Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en iværksætters største udfordring ift regnskabet?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Holbæk
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal holde et indlæg på en iværksætterkonference omkring de udfordringer man står overfor når man starter op for sig selv. Jeg har revisorbrillerne på, dvs. jeg skal snakke om de udfordringer der kan være i forbindelse med regnskab, moms og skat. Jeg kunne godt bruge lidt input fra jer.

Hvad var din største udfordring? Var økonomien/det regnskabsmæssige en barriere for din opstart?

Jeg sætter stor pris på alle svar.

Maya,

Økomina

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tid Stick out tongue

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg startede var mit største problem i forhold til regnskab og revision, at min daværende revisor oversolgte ydelser og rådgav på en måde, som gjorde det vanskeligt for mig at vælge en anden. 

Det var med til at gøre min start for dyr.

Jeg havde absolut ingen forstand på økonomi.
Revisoren burde have vist mig, hvor simpelt og logisk tingene hænger sammen i stedet for at spørge, om jeg havde tænkt over, hvordan min kontoplan skulle se ud...
Jeg anede ikke, at der var noget, der hed "kontoplan".

Vis logikken og gem de specifikke faglige detaljer til senere.

Hans 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, regnskab - og ikke mindst momsregnskab - var en stor bekymring og udfordring for os i starten. Vi havde indtil da ikke haft de bedste erfaringer med skattevæsenet og frygtede virkelig at komme til at lave fejl og blive "forfulgt og straffet". Vi følte på ingen måde, at staten og skat var der for vores skyld eller ville stille sig til rådighed med hjælp og vejledning.

Heldigvis havde vi ikke samme oplevelse som Hans, men fandt en lokal revisor, der tog den med ro og fandt ud af, hvad vi havde brug for. Han sørgede for kontakt til en (billigere) bogholder, som kunne sætte regnskabet op og klare det i den første tid mens hun stille og roligt satte os ind i tingene.

Fra Holbæk
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar alle sammen. God pointe Hans med at revisoren skal give overblik fremfor at gå i detaljer.

Birte, fedt med en revisor der henviser til en bogholder. Der er netop mange der tror de skal bruge en revisor og ikke ved at de kan nøjes med en (billigere) bogholder.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem er målgruppen for dit oplæg? Da jeg startede som selvstændig for 7-8 år siden sad jeg med regnskabet på køkkenbordet med min mor, som er kontoruddannet (ikke bogholder eller revisor, kontoruddannet). Senere fik vi koblet en lokal revisor og bogholder på. I dag kører vi alt igennem KPMG og slås med alt fra personbeskatningsregler indenfor og udenfor EU, momsregler og ansættelsesregler i og udenfor Danmark, periodisering af omsætning, afskrivning af (immaterielle) aktiver, selskabsstruktur med skatteforhold osv... Så synes, at jeg har været godt omkring. Så derfor: Alt afhængigt af hvem du taler til og hvor i deres iværksætterkarriere de her, vil jeg gerne byde ind med nogle forskellige problemstilinger jeg selv sad med på det tidspunkt. 

Vh Anders Eiler

Founder @herodesk.io

 

Herodesk er et simplere og billigere helpdesk system til danske iværksættere og webshops.

Fra Holbæk
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Målgruppen er folk, der enten lige er startet op eller går med tankerne om at starte op.

Udover mit indlæg er der indlæg fra en advokat omkring selskabsformer og andre juridiske forhold, et indlæg omkring at tage springet fra et vellønnet job og et indlæg fra en kvinde der har startet en virksomhed op, der idag omsætter for 30 mio. kr.

Se evt. arrangementet her: Iværksætter med hjerne og hjerte

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Cool. Jeg ville nok lægge fokus på moms, afregning af moms og måske varelager. Med programmer som e-conomic, billy's og dinero er det rimelig nemt at håndtere selve bogføringen. Det er typisk reglerne bagved man skal forstå, for at undgå de typiske fodfejl. Et helt konkret eksempel:

Hvornår skal en faktura bogføres? På fakturadato eller betalingsdato? Er det ok bare at bogføre alt på betalingsdato for nemhedens skyld? Hvordan påvirker det momsregnskabet og skatteregnskabet, hvis det sker henover et årsskifte.

Det er i hvert fald noget af det, som jeg i starten brugte (for) meget tid på.

Vh Anders Eiler

Founder @herodesk.io

 

Herodesk er et simplere og billigere helpdesk system til danske iværksættere og webshops.

Fra Holbæk
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt med et eksempel, tak Anders.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)