Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MEGET bedre load time - hvordan?

Side 5 ud af 6 (55 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ronnikc:

Ja i fatter jo åbenbart intet af hvordan Joomla fungere.

Backenden loader på 400ms ca. hvilket tydeligt viser at problemet ligger i frontend og ikke i backend.

Slås Joomla debugging til hvis man kunne se load tider per modul i frontend og her ligger hunden helt sikkert begravet et pænt stykke hen ad vejen.

Så hvis i vil teste backenden og den rene performance etc. så skal i teste url/administrator og ikke bare url - for så tester i jo den aggrerede frontend med alle de fejlkilder der kan være som årsag.

Waiten på 1800-2500 er netop et udtryk for at der i loadet er nogle frontend elementer som absolut ikke er kodet godt nok (templaten kan også spille ind her) og når man måler det imod en wait på 400ms i backend så er det jo tydeligt - og elementært.

Lyder meget som om i går skævt af hinanden fordi i forstår og bruger ordene backend og frontend forskelligt.

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:

Ja i fatter jo åbenbart intet af hvordan Joomla fungere.

Backenden loader på 400ms ca. hvilket tydeligt viser at problemet ligger i frontend og ikke i backend.

Slås Joomla debugging til hvis man kunne se load tider per modul i frontend og her ligger hunden helt sikkert begravet et pænt stykke hen ad vejen.

Så hvis i vil teste backenden og den rene performance etc. så skal i teste url/administrator og ikke bare url - for så tester i jo den aggrerede frontend med alle de fejlkilder der kan være som årsag.

Waiten på 1800-2500 er netop et udtryk for at der i loadet er nogle frontend elementer som absolut ikke er kodet godt nok (templaten kan også spille ind her) og når man måler det imod en wait på 400ms i backend så er det jo tydeligt - og elementært.

Wait time er den tid, det tager serveren fra serveren modtager sit request til klienten modtager sin første byte, også kendt som TTFB.

Dette betyder derfor ikke frontend, da klienten endnu ikke har modtaget noget kode som skal afvikles.

Backend skal ikke forståes som admin panelet, men det skal forståes som den del der bliver afviklet på serveren. Misforstå mig ikke, men backend som i den kode der afvikles på serveren, og den tid det tager at afvikle den, er ufattelig høj (mere end 400ms) fordi du skal tænke på den besøgende og især på besøgende der ikke har besøgt siden før, da de vil modtage en non-cached version.

Desværre tror jeg du har misforstået problemet, og jo, jeg ved hvad jeg snakker om når det gælder optimering af både backend (alt der bliver afviklet på serveren) og frontend (Alt der bliver afviklet client-side).

Så jo, både Kasper og jeg fatter hvordan Joomla fungere, og hvordan en server fungere, og hvordan en server kan have indflydelse på loading tiden af din hjemmeside, men også hvordan dårlig kode kan have indflydelse på loading tiden.

Korrekt, der kan gøres meget når det gælder frontend (css, javascript, start render, mængde requests, billeder, compression etc), men hvor man først burde kigge er der hvor det hele starter (udover lige DNS og netværk), er nemlig på serveren. Du kan ikke gøre en side hurtigere end serveren kan afvikle den, og det ved enhver. Så hvis du har en server der bruger 5 sekunder på af afvikle en side som den står, så får du ikke en side der loader på 4 sekunder fordi ja.. Den er jo ingengang færdig afviklet! :)

Så lad os alle være professionelle, og faktisk hjælpe trådstarter, og lade vær med at flame folk om at de ikke ved noget om Joomla, eller optimeringer af den grund, fordi det kunne være vi vidste mere end du regnede med.

Hav en super god dag!

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Modulerne loades i frontenden og de ligger efter selve basic applicationen er renderet.

1 dårligt kodet modul kan forøge wait med 1500 MS eller 3000 MS.

Hvis hun slår joomla debugging mode til får hun præcise tal på alle moduler som loades og kan højst sansynligt hurtigt finde årsagen.

Jeg ejer verdens største Joomla konsulent hus.

Jeg sidder i den globale bestyrelse for Joomla (OSM - www.opensourcematters.org)

Jeg er en af de mest erfarne og vidende Joomla folk i DK overhovedet.

Herudover hoster jeg i 1000's vis af Joomla websites og har alt fra kommuner til banker til nogle af landets største virksomheder som kunder på Joomla.

Hold nu med alt muligt hejs - en stor del af problemet ligger lige præcis der hvor jeg siger det gør.

Du kan optimere CSS, JS, Browser Caching smide CDN på osv. osv. osv. og som jeg skriver i mit første indlæg i tråden kan det klare ca. 25% - men med mindre du slår Joomla Cache Pluginen til som cacher ALT (også i dine moduler med mindre de er skrevet af fanden selv) så er den mest sandsynlige største effekt at hente på at finde ud af hvilke moduler der er ringe og få dem skiftet ud eller kodet om.

Herudover kan også templaten spille ind - og gældende for både templaten og modulerne er at de loades i frontend, rent teknisk i Joomla.

