Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu et spørgsmål mht momsregistrering eller ej :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa! :)

Har læst nogle posts igennem her på siden angående det!

Sagen er at jeg på hobbyplan har startet en webshop / starter en webshop med en kammerat. Firmaet er registreret I/S og vi har fået godkendt import og eksporterklæring. Dette er en hobbyvirksomhed så kan med garanti sige at vi ikke overstiger de 50.000 i omsætning før min. år 2016, medmindre der sker noget meget uventet. Nu skal jeg lige være helt med.

1. Ikke momsregistretet.

Skal jeg så ikke betale moms? Altså når jeg køber en vare lad os sige i England så betaler jeg jo ikke moms på den, hvad så når jeg sælger den?

Skal jeg så ikke betale moms på den? Så hvis jeg sælger den til 100 kroner, koster 20 kroner i indkøb, så har jeg en fortjeneste på 80 kroner eller hvordan er det? Eller er det 20 kroner i indkøb 25 kroner i moms og så en fortjeneste på 55 kroner?

2. Momsregistreret.

Foruden at angive moms 4 gange om året (hvert kvartal) det er jo bare købs- og salgsmoms der skal angives der og så finder skat selv ud af hvor meget det bliver? Selvfølgelig har jeg det også i mit regnskab, og køber jeg varer uden fra DK angiver jeg det som varer købt uden moms.

Foruden at jeg kan sælge nemmere til virksomheder, hvad er idéen så i at være momsregisreret?

Der foregår det jo som oppe i punkt 1. med at jeg køber en vare til 20 kroner i England sælger den til 100 kroner herhjemme er min fortjeneste 55,-. Jeg ved godt at der er nogle opstartsting man ikke kan trække fra, men nu fører vi også selv regnskab og hvad man kan og ikke kan trække fra kender vi ikke så godt til igen, så det vil nok ikke blive trukket fra uanset hvad. Vores budget er ikke til en revisor :)

Håber at i kan hjælpe mig! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

madsnj88:

1. Ikke momsregistretet.

Skal jeg så ikke betale moms? Altså når jeg køber en vare lad os sige i England så betaler jeg jo ikke moms på den, hvad så når jeg sælger den?

Skal jeg så ikke betale moms på den? Så hvis jeg sælger den til 100 kroner, koster 20 kroner i indkøb, så har jeg en fortjeneste på 80 kroner eller hvordan er det? Eller er det 20 kroner i indkøb 25 kroner i moms og så en fortjeneste på 55 kroner?

Ja du skal betale moms i england ved købet så din indkøbspris stiger med den pris. Du må ikke opkræve moms når du sælger hvis du ikke er momsregistreret - MEN  du skal være momsregistreret hvis du kan forvente at overstige 50.000 kr i omsætning på 12 mdr som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

madsnj88:

2. Momsregistreret.

Foruden at angive moms 4 gange om året (hvert kvartal) det er jo bare købs- og salgsmoms der skal angives der og så finder skat selv ud af hvor meget det bliver? Selvfølgelig har jeg det også i mit regnskab, og køber jeg varer uden fra DK angiver jeg det som varer købt uden moms.

Foruden at jeg kan sælge nemmere til virksomheder, hvad er idéen så i at være momsregisreret?

Du bliver nødt til at sætte dig mere ind i ting ved f.eks. at gå med på et af de gratis kurser skat afholder regelmæssigt overalt eller google og læse for det du spørger om kræver laaaangt svar men kort:

Du kan ikke lade være med at være registreret hvis du kan forvente at sælge for over 50 t på 12 mdr - ellers kan du få pålagt moms og bod på alt du solgte uden moms

Skat finder ikke ud af moms på anden vis end at du følger regnskabsloven bogfører korrekt - tilmed også import moms for alle varer du køber uden for Danmark (koster ikke noget men skal angives), og derefter angiver moms - købs og salgsmoms. 

Prøv om det hjælper med det længere svar her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html som giver en vis basis viden på startniveau

Held og lykke med det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

No offence, men sætter mig ind i tingene? Som jeg skriver så er det ikke realistisk i hvert fald inden fra de første par år... Og ja hvis jeg importere fra andre lande skal jeg selvfølgelig betale moms af indkøbsprisen :) Det er jeg godt klar over, det bliver hovedsageligt Kina vi bestiller fra, og har fået godkendt import og eksport, men igen det er nu heller ej det jeg spørger om?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

jep - sætter dig ind i tingene - ikke for min skyld med for din egen kun - for i HAR jo stiftet virksomhed og så er det vigtigt du kan lidt om momsSmile

madsnj88:

1. Ikke momsregistretet.

Skal jeg så ikke betale moms? Altså når jeg køber en vare lad os sige i England så betaler jeg jo ikke moms på den

Her lidt du må sætte dig ind i, for du betaler moms i England når du importere uden at være momsregistreret - og det kan jo koste dig noget ikke at være klar over det - og så spørger du - 

madsnj88:

1. Ikke momsregistretet.

, hvad så når jeg sælger den?

Skal jeg så ikke betale moms på den?

