Jeg har 4 wordpressblogs med produktanmeldelser. Blogs har gode domæner, professionelle designs og alle rangerer 1-3 på google på deres respektive søgeord, som er de produkter der omtales på siderne. Alle 4 sider er inde for samme produktkategori og sælger produkter i prislejet 5.000-20.000.kr
Siderne skaber omsætning hos forhandlerne for tilsammen 1,1 million kroner om året på 70.000 besøgende og har gjort det i stabilt ca. 3 år nu (og ligger relativt stabilt på denne indkomst), uden nævneværdigt arbejde. Forhandlerne giver 12-16% i provision på produkterne der sælges.
Der er flere udbydere af produkterne på det danske marked, og de kontakter mig jævnligt for at få deres produkter på siderne.
Jeg overvejer at sælge disse 4 sider til en af forhandlerne, hvilket vil gøre dem førende i søgemaskinerne inden for deres felt.
Ja det har jeg også læst andre foreslå. Men hvorfor kun et års indtjening, når de yder stabilt over en årrække? Der er ikke mange andre steder du kan investere penge til 100% om året.
Det handler vel ikke så meget om en fair pris - det handler vel mere om hvad én af forhandlerne synes det er værd for dem, og hvad du synes du vil sælge dem for ....at man så kan bruge diverse tommelfingerregler har vel ingen relevans hvis du synes det er for lavt.
Så jeg vil da anbefale at du kontakter forhandlerne og høre om de overhovedet er interesseret i at købe dem.
Den rigtige pris er den som virksomheden er villig til at give dig, så jeg ville mene prisen ligger et par gange højere end hvad det giver dig i provision på et år. Prøv med at give dem en pris på hvad du kunne tjene på 3 år og så se om de vil gå med til det.
Sælger du til lavere pris end den de vil give, så er prisen IKKE den rigtige. Du skal matche værdien og det er den du kan sælge den for.
Måske der er andre der vil købe, deres konkurrenter etc. nogle kunne måske være interesseret i at give lidt ekstra for at få dem lukket ;-)
Tak for svaret Marve - jeg giver dig helt ret og det var egentligt også tanken bag, da jeg valgte at bruge udtrykket "fair pris" - det er måske blevet misforstået. Prisen må altid være det, som begge parter kan enes om.
Grunden til at jeg har oprettet tråden er, at jeg blevet bedt om at give et prisoverslag fra en af disse omtalte forhandlere. Derfor søgte jeg og fandt flere gange denne, efter min mening, arbitrære og lidt håbløse 12 måneders regel på flere fora og det er ærgerligt, hvis det danner præcedens for branchen.
Jeg kan læse mig til at revisionfirmaer ofte bruger multipler og goodwill i deres beregning af virksomhedsværdi. Her indregnes typisk mindst 2-3 års indtjening (goodwill) og multipler efter alt efter branche. Affiliate-branchen har ikke altid været helt stueren og websites lever selvfølgelig altid (med forbehold) på googles nåde og det kan måske medføre denne meget forsigtige prissætning af websites.
På baggrund af dette tænkte jeg at en diskussion af prissætning af websites kunne være interessant. På den anden side, er jeg måske bare faldet i en klassisk fælde, hvor man tror at det man har lavet, besidder en højere værdi end virkeligheden vil være med til.