Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad må speditører fakturere i.f.m. valutaomregning?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået fragtet containere hjem igennem flere år med forskellige speditører. Jeg får normalt en all inn fast pris, men en del af den er specificeret i USD. Lige nu har jeg 2 containere på vandet med 2 forskellige speditører, og nu ser jeg pludselig at den ene bruger en omregnings faktor på dagskurs + 3% i kurssikring (den speditør siger at det er normal procedure) og den anden har faktureret mig til en kurs 5,70 - den har højst ligget på 5,40 i den periode, hvor containeren har været på vandet!

Kender nogle af jer til reglerne? Må speditøren virkelig bruge en kurs, som slet ikke har været gældende i den periode, som containeren har været på vandet - og/eller må de virkelig lægge en kurssikring på beløbet?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kursen fastsættes af REDERIET forud for sejlads (normaltvis på månedlig basis). Du kan altid kontakte rederiet og bede dem oplyse kursen på den pågældende periode.

Naturligvis kan der være tilfælde, hvor speditøren bumper kursen op yderligere. Jeg er ikke bekendt med, at dette skulle være ulovligt, men det er selvfølgelig noget, som du bør påpege og få rettet - gerne i kombination med mit første forslag, så du har et reelt sammenligningsgrundlag.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har en "all in" er det jo ligegyldigt hvordan speditøren omregner.  Kan du alternativt ikke bede om at blive faktureret i USD.

Hvorfor har du gang i to forskellige speditører? Du burde kunne opnå en bedre pris hvis du samler alt fragt hos en speditør.

Ravn

 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar. Man bliver jo konstant kontaktet af forskellige speditører, som "lokker" med en lav pris - det er både DSV, Bluewater etc - og så prøver jeg selvfølgelig det for at spare penge. Men når de så endelig fakturerer, så kommer der ekstra omkostninger på såsom en en højere valutakurs, containeren skal pludselig køres tilbage til et andet sted med større omkostninger til følge etc, og det er så her de tjener det de mangler på de dumpede priser. Men jeg har nu også lært konsekvenserne og shopper ikke rundt mere. Jeg har nu gjort indsigelser på begge containere, og har fået dem faktureret til dagskurs.

Men jeg synes det er en "beskidt" verden, som er meget svær og uigennemskuelig for små virksomheder at navigere rundt i. Og jeg vil på det kraftigste advare andre mindre virksomheder mod de arbejdsmetoder, som flere af de større speditører bruger for at kapre større markedsandele.

Fra Hundested
Tilmeldt 20. Sep 13
Indlæg ialt: 175
Fra  Minfragt.dk Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mette, 

synes jeg har hørt din historie før fra nogen af mine kunder, problemet ligger tit i at i de store og meget firkantet systemer bliver der netop spekuleret i hvordan de kan hente profitten hjem, derfor de kan give så lave priser som i sidste ende koster for brugeren. Det som vi gør på søfragt er at vi giver en all in pris som er gældende et måned, ifht valuta bruger vi gemmensnittet for måneden. Vi arbejder både direkte med rederier/agenter og store speditører – målet er klart at finde stærke priser kombineret med en ønsket kvalitet i de enkelte løsninger. Ofte forsøger vi på den enkelte sending at skitsere mere end 1 løsning og derefter i tæt dialog med kunden gennemgå de enkelte løsningers fordele/ulemper.. 

Du velkommen til at smide mig en mail cbl@minfragt.dk også kan vi se hvad jeg kan gøre for dig. :) 

Carsten

Med venlig hilsen

Carsten Bo Larsen http://wastebutler.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)