Ked af det men det er ikke lige til at forstå - og igen oplæg til dum fejl der kan koste.  

Hvis du ikke er momsregistreret så må du aldrig OPKRÆVE moms  hvis det er det du mener med at betale moms??

Du skal jo betale engelsk moms ved import fra england som var dit udgangspunkt.

OG så Kina skriver du nu: Ja så skal du betale Dansk moms ved importen uden at kunne trække den fra når du ikke er registreret - men stadigt ikke opkræve moms af DINE kunder

madsnj88:

2. Momsregistretet.

Foruden at angive moms 4 gange om året (hvert kvartal) det er jo bare købs- og salgsmoms der skal angives der og så finder skat selv ud af hvor meget det bliver? Selvfølgelig har jeg det også i mit regnskab, og køber jeg varer uden fra DK angiver jeg det som varer købt uden moms. 

to ting som igen gør du rammer ved siden af skiven - Sætningen med: Så finder skat selv ud af det?? Ja som sagt hvis du meddeler skat det i momsangivelsen ellers finder de ikke ud af noget og sætningen - køber varer fra uden for Danmark så angiver det som varer købt uden moms     Nej skam -  du angiver moms når du er momsregistreret, som du også vil kunne se i mit link - med 25% af værdien inkl. fragt under importmoms i salgsmomssiden og tilsvarende under købsmoms  - Det koster dig så ikke noget som registreret men du skal angive det præcist som vist (du kan også få direkte link om kun IMPORTMOMS)

At jeg nævner de 50 t igen er for det tilfælde at I kommer til at sælge mere end du venter og fordi du også spørger til som momsregistreret. Det er ærgerligt ikke at registrere sig, og så opdage man kommer op mod 50 t og så tvinges til at ligge stille indtil man er sikker på ikke inde for 12 mdr at ha krydset grænsen, for de 50t er ikke en bund man først må sælge for - og SÅ registrere sig. Forhåbentlig får I gang i forretningen jo.

For at spare importmomsen ved køb i Kina og for at fremstå mest seriøst ville jeg råde til meget stærkt at overveje momsregistrering - men hvis I kun sælger til private så kan I godt overveje at vente.

Det er ikke for at drille jeg siger du er nødt til enten at gå på et af skats helt gratis kurser eller google en masse om moms (inkl. mit link) så du forstår hvordan det hænger sammen med moms for det fylder rigtigt meget hvis alt skal forklares i en almindelig tråd - men det er ikke ret svært i virkeligheden, når bare den lige går op for jer - så lad det ikke forskrække. Big Smile

Og som sidste råd - når det er et I/S så lav - uanset hvor gode venner i er en god EJERAFTALE - det er vigtigt at ha lige fra dag 0 - rigtigt mange kommer i uføre uden. Der kan I også vælge hvis I ikke vil dele lige (ex den ene arbejder mere end den anden) + husk I har solidarisk personlig hæftelse - + overvej et godt regnskabsprogram som brugt rigtigt (og mange af dem er lette) også løser momsen langt hen ad vejen - ex gratis www.dinero.dk (som er Aminos) eller til ca 100 kr per måned billys billing

stadigt god vind med det.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Endelig ikke mistforstå mit tidligere svar :) Alt det med momsen altså at indgive den og importmoms det har jeg styr på. Og ja jeg mener at skat selv finder ud af når jeg har indgivet :) Går meget op i at det hele skal gøres rigtig fra starten af, ellers ender man jo bare som alle dem man læser om i avisen, er man først gået af den nemme vej så er der langt vej tilbage :)

Ja jeg tænker hvis ikke jeg er momsregistreret at så sælger jeg en varer for eks. 20 ,-. Så på fakturaen skriver jeg bare varens pris 20,- og så ikke mere. Så sælger jeg den uden moms, men så skal jeg ikke betale noget moms til Skattefar? Ikke før jeg runder 50.000 i omsætning eller bliver momsregistreret? Reelle tal tror jeg vores omsætning vil ligge på omkring 2.000-5.000 de første år. Dette er mest for at teste egne evner, har selv bygget webshoppen op, første gang jeg begiver mig ud i at starte firma osv :)

Ja jeg har forstået at jeg skal have fat i skat ang. import, så ska jeg selv skrive til dem når jeg regner med at få nogle varer hjem, og så bliver jeg opkrævet et gebyr og importmomsen inden jeg har varerne i hænderne selv. Det er noget med at man er "ny" så får man ikke på kredit :)

Lige et spørgsmål du måske kan hjælpe med? Hvis nu at jeg er på kræmmermarked og finder et super godt parti et eller andet til en god pris. Hvis nu ikke jeg er momsregistreret må jeg så godt købe det som et vareparti også selvom jeg ingen kvittering får med? Hvis det er købt i DK må jeg jo gå ud fra at momsen er betalt en gang før?