Der er ingen tvivl om at backenden fungere hurtigt og virker overbevisende - fordi der loades hverken modulerne eller templaten.

Så med ingen problemer i backenden vs. massive problemer i frontenden - så ville det nok give ret god mening og starte der hvor det er mest meningsfyldt.

Jeg har tilbudt at man kan sende mig en mail så skal jeg nok sige hvad årsagen er... det tilbud står stadig ved magt -> ronni@redweb.dk

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Et modul som skal sendes til brugeren, er og bliver noget serveren skal behandle, derfor er det en del af 'backend' set i et programmeringsperspektiv. Om du mener noget andet er op til dig, men du kan ikke komme udenom at de fleste moduler afvikles på serveren, aka backend.

Om så du er gud betyder ikke du har ret, og det har du ikke, i det her eksempel. Det er stadig en del af noget serveren skal rendere.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo forskellen på at hoste noget men forstår og ikke forstår.

I Joomla regi foregår det her i frontenden - ikke i backenden - og det at Joomla backenden fungere fint bekræfter jo netop at det er i Joomla frontenden den er gal.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
I Joomla regi foregår det her i frontenden - ikke i backenden - og det at Joomla backenden fungere fint bekræfter jo netop at det er i Joomla frontenden den er gal.

backend kan både forstås som koden på serveren OG som administrationsdelen. Det er vigtigt når man snakker sammen at snakke samme sprog for ellers sidder man og mundhugges over noget som man faktisk er enige om.

Når Lucas mener backend så mener han php-koden. Når du snakker backend så mener du administrationen. Så på en måde har I ret begge 2.

Backend som kode bruges mest når man snakker programmering (frontend/backend udvikler)

Backend som administration bruges mest når man snakker med kunden (i backend kan du styre alle tingene).

Tilmeldt 3. Feb 14
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
I Joomla regi foregår det her i frontenden - ikke i backenden - og det at Joomla backenden fungere fint bekræfter jo netop at det er i Joomla frontenden den er gal.

Med backend menes serveren (når jeg taler om det) og ikke andet. Hvis serveren har 1800-2500 ms på bare at svare, det som Lucas kalder TTFB, tager det for lang tid at levere varen. Dette kan selvfølgelig skyldes at sitet er programmeret dårligt, tvivler dog at det er derfor og tror mere på at serveren ikke er specielt hurtig.

/Niels

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

I Joomla er tingene delt op i platform (senere erstattes med framework), backend (administration) og frontend (de ydre lag).

Pointen i det er at hvis din backend som kører stock joomla er langsom - så har du sikkert et hosting problem.

Kører den hurtigt nok men din frontend ikke gør det - så har du et software problem.

Så lad os forholde os til den software der er tale om, og om hvordan man kan løse problemet.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels.M:

Ronnikc:
I Joomla regi foregår det her i frontenden - ikke i backenden - og det at Joomla backenden fungere fint bekræfter jo netop at det er i Joomla frontenden den er gal.

Med backend menes serveren (npr jeg taler om det) og ikke andet. Hvis serveren har 1800-2500 ms på bare at svare, det som Lucas kalder TTFB, tager det for lang tid at levere varen. Dette kan selvfølgelig skyldes at sitet er programmeret dårligt, tvivler dog at det er derfor og tror mere på at serveren ikke er specielt hurtig.

/Niels

Ja men du er ikke i kirke nu - du skal ikke tro du skal vide.

Kør en testhttp://rejsetanker.dk/administrator

Det er jo evident at det er softwaren den er gal med når wait på backend load er over 4-5 hurtigere end i frontend.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ronnikc:

Det er jo forskellen på at hoste noget men forstår og ikke forstår.

I Joomla regi foregår det her i frontenden - ikke i backenden - og det at Joomla backenden fungere fint bekræfter jo netop at det er i Joomla frontenden den er gal.

Jeg snakker om backend som i PHP kode, jeg skider egentligt på om backend som i /administrator er hurtig eller ej, fordi jeg ved at mine kunders besøgende ikke tilgår denne admin del, derfor er det pointless at basere loading tid på dette.

Det kan sagtens være en host afvikler det du kalder frontend hurtigere end en anden host, fordi de køre forskellig konfiguration.

Hvad du kalder det, og hvad Joomla folk kalder det, er jeg egentligt ligeglad med, PHP kode er og bliver en backend del af en hjemmeside set fra et udvikler perspektiv.

Bare fordi én host er langsom for at afvikle en side betyder ikke en anden er, og det kan du finde rigtig rigtig mange eksempler på.

Jeg er ude af denne tråd, da jeg egentligt ikke gider spilde mere af min tid, jeg taler som en udvikler og som en person der har arbejdet med optimering af large scale websites (Et par hundrede millioner besøgende), derfor ser jeg det som backend, hvad du ser det som er selvfølgelig op til dig.

Men du burde kende til helt normale ord i hosting verdenen, specielt når jeg har sagt hvad jeg mener med backend. Så vil du også kunne forstå (såfremt du har teknisk viden), hvad der menes.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Side 5 ud af 6 (55 indlæg)