Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføre et anlægsaktiv i Dinero

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er næsten helt ny bruger i Dinero og støder derfor jævnligt på små problemer, da jeg lige skal lære programmet at kende og jeg i øvrigt ikke har tidligere erfaring med bogføring.

Jeg skal bogføre et kamera, som er et aktiv, da det har kostet 21.000. Jeg har selv lagt ud for kameraet, hvorfor jeg angiver modkontoen for at være "mellemregning". Jeg har bogført kameraet på konto 51020 Driftsmiddel tilgang i året. Men.... skal jeg bogføre de 21000 eller skal prisen være uden moms og så angive moms for sig selv i en ny linje?

Og hvordan angiver jeg længden på afskrivningen?

Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

den konto du vælger i status (driftsmidler) er vel formentlig en konto med dansk købs moms tilknyttet (ser du i kontoplanen) og så er det hele beløbet inkl, moms.

Afskrivning er så 25% af total beløbet som skal over på udgiftskonto, men som jeg husker det, så er småanskaffelser med moms og det duer ikke så enten skal der være en anden konto i samme gruppe uden moms, eller du må lave en til årets afskrivninger og flytte 25% af købsprisen uden moms over på den så den del bliver en udgift. Det gør du hvert år indtil samlet sum der afskrives på er under 12.600 kr hvor resten tages i et hug

Husk hvis det er et kamera du skal kunne bruge privat også så skal du dele momsen så du kun fratrækker moms for den % del du venter at bruge det firmamæssigt som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html  et af skats fokuspunkter for 2014 er netop denne skelnen mellem privat og virksomhedsanvendelse

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tusind tak for dit hurtige svar. Og ja, driftsmidler er jo allerede en konto med købsmoms, så det fik jeg lige styr på. Tak! :)

Mht. afskrivning så forstår jeg det desværre ikke helt :/ Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg ellers skal bogføre, udover selve kameraet som aktiv?

Og mht. opdeling af moms, så har jeg læst sin blog. Vi har dog flere kameraer i huset, så dette benyttes kun til firmabrug :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Afskrivning er så 25% af total beløbet som skal over på udgiftskonto

Hvorfor det?

Det bør måske tilføjes, at der kan vælges at udarbejde regnskab og bogholderi efter regnskabsmæssige principper eller et skatteregnskab. Jeg anbefaler normalt de regnskabsmæssige principper, hvor der ved årsafslutningen korrigeres for de skattemæssige reguleringer, således man får den skattepligtige indkomst.

Regnskabsmæssige principper foreskriver derfor levetidsafskrivninger på anlægsaktiver (d.v.s. lige store årlige afskrivninger over den forventede brugstid).

Skattemæssige afskrivninger giver derimod en afskrivning på max. 25% pr. år af den nedskrevne værdi (saldometoden), men giver sjældent et retvisende billede af aktivets værdi.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Cookie - John Hannover:
Afskrivning er så 25% af total beløbet som skal over på udgiftskonto

Hvorfor det?

Af den simple årsag at jeg ikke tror det går at forklare en der har købt aktiver ud over småaktiv grænsen - hvordan an bogfører forskelligt mellem skatte afskrivning og drift  - og slet ikke i hvad jeg opfatter som en personlig virksomhed uden offentligt regnskab., 

Anbefalingen er som så ofte-  det kan betale sig at få en revisor ind over i mange fald - men skal jeg svare kort til en person der køber for mere end 12.600 i aktiv - så bliver det - afskriv skattemæssigt og driftsmæssigt ens. Jeg ville også ønske, at mange kunne afskrive forskelligt skatte og driftsmæssigt, men jeg tror ikke den går ret rent ind

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, at det er en god idé, at jeg blot afskriver med 25 % hvert år, da det er nemmest for mig pt. Vil det sige, at jeg bare skal afskrive 25 % af købet nu (i år) på en udgiftskonto, som hedder noget med "afskrivning"? Samt at jeg afskriver 25 % af beløbet, som er fratrukket moms?

Derudover tænkte jeg, om det kan gå an, at jeg selv bogfører alle disse bilag på bedste vis, men at jeg ved årets udgang får en revisor til at gennemgå regnskabet for at sikre mig, at det er gjort rigtigt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nz:
Derudover tænkte jeg, om det kan gå an, at jeg selv bogfører alle disse bilag på bedste vis, men at jeg ved årets udgang får en revisor til at gennemgå regnskabet for at sikre mig, at det er gjort rigtigt?
JEP og så kan revisor eller hjælper jo let foreslå en ænding ved årsslut - det er let at lave en efterpostering der ændrer hvis ting ikke er gjort optimalt - så roll along

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)