Fordi nogle sælgere er fjolser, behøver man jo ikke behandle alle dårligt eller ?
Bestemt ikke, men bestemte kendetegn smitter, og vi ved jo alle også at følgende er uigendriveligt sandt og vi opfører os derefter: 1) Alle murere drikker. 2) Alle jyder arbejder sort. 3) Alle københavnere er snobber. 4) Alle bankrådgivere er nogen rævepelse. 5) Alle skolelærere er nogen uduelige ræverøde bavianer. .....(o.s.v, fyld selv på ;-), hvorfor det osse er således at alle sælgere er irriterende, fordi nogen er det...en del er, måske endda en stor del, i hvert fald stor nok til at det nu er alle, i vores bevidsthed. Så for en seriøs sælger må det vel dreje sig om at skille sig "ud fra mængden". Med udfra mængden er det mine egne subjektive erfaringer: der er langt "mellem guldkornene", men de findes naturligvis. Og når det nu er sådan vi tænker om sælgere, at de er irriterende, så er lidt selvransagelse i den seriøse del af sælgerskaren vel på sin plads. Det er måske mig, men jeg har endnu ikke "hørt" nogen sælgere i nogen af de debatter om emnet herinde spørge "os", hvad de så skal gøre for at få os i tale? (En lille brugerundersøgelse...). Men jeg har set en del besvarelser, der beretter om egen succes og refererer til den som begrundelse for at man skal snakke med ALLE sælgere. Jeg syntes det er navlekikkeri, men det den omstændighed at det ikke er sket fortæller måske netop noget om hvorfor vi syntes at sælgere er irriterende...at de har en meget stor mund og meget små ører..:-)
Desværre er telesalg blevet en luder branche og der sidder alt for man inkompetente mennesker der ringer med lorte produkter - Men en opfordring til alle virksomheder vil være at tage telefonen hver gang. Og så må man kalkulerer med der kommer noget skidt ind imellem, men en gang imellem kan der virkelig være værdi i det :)
Tag det med at der er sælgere der ringer, det kan ikke undgåes. Jeg er helt enig i at dem der ødelægger det for mig skal stoppe. Personligt tager jeg et nej for et nej. Men det vil altid være der telesalg, mødebooking. Hvis sælgeren ikke respektere jeres nej så smæk på, og arbejd videre med jeres opgave. Stop med at "bitche", når en sælger ringer for der kommer ikke noget ud af andet end i ødelægger jeres dag med at blive sur og muggen. OG igen ja, der er nogle firmaer der burde opdrage deres sælger bedre.. held og lykke jeg acceptere jeres nej :) Go dag.
Hvis I nu så kunne gøre os andre, der sidder i den anden ende af røret og trådstarter ikke mindst, den tjeneste at få andre sælgere til at opføre sig som sælgere, herunder måske et lille kursus i at der ingen grund er til at blive "frøken-fornærmet" ved en hurtig og kold afvisning, men istedet reflektere lidt over 1) om de bruger de rigtige salgsteknikker og 2) har de i det hele taget undersøgt hvem de ringer til?.
Vi kan ganske simpelt aftale følgende: -Hvis en sælger ringer og starter med et spørgsmål (Hvor meget toner bruger i), så har "vi" ret til at smide røret på, uden videre. - Hvis en sælger ringer op, fortæller hvem han repræsenterer og hvad han gerne vil sælge, så skal vi høre på det indtil vi afgør om det kunne være noget for os?
Helt enig med Tom. Men kan vi så ikke også blive enige om, at
- Hvis en sælger starter med at sige "Og jeg vil altså ikke sælge dig noget" så har vi ret til at pifte ind i røret før vi smider det på?
Som udgangspunkt opfører jeg mig pænt, og som regel har jeg en god tone på ved henvendelse og forventer det fra anden part også hvis de får et pænt nej tak det har ingen interesse :-)