Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bureaukrati for iværksættere ved JA / NEJ til Patentdomstol

Side 5 ud af 8 (72 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
Pointen er, at bureaukratiet for en dansk iværksætter, der gerne vil have et patent (og dem er der få af)
Jeg hørte forleden i en debat, at det kun er 0,2% af de danske virksomheder der overhovedet søger patenter i EU. Heraf er formentlig mindst halvdelen store eller større virksomheder, som i forvejen har årelang erfaring med patentering og har den juridiske og administrative kapacitet til at håndtere det.

Vi taler altså om nogle (påståede) fordele for 0,1% af vore virksomheder. For resten, 99,9%, vil der kun være tale om ulemper. Det kan politikerne da ikke være uvidende om, så hvilken (skjult?) dagsorden har de egentlig?

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder meget mærkeligt.

Der plejer at være omkring 300-350 danske ansøgninger i året til EPO. 1.550 til Patent- og varmærkestyrelsen. Her skal man forstå, at langt de fleste virksomheder, bruger det danske patentsystem som indgang til det internationale patentsystem 90% af de der får et nationalt dansk patent søger det videre internationalt. Det er såldes kun 10% der alene søger et dansk patent. 

Patentaktive danske virksomheder står for 17,1% af alle danske virksomheders omsætning, 36,3 % af Danmarks samlede eksport, 9,8% af beskæftigelsen, 208.946 arbejdspladser. Tal fra Danmarks statistik. 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
Lige nu har jeg mest lyst til at give dig et stort knus, Søren :)


Hehe, rolig nu. Jeg ser stadig flest fordele ved et JA og synes, at dine bekymringer er stærk overdrevne! 
 

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kurt Hansen:

Jesper:
Pointen er, at bureaukratiet for en dansk iværksætter, der gerne vil have et patent (og dem er der få af)
Jeg hørte forleden i en debat, at det kun er 0,2% af de danske virksomheder der overhovedet søger patenter i EU. Heraf er formentlig mindst halvdelen store eller større virksomheder, som i forvejen har årelang erfaring med patentering og har den juridiske og administrative kapacitet til at håndtere det.

Vi taler altså om nogle (påståede) fordele for 0,1% af vore virksomheder. For resten, 99,9%, vil der kun være tale om ulemper. Det kan politikerne da ikke være uvidende om, så hvilken (skjult?) dagsorden har de egentlig?

Det er fuldstændig rigtigt at alt for få Danske virksomheder beskytter deres IP.

Grundene er typisk;

- Udarbejdelse af patenter/patentsøgninger mv i dansk regi er uhyggeligt omkostningstungt. Hvor du ikke kommer langt for 100000kr idag, så kan du være 100% sikker på at der vil være patentadvokater/patenteksperter rundt om i Europa som kan lave dette arbejde til en brøkdel af omkostningen.

- At vedligeholde patenter, betale årlige afgifter og juridisk agere i 38 patentsystemer i Europa er uoverskueligt både praktisk og økonomisk. Det er så forvirrende at der er et hav af scams med registrering af patenter i databaser der lyder officielle men ligner moralen med lokaltelefonbøger i Danmark 

- Få danskere har tilstrækkelige sproglige kompetencer til at både udarbejde patentarbejde/lave effektive søgninger på så brugte sprog som engelsk - det er en dyr joke at få lavet patentarbejde hos Patent og varemærkestyrelsen for sprogkompencerne er skammelige.

Danske virksomheder lider under de ekstreme prisniveauer vi har her i landet og specielt regeringspartierne, DF og Enhedslisten er meget forhippede på at undgå fri konkurrence i Danmark, til skade for alle eksportvirksomheder. Hvor Danmark generelt er et insignifikant marked for de virksomheder der udtager patenter, er der en rigtig god grund til at gøre det lettere for danske virksomheder både at patentere og retsforfølge overtrædelser. 

Jeg ser nu også en ganske stor fordel I at eksempelvis det er 100% det samme retsgrundlag vi opererer efter. Hvis en dansk virksomhed sagsøges for en overtrædelse i eksempelvis Belgien, så synes jeg det er en mega stor forskel at paragrafferne, retsgrundlaget, beslutningerne... alt relaterer sig 1 til 1, og at der ikke er fortolkningsmuligheder/misforståelser mellem instanserne - at man kan bruge en Dansk sag som dokumentation for en vurdering i en Belgisk ret så tingene er analoge.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kurt Hansen:

Jeg hørte forleden i en debat, at det kun er 0,2% af de danske virksomheder der overhovedet søger patenter i EU. Heraf er formentlig mindst halvdelen store eller større virksomheder, som i forvejen har årelang erfaring med patentering og har den juridiske og administrative kapacitet til at håndtere det.

Vi taler altså om nogle (påståede) fordele for 0,1% af vore virksomheder. For resten, 99,9%, vil der kun være tale om ulemper. Det kan politikerne da ikke være uvidende om, så hvilken (skjult?) dagsorden har de egentlig?

Her er tallene for faktiske patenter

Beregningen anvender Erhvers- og Vækstministeriets ret kreative beregningsmetode. Dermed er 0,3% af danske virksomheder 'patentaktive'.

Af alle nye patenter tilgår 0,9% danske virksomheder.

Dét mere populære tal de anvender er antallet af ansøgninger (1,3%) fordi Danmark det åbenbart viser, at Danmark er innovativt.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

SørenSJ:
Der plejer at være omkring 300-350 danske ansøgninger i året til EPO. 1.550 til Patent- og varmærkestyrelsen. Her skal man forstå, at langt de fleste virksomheder, bruger det danske patentsystem som indgang til det internationale patentsystem 90% af de der får et nationalt dansk patent søger det videre internationalt. Det er såldes kun 10% der alene søger et dansk patent. 

Tilbuddet står ved magt. Jeg dokumenterer og du skriver på Amino om det holder eller ej.

SørenSJ:
Patentaktive danske virksomheder står for 17,1% af alle danske virksomheders omsætning, 36,3 % af Danmarks samlede eksport, 9,8% af beskæftigelsen, 208.946 arbejdspladser. Tal fra Danmarks statistik. 

NEJ. Du skal ikke kopiere tal fra en totalt usaglig redegørelse og så kalde kilden for 'Danmarks Statistik'.

Jeg ved udmærket hvor det bras er fra. Hvis du vil præsentere det som fakta, så må du lige selv forklare hvorfor du syntes f.eks. Post Danmark skal medregnes i BNP med 10 milliarder og 15.000 ansatte. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ok Jesper, tak for præciseringen. Nul-komma-dit eller nul-komma-dat ændrer dog ikke ved det faktum som både bu og jeg har fremført: at det er til fordel for ganske få, men et helvede for resten.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Grundene er typisk;

Der er ingen af disse ting, der påvirkes af et NEJ, så det er ikke hvad vi stemmer om.

Man kan stemme NEJ og danske virksomheder kan aflevere en enhedspatentansøgning (som ved JA) og få den valideret i 24 lande, og betale det samme.

Til gengæld undgår alle danske virksomheder 60.000 nye patenter om året, de kan sagsøges for.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kurt Hansen:
Ok Jesper, tak for præciseringen. Nul-komma-dit eller nul-komma-dat ændrer dog ikke ved det faktum som både bu og jeg har fremført: at det er til fordel for ganske få, men et helvede for resten.

Nej, det ændrer ikke på noget, men der er så meget kreativ talgymnastik, du tror det er løgn. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 5 ud af 8 (72 indlæg)