Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU + start af virksomhed??. Søger professionel hjælp

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har et super relevant spørgsmål.

Jeg studerer på en videregående uddannelse og modtager derved SU.

Jeg har indtil videre haft et "studiejob" hvorved jeg er honorarlønnet på mit CPR nummer og altså selv har stået for at indbetale penge til skat med en frivillig indbetaling en gang om året. Jeg har dog aldrig tjent over det tilladte beløb man må tjene mens man modtager SU (mener det er 127.000 om året). Det skal siges jeg laver lys for kunstnere og artister og derved også har kunne trække udgifter såsom mad, transport og elektronik indkøb fx. fra.

Det der så er sket nu er at jeg har fået et reelt studiejob relateret til mit studie. Her bliver jeg ansat og kommer til at tjene nær den grænse om året inklusiv feriepenge

Mit spørgsmål er så nu: Hvordan kommer jeg uden om det her med at skulle betale SU tilbage hvis jeg fortsat gerne vil tjene nogle penge og have det sjovt i weekenderne med at lave lys og samtidig arbejde på mit studiejob i hverdagene da det beløb jeg så vil tjene samlet set kommer et godt stykke over 127.000 om året. 

Er det muligt at starte et firma (IS eller enkeltmandsvirksomhed) med CVR nummer og derved sende faktura ud med moms i stedet for honorar og så samtidig beholde pengene i selskabet som et overskud ? - det skal siges at jeg ikke behøver de ekstra penge jeg tjener på lys i forhold til mine faste udgifter kontra min indtjening på SU og studiejob.

Hjælp mig, hvad er mine muligheder :)

på forhånd mange tak.

Mvh. Tim

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tim

Virksomhedsskatteordning eller (endnu bedre) et IVS. Et IVS fungerer i praksis som et ApS og så er det helt adskilt fra din privatøkonomi. Så kan du tjener millioner i weekenderne, men sålænge du ikke udbetaler dem til dig selv, risikerer du ikke at skulle betale SU tilbage.

Så... Et IVS vil jeg mene er vejen frem for dig. 

Vh Anders Eiler

Founder @herodesk.io

 

Herodesk er et simplere og billigere helpdesk system til danske iværksættere og webshops.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er to veje du kan gå.

Du kan afmelde SU på www.su.dk i den periode du tjener ekstra. På den måde sikrer du at du ikke skal betale tilbage. Når du så er færdig med studiejob tilmelder du dig SU igen.

Et I/S eller en enkeltmandsvirksomhed er ikke svaret på det problem da din og virksomhedens økonomi i så fald er den samme. Jeg er ikke helt sikker, men jeg ville ikke tage chancen.

Alternativet er at starte et IVS op, det kan du for 1 kr i indskud og da det er selskabsform er din og selskabets økonomi to helt forskellige ting. Der vil du kunne "spare op" indtil du er færdig med dit job og udbetale dig løn så du holder det lige under max du må tjene. Efter endt uddannelse må du jo udbetale dig selv hvad du vil.

Men der er nogle trælse ting med selskabsformen. For det første skal du betale selskabsskat af dit overskud, så har du overskud som du ikke har udbetalt dig selv som løn når regnskabsåret er gået skal der betales selskabsskat af overskuddet.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 8
Fra  Fluffy Brains Fluffybrains.com Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

For hver måned du fravælger SU'en optjener du mere til dit fribeløb, fribeløbet i disse måneder ligger på 18.552 istedet for 10.701.

Men det kan altsammen regnes ud på:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

Tilmeldt 12. Nov 10
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder til IVS kunne være en mulighed for dig :-)

Fra København
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, mange tak for de fine svar.

I forhold til at melde min SU fra i nogle måneder giver mig ikke super meget tilfredsstillelse. Jeg prøver lige at liste op hvorfor.

Når jeg får SU = 5500 kr. er mit rådighedsbeløb omkring 10700. Hvis jeg fravælger SU en måned stiger mit rådighedsbeløb til omkring 18000. det vi sige at nu får jeg ikke de 5500 "gratis" penge fra staten. men kan derimod tjene 9000 mere som jeg skal betale skat af. det vil sige at jeg efter skat får cirka 6000 kr. dvs. 500 kr mere end hvis jeg bare havde modtaget min SU. dvs. det kan ikke rigtig betale sig med den løsning. Kun hvis det ikke var pengene men selve arbejdet som i sig selv betød noget for mig. i mit tilfælde er det altså dog begge dele.

IVS lyder spændende og som en mulighed. Jeg skal som sagt ikke nødvendigvis have nogle penge udbetalt af mit bijob på månedsbasis så ville sagtens kunne bruge det som en opsparing indtil endt studie, da jeg har rigeligt i min SU plus mit normale studiejob.

Nogle yderligere kommentarer til dette ?

Mvh. Tim 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare lave et enkeltmandsfirma og bruge virksomhedsskatteordningen til at spare op i. Det er en billigere løsning end at skulle bruge penge på at stifte et IVS, arbejdsskadeforsikring mv. Dertil kommer at der ikke er så strenge krav til regnskabets indhold i et enkeltmandsvirksomhed som i et IVS. Skattemæssigt vil du ikke være dårligere eller bedre stillet om du vælger den ene eller anden løsning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tim Krupsdahl:
Det skal siges jeg laver lys for kunstnere og artister og derved også har kunne trække udgifter såsom mad, transport og elektronik indkøb fx. fra.
overordnet set enig med Henriks svar men

Hvordan trækker du mon lige mad fra? Man kan ikke generelt trække noget som helst fra for ens egen mad.

Dansk film institut som ligger op af det du laver har så i øvrigt stærkt advaret de som ansætter mod bare at gi honorar eller - til selvstændige, da den type jobs ofte KAN være lønmodtager relavante http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx det rammer nok ansætteren mere end dig, men kan være relevant - læs evt også samlet:

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html

Jeg tror også Henrik kan være enig i at VSO som enkeltmandsvirksomhed så også forudsætter at man driver virksomheden intensivt. Det kan ikke bruges på noget der ligner hobby og ved siden af, men din indtægt virker nu som om den del kan klares

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)