Hej, Jeg står i den gode situation, at jeg har for meget arbejde (I perioder). Derfor har jeg brug for ekstra hænder. Men jeg er lidt i tvivl om denne process. I og med det kun er i perioder vil der være tale om honorar aflønning. Virksomhedsformen er I/S (Hvis det gør nogen forskel). Hvad skal jeg helt konkret gøre for at behandle disse honoreringer korrekt? - Skal de have en kontrakt (hvis ja, hvad skal denne indeholde)? - Hvordan indberetter jeg honorering korrekt i mit regnskab? - Skal det registreres på skat? (Det skal det nok, men hvordan?) - Ellers andet jeg skal være opmærksom på? Mange tak! |
uanset det er i perioder, vil du nu nok i virkeligheden skulle bruge alm løn med a-skatte træk. Det her lyder som periodevis lønmodtagere og ikke enkeltstående mere freelance/honorarprægede opgaver. Man må ikke, bare fordi det er periodisk, undlade at trække kildeskat
Også for, at du ikke skal risikere at hænge på disse menneskers skat, hvis de ikke har penge til den, ville jeg stærkt overveje alm løn. Brug f.eks. Danløn - brug timeløn som sikkert fungerer her - Du skal udarbejde ansættelsesbevis med oplysning om arbejdets karakter - forventede ca tid - aflønning osv for alle lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Ellers er det mig bekendt ikke krav.
Du indberetter så via danløn eller via skat.dk og skal lige være arbejdsgiverregistreret i virk.dk uanset hvad
HVIS det er honorar - så skal det også indberettes som bidragspligtigt honorar B-indkomst, men her tilbageholder du ikke skatten men KAN hænge på den hvis modtager ikke kan betale den og det var oplagt, at der faktisk var tale om lønmodtager arbejde der skulle have været kildeskatteberigtiget
vh John Hannover