Hvis aftalen med mægler er lavet med udgangspunkt i en handel af selskabet, så kan jeg godt forstå at I gerne vil have satsen handlet ned, da det alt andet lige bliver et større bruttobeløb at afregne ud fra. På den anden side, har udgangspunktet været kun at sælge aktivitet og aktiver, så har mægler muligvis på forhånd reguleret satsen i overensstemmelse hermed.

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Ja lige præcis. Det er netop at vi overtager gælden og afbetale denne med købssummen, men mægler får stadig % procent af denne salgssum (før gælden er betalt).

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad mis sige det sådan, at vi var ikke klar over at deres salær beregnes på baggrund af EV. Og dette er heller ikke nævnt i den aftale vi har indgået med dem. Det er det jeg er interesseret i at få præciseret. De vil jo nok sige 'selvfølgelig er den det'. Det er en ren selskabsovertagelse. De får en trappesats med op til 5% ved x antal millioner. Men jeg havde ikke forventet at vi ville komme op i de x antal millioner, da jeg ikke havde indregnet den rentebærende gæld! Deri min overraskelse for hvordan det evt. fungerer.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er der specifikt skrevet i aftalen?

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arguin

Der står følgende ift. fees og qualifying transaction:

Qualifying transaction:
A qualifying transaction means any transaction directly or indirectly, of the shares in XXX
For the purpose of fee calculation, Transaction Value is the gross proceeds in a transaction including but not limited to warrants, options, and other securities. Should securities be a part of a qualifying transaction, they will be recognized at their fair value.

Fees:
All fees are payable in cash.
all fees are payable 10 days after closing the deal
A fixed fee of 15.000 kroner shall be paid upon the sale of the company
-Furthermore, in the event of a qualifying transaction a performance fee of 0% shall be paid on valuation of XXX of less than 1 MDKK
-For a valuation of between 1 MDKK and 2 MDKK a performance fee of 1% shall be aid of the transaction value surpassing 1 MDKK
-For a valuation higher than 2 MDK a performance fee of 5% shall be paid of the transaction value surpassing 2 MDKK

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Her står det også at en qualifying transaction er direkte eller indirekte salg af anparter i xxx

Som jeg har forstået dig er handelen begrænset til aktiviteter etc, mens det selskab som har haft aktiviteterne ikke overdrages.

Står der noget i aftalen omkring dette scenarie?

Er der henvist til standardbetingelser? I nogle tilfælde er det fastsat i betingelserne hvordan bruttotallet for handelen bliver gjort op, og her kan der godt være bestemt, at ved salg af anparter skal handelsprisen gøres op som anpartsværdien + rentebærende gæld og øvrige forpligtelser.

Har I ikke haft en advokat indover når I har forhandlet omkring salg af virksomheden i den beløbsstørrelse, og hvad siger vedkommende at I er bundet til jf kontrakten?

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen måske er det bare mig, men det er da rent logik, at mægler skal have procenter af hele salgsprisen.

Det samme gør sig jo gældende i alle andre forhold. Hvis du sælger dit private hus, så vil ejendomsmægleren jo også have procenter af salgsprisen, uanset hvor meget du skylder i huset. Eller kunne mægleren jo ende med at tjene stort set ingenting, hvis gælden er stor nok. Det samme ved salg af virksomheder.

Det samme hvis du hyrer en sælger på provision, som får procenter af salget. Så er det da af salgsprisen, og ikke af fortjenesten sælgeren får procenter. Ellers ville sælgeren jo kun sælge de produkter med mest avance, og ignorere alle tilbudsvarer m.v. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Begge løsninger er set før.

Hvorvidt det er netto eller bruttoværdier der er udgangspunkt for beregningen kan formentligt ses afspejlet i procentsatsen.

I min optik er de oplistede satser ikke helt afskrækkende.

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arguin & magic22

Der nævnes intet yderligere om hvad der er udgangspunktet for beregningen. Det står dog klart at det er virksomheden der handles og ikke aktiver. Jeg har endnu ikke konfronteret mægler med min 'tvivl', da jeg ikke ønsker at skabe problemer såfremt det er mig der tager fejl. Det er dog ikke blevet diskuteret eller nævnt hvad som fee beregnes af (salgssummen med eller uden gæld). Med min baggrund, som ikke udspringer fra et corporate finance studie, har jeg dog tænkt, at deres fee blev beregnet på baggrund af det vi står med i hånden til deling efter et salg (uden gæld) og at køber købte virksomheden og dermed også gælden (kassekredit/lån i banken). Derfor blev jeg overrasket over da de begyndte at snakke om EV, og ligge op til at fee beregnes på baggrund af dette.

@magic22 - Jeg forstår ikke din analogi med et hussalg. Du tager jo ikke gælden i huset og ligger oveni salgsprisen på huset.

Jeg søger at forstå hvorfor det er som det (oftest) er, og om der er noget at komme efter ift. hvorledes fee til mægler skal beregnes. Hvis det ikke er åbenlyst hvorledes det beregnes, så er det noget jeg vil diskutere med dem. Hvis det derimod er åbenlyst, er det ikke en diskussion jeg ønsker at åbne op for.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)