Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af ikke realiseret avance på aktier, der endnu ikke er børsnoteret?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Frederikssund
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg betaler et kontingent til viral angels - et firma der sætter penge i firmaer, der endnu ikke er noteret på børsen - hver måned. For de penge får jeg nogle aktier i forskellige firmaer, nogle gange mange aktier og andre gange lidt færre. Jeg har nu en beholdning af aktier, hvor værdien klart overstiger det kontingent, jeg har indbetalt.  Hvordan får jeg værdien af aktier ind i mit Aps, og hvad med den evt. avance på aktierne, som jeg ikke har realiseret endnu? Nogle af aktierne bliver børsnoteret inden for kort tid, hvad med en evt. avance der?

Er der nogen der kan hjælpe med bogføringen omkring dette?

På forhånd tak.

mh

In2care Aps

Susanne

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er tale om reglerne i Aktieavancebeskatningsloven, hvor jeg umiddelbart vil anse de modtagne aktier som værende næringsaktier, hvilket vil bevirker, at avancerne er skattepligtige.

Hvis der er tale om næringsaktier, så vil beskatningen ske efter princippet for "lagerbeskatning", hvilket igen bevirker, at der skal opgøres avancer/tab løbende, som indgår i selskabets skattepligtige indkomst. Dette er i modsætning til "realisationsbeskatning", som kun udløser skat ved en handel med aktierne.

Bogføringen af kursreguleringerne sker på en konto under "Renter" i resultatopgørelsem" og modpost på aktiebeholdningen. Dog kan det være en fordel, at have kursreguleringerne som en selvstændig post i samme gruppe som aktierne i balancen.

Tonny

Fra Frederikssund
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Tonny

mh Susanne

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)