Og tak for hjælpen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

madsnj88:
Ja jeg tænker hvis ikke jeg er momsregistreret at så sælger jeg en varer for eks. 20 ,-. Så på fakturaen skriver jeg bare varens pris 20,- og så ikke mere. Så sælger jeg den uden moms, men så skal jeg ikke betale noget moms til Skattefar? Ikke før jeg runder 50.000 i omsætning eller bliver momsregistreret?
korrekt ikke noget moms når du sælger  - men moms når du køber - fra EU det lokale lands moms og fra uden for EU dansk moms (og told osv)

Igen - du har ikke fare hvis din omsætning ligger på 2-5000 for 12 mdr periode - men registrer når I rammer 3 - 3.500 kr per måned for så kan I forudse at I kommer over 50.000 kr - ellers får I risiko for moms på alt i solgte uden moms

madsnj88:
a jeg har forstået at jeg skal have fat i skat ang. import, så ska jeg selv skrive til dem når jeg regner med at få nogle varer hjem, og så bliver jeg opkrævet et gebyr og importmomsen inden jeg har varerne i hænderne selv. Det er noget med at man er "ny" så får man ikke på kredit :)
Ja told og moms opkræves når I ikke er momsregistrerede. Hvis I er registrerede opkræves ikke moms - så skal I selv angive den og den koster ikke noget da den er med både under salgs og købsmoms

madsnj88:
Lige et spørgsmål du måske kan hjælpe med? Hvis nu at jeg er på kræmmermarked og finder et super godt parti et eller andet til en god pris. Hvis nu ikke jeg er momsregistreret må jeg så godt købe det som et vareparti også selvom jeg ingen kvittering får med? Hvis det er købt i DK må jeg jo gå ud fra at momsen er betalt en gang før?
Hvis du køber af private, så er der jo aldrig moms på - helt uanset hvor, da ikke momsregistrerede jo aldrig - helt som I selv - må opkræve moms når de sælger.

Du skal, når du driver det som CVR ha et købsbilag der viser hvem sælger er (navn og adresse (eller CPR) bare sælger kan identificeres) og beskrivelse af tingene og prisen du har betalt. Ellers har du ikke et bilag du kan bruge i regnskabet som udgift.  Du må gerne selv lave bilaget - Du kan lave et købsbilag som du bare skal få sælger til at skrive navn og adresse på + beskrivelse og pris.

Sælger får ikke skat eller andet af det hvis han sælger som privat og det er privat indbo. Hvis han sælger som forretning - køber og sælger, så skal han selv opgive det til skat (mere hvis du tænker om sælger vil skrive på sådan en seddel) Du skal ha bilaget for at kunne trække købet fra.

Når du køber, så er det ikke en udgift, men noget du har på lager som har samme værdi som det du har betalt for det - først når du sælger, kan du tage udgiften med i regnskabet (I skal med andre ord gøre lageret op i værdi enten løbende eller når I laver regnskab)

Bliver I momsregistreret en dag vil det være aktuelt at se på brugtmomsordningen hvis I handler via markedspladser -  men glem den til videre - ha den kun i baghovedet HVIS

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bruger Deniro. Det fandt jeg meget overskueligt at bruge, bruger dog ikke Pro versionen, men jeg gemmer manuelt på en server alle købs og salgsfakturaer.

I deniro så snart jeg køber noget så skriver jeg det derind, og der trækker den hele købet fra på samme tid. Og bare rolig er ikke for sent ude, vores webshop er dog oppe at køre, men man kan intet købe derinde :) Det er produkter derinde som vi har, men der er ingen betalingsgateway og har deaktiveret at man kan smide varer i kurven derinde :)

Så du skal have mange tak for hjælpen.

Ringer lige til skat på mandag og høre mht. hvad der så skal opføres ved skat og ens egen årsopgørelse :) Go' weekend til dig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

madsnj88:
I deniro så snart jeg køber noget så skriver jeg det derind, og der trækker den hele købet fra på samme tid
yes det gør alle programmer når du køber - du skal så for at kende jeres resultat og minds ved årsregnskabet, gøre dit lager op og kreditere den konto som du kan se varekøbet ligger på og debitere varebeholdning (52000) i dinero så går dit vareforbrug ned - og flytter sig over som værdi - 

for at få en betaliingsgateway skal I sikkert ha jeres CVR nummer tilknyttet en bankkonto - enten den af jer i udvælger som person og som kan bruge sin personlige konto som allerede er knyttet til NemID f.eks. eller i skal ha en ny erhvervskonto - men den tid den glæde - Indtil da behøver I nok ikke en tilknytning af jeres CVR når I heller ikke har moms. (paypal kan også være en mulighed hvis de vil oprette jeres CVR på en personlig konto

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har fået en konto i banken hvor vi begge er tilknyttet, og tilknyttet som Nem ID til vores cvr nummer :) Vi havde tænkt på NETS, men det er jo 250,- i måneden alt i alt, og med den omsætning vi regner med så er vi gået til PayPal, og der er vi blevet oprettet. Det koster 2,6 ,- pr transaktion + 1,6% af prisen. Det er det bedste for os indtil videre :) Deniro lagde en video op med det med at opgøre ens lager og hvordan det fungere, så det tror jeg også at jeg har styr på :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)