Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om betaling af moms hjælp.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa håber i kan hjælpe.

Jeg ved at købs moms skal fratrækkes salgsmoms og det er det beløb man skal betale til skat i moms?

Men hvad hvis laver ydelser sælger fx Pdf filer. hvor jeg jo ikke har nogen form for købs moms? skal jeg så betale fuld salgs moms

Hvis beløbet fx er 200 kr incl. moms det er jo så 150 kr uden moms skal jeg så betale 50 kr i moms direkte? eller må jeg godt lave en købs moms der hedder 150- 25% = 37,5kr i købs moms og trække det fra de 50 kr salgs moms = 12,5 kr som skal betales i moms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du må ikke trække moms fra du ikke har betalt Big Smile Moms er jo ikke din - det er noget du opkræver fra forbrugeren og kun hvis der fremgår købsmoms fra en dansk momsregistreret virksomhed må du trække noget fra i moms - nemlig den moms der står på den regning du modtager

Du har jo heller ikke betalt nogen købsmoms og har derfor ikke noget at trække fra. Den salgsmoms du skal betale er ikke en del af dit resultat, for moms indgår slet ikke i dit resultat. Det er noget du opkræver fra forbrugeren på statens vegne og bare opbevarer til det skal betales

Dels vil jeg mene det lyder som om du mangler regnskabsprogram og som om du kunne bruge en økonomiperson som hjælp - evt via nettet hvor dine bilag kunne ligge - og endeligt kan du jo her prøve at læse bare det helt basale om skat og moms - for ellers kan du komme til at lave dyre fejl http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 13
Indlæg ialt: 49
Fra  Firmatøj med logo Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest vil jeg sige, at du nok kunne have stor fordel af enten at betale en for at bogføre og indberette moms for dig, eller som minimum have en til enten at lære dig op eller gennemgå det du laver. Der er nemlig nogle grundlæggende ting du mangler lidt på.

1) I forhold til dig regneeksempel, så skal du huske at når man ser på et beløb inkl. moms, så udgør momsbeløbet 20% af totalen. 200 inkl. moms indeholder derfor et momsbeløb på 40.

2) Hvis du ser på momsen over en periode, så har du nogle indtægter som du skal betale moms af og nogle omkostninger du kan have momsfradrag for. Det er derfor summen af salgsmoms og købsmoms for en periode der afgør hvor meget du skal betale. Du kan altså ikke fradrage moms medmindre du har fradragsberettigede omkostnger.

I det tilfælde du har et salg, men ingen omkostninger til varekøb eller lignende, der vil du ikke have noget moms at fradrage. Du vil dog kunne have andre omkostninger i perioden som giver der et fradrag.

Håber det hjælper dig med lidt af det grundlæggende, men jeg synes dog der er et langt stykke fra dette til at du med tryghed vil kunne beregne og indberette din egen moms.

Firmatøj med logo - økologiske t-shirts og andet firmatøj med eget tryk

Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu siger du 20% når jeg skal betale momsen tilbage til skat?

Har jeg forstået det rigtig hvis jeg fx sælger en ydelse for 200 kr incl. moms altså 150 kr uden moms.

Så er beløbet jeg skal betale tilbage til skat altså 200 kr - 20% salgsmoms altså 40 kr moms som skat skal have fra mig?

og ikke som før skrevet 200 kr - 25% salgsmoms = 50kr tilbage til skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Festinat:

Nu siger du 20% når jeg skal betale momsen tilbage til skat?

Har jeg forstået det rigtig hvis jeg fx sælger en ydelse for 200 kr incl. moms altså 150 kr uden moms.

Så er beløbet jeg skal betale tilbage til skat altså 200 kr - 20% salgsmoms altså 40 kr moms som skat skal have fra mig?

og ikke som før skrevet 200 kr - 25% salgsmoms = 50kr tilbage til skat?

det er altså farligt for dig at gøre det her selv og uden regnskabsprogram Det er sagt VENLIGT og ikke for at skræmme, og for at du ikke skal forsætte ud af et galt spor

Hvis du sælger en ydelse til 150 kr så sælger du vel for

ydelse 150 kr

moms 25% 37,50

Ialt 287,50    og ikke 200 kr??

Den moms på 37,50 fremgår så forhåbentligt tydeligt af din faktura til din kunde, ellers er det jo helt galt? Derfor burde du aldrig være i tvivl

HVIS du har faktureret uden at angive moms er det absolut galt og har du faktureret som du skriver 150 kr + moms = 200 kr ialt er det jo også helt galt.

Hvis en ting koster 150 kr uden moms så koster den 187,50 med moms fordi du lagde 25% på de 150. Hvis du skal regne den modsatte vej tager du nu 20% af de 187,50 og får 37,50 og kommer igen ned på 150

(ydelse til 200 kr inkl. moms - minus 20% = 160 kr uden moms - og 160 kr + 25% moms er 200 kr -)

Moms lægge til = + 25%   moms væk fra priser med moms = - 20% MEN det fremgår jo tydeligt både af den regning du har sendt og af de regninger du modtager, så du skal jo ikke regne moms ud bagefter overhovedet. Alle dine priser som er det som indgår i dit resultat er UDEN moms, moms er aldrig en indtægt eller udgift. 

Gentager gerne, skaf en bogholder der ser dine bilag og lægger dem i gratis regnskabsprogram som f.eks Dinero. Det koster ikke ret meget og kan gøres over nettet hvis du lægger bilagene i f.eks. dropbox - få tilbud fra www.agera.dk   Du laver garanteret andre fejl når det er så fremmed for dig og det kan koste dig meget mere - Brug tiden på det du er god til at lad andre lave regnskab (eller find en ven eller familie der kan)

Du så mit link som faktisk forklarer det med + 25 og - 20% og alt det andet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html - men stadigt råder jeg dig til at betale lidt for at slippe for problemerne

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe jep mig der er helt galt på den.. Har forstået det nu har selv lige siddet og regnet efter igen.

Tak for svarene det hjalp tror lige jeg sov lidt med min måde at udregne på.. Og bare rolig har ikke begået nogen fejl med kunder. :)

Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Men nu for du det sagt som at jeg SKAL give kunden en fakture? jeg kommer kun til at skulle sælge til private, dvs. jeg behøver vel kun at give dem en kvittering hvis de beder om denne? det aller vigtigeste er vel at jeg selv beholder salget i mit regnskab?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

det vigtigste er at du har en faktura og det er vel lidt unaturligt at så ikke give kunden den så kunden kan se hvad de betaler for - men du skal ha en faktura for alt det du sælger og den skal tydeligt angive moms - også selv om du kun sælger til private. Om kunden så tager fakturaen eller du ikke giver den, er jo ikke så let at kontrollere - det helt afgørende er, at du har en faktura for hver eneste salg og at moms fremgår og bogføres korrekt helt løbende - men jeg vil da absolut råde til at gi kunden fakturaen også (det med kun hvis kunden beder om kvittering kunne få kunden til at tro det var sort betaling og kunne få en eller anden sur kunde til at anmelde, og så skal du rode med det - når du jo alligevel skal ha den fakturakopi selv) Ingen grund til at risikere noget når lige den del er så let.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)