Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Factoring/Fakturabelåning

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi leverer maskiner til internationale kunder, og har som virksomhed været gennem en meget kedelig cash flow situation, men er nu heldigvis på rette vej. I forbindelse med en - for os - meget stor ordre til en offentlig myndighed skal vi finansiere hele projektet indtil 30 dage efter endelig godkendelse hos kunden (ca 45-60dage efter færdiggørelsen, hvor vi normalt har fået 85% af ordresummen).

Cashflowmæssigt er vi meget udfordrede og kunne virkelig godt bruge at sælge fakturaen så vi har pengene 30-40 dage tidligere. Vores kunde er AAA rated, der vil på faktureringstidspunktet være en skriftlig godkendelse af maskinen fra slutkunde og forhandler.

Hvordan håndterer vi eksempelvis factoring og hvad skal vi forvente det koster med en faktura på ca 500000kr. Langsigtet vil vi gerne kunne benytte belåning af igangværende projekter i en eller anden form, da det har kolosal betydning for vores muligheder for at ansætte/udvide aktiviterne. 

Er der andre bedre muligheder?

Vi har i virksomheden ikke etableret en egentlig kassekredit, så det er selvfølgelig også en mulighed.

/jens

Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis kunden er international og AAA rated bør det ikke være noget problem at få hjælp af Eksport kredit fonden (ekf.dk). EKF har også mulighed for at yde jeres bankforbindelse sikkerhed for en oparbejdningskredit, så har I likviditet fra I starter med at producere ordren, fremfor når I sender fakturaen.

Om det er bedre end fakturabelåning kommer nok an på den konkrete kunde og hvilken aktør du finder at fakturabelåne hos.

Vh. 

Morten Refsgaard

Bankpartner.dk

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Refsgaard:

Hvis kunden er international og AAA rated bør det ikke være noget problem at få hjælp af Eksport kredit fonden (ekf.dk). EKF har også mulighed for at yde jeres bankforbindelse sikkerhed for en oparbejdningskredit, så har I likviditet fra I starter med at producere ordren, fremfor når I sender fakturaen.

Om det er bedre end fakturabelåning kommer nok an på den konkrete kunde og hvilken aktør du finder at fakturabelåne hos.

Vh. 

Morten Refsgaard

Bankpartner.dk

Tak for svaret!

Har du en ide om omkostningerne i sammenligning med ex. fakturabørsen, hvor det ser ud til kursen er ca 98,5 ved 30 dage og AAA

Vh Jens

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes at i skal prøve at kigge på andre alternativer også. Du nævner selv en kassekredit, også kendt som en driftskredit til virksomheden. Langt de fleste ordreproducerende virksomheder har en, og hvis jeres bankrådgiver bare har en lille smule forståelse på fakturering og offentlige instanser som kunder vil han jo uden problemer kunne oprette en driftskredit til jer, eventuelt med garanti i den faktura (at banken får lov til at dække jeres underskud først).

Jeg går ud fra der er tale om almindelige driftsudgifter eksempelvis løn osv. Jeg tror ikke en kassekredit på eksempelvis 100.000 vil koste jer 7500.- kroner at bruge en måneds tid, som det andet der gør ?

Jeg ved ikke om det er umuligt, jeg har aldrig selv handlet med det offentlige, men jeg ved at den virksomhed min bror arbejder hos har lavet store ordrer til det offentlige, og her gælder almindelige handelsbetingelser altså stadig, dvs der er en 25/25/50 fordeling på fakturaen, 25% up front, 25% midtvejs, og de sidste 50% ved gennemførsel af ordren.

Jeg ved ikke om det er relevant for jer fremadrettet?

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jens

Jeg har tjekket danskfakturabørs.dk og hvis du kun får kurs 98,5 for 30 dages belåning svarer de 1,5 point du mister jo til en årlig rente på 1,5*12 mdr = 18 %, det er jo efter min mening meget dyrt. EKF er en ekstra sikkerhed som banken kan få for at stille dig en kredit. Det koster noget til EKF ud fra en række kriterier bla. også dine nøgletal. Det skulle så dog gerne kompenseres med at din bank kræver en væsentlig lavere rente for jeres kredit.

Jeg vil som Uldal skriver starte med at snakke med jeres bank. Med tilbud om enten virksomhedspant eller fordringspant bør banken være godt stillet.

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 06:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:
Hvordan håndterer vi eksempelvis factoring og hvad skal vi forvente det koster med en faktura på ca 500000kr. Langsigtet vil vi gerne kunne benytte belåning af igangværende projekter i en eller anden form, da det har kolosal betydning for vores muligheder for at ansætte/udvide aktiviterne. 

Jeg syntes du skal få fat i en "rigtig" rådgiver a.s.a.p, kan du ikke bruge jeres revisor? Eller måske en af de mange vidende mennesker her på Amino. Du har, som jeg læser dit indlæg, et "to-hovedet uhyre" at bokse med, financielt: For det første den øjensynligt lange kredittid på igangværende projekt(er), du skriver I får penge 45-60 dage efter slutdato og at I leverer maskiner. Nu kender jeg til branchen og i den størrelsesorden du opererer med, er det normalt (hvis det er en specialmaskine, direkte fremstillet til kunden) med en forudbetaling på f.eks 30% og/eller en irreversibel bankgaranti (på resten). For tilfældet det er standardmaskiner du "bare" sælger videre, så er det netto kontant ved levering, evt. 80/20. (20% 30 dage netto).

Men tilbage på sporet, når du osse samtidig skal udvide aktiviteterne, skal det jo også finansieres under en eller anden form, indtil du kan "veksle" din udvidelse til fakturaer til kunderne og med den kredittid du opererer med, så er det vist en "øvelse".

Men som sagt, jeg mener du skal få noget kvalificeret assistance f.eks hos din revisor, der kan hjælpe dig. Eller herinde, men under alle omstændigheder en du tilknytter istedet for bare "gratis råd" fra alle os velmenende Aminoer, der dybest set ikke har "noget i klemme", hvad du, som jeg læser dit indlæg, lynhurtigt kan få hvis du ikke får god og kvalificeret rådgivning.

Hav en god dag.       

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tom P Jensen:

BroncofanDK:
Hvordan håndterer vi eksempelvis factoring og hvad skal vi forvente det koster med en faktura på ca 500000kr. Langsigtet vil vi gerne kunne benytte belåning af igangværende projekter i en eller anden form, da det har kolosal betydning for vores muligheder for at ansætte/udvide aktiviterne. 

Jeg syntes du skal få fat i en "rigtig" rådgiver a.s.a.p, kan du ikke bruge jeres revisor? Eller måske en af de mange vidende mennesker her på Amino. Du har, som jeg læser dit indlæg, et "to-hovedet uhyre" at bokse med, financielt: For det første den øjensynligt lange kredittid på igangværende projekt(er), du skriver I får penge 45-60 dage efter slutdato og at I leverer maskiner. Nu kender jeg til branchen og i den størrelsesorden du opererer med, er det normalt (hvis det er en specialmaskine, direkte fremstillet til kunden) med en forudbetaling på f.eks 30% og/eller en irreversibel bankgaranti (på resten). For tilfældet det er standardmaskiner du "bare" sælger videre, så er det netto kontant ved levering, evt. 80/20. (20% 30 dage netto).

Men tilbage på sporet, når du osse samtidig skal udvide aktiviteterne, skal det jo også finansieres under en eller anden form, indtil du kan "veksle" din udvidelse til fakturaer til kunderne og med den kredittid du opererer med, så er det vist en "øvelse".

Men som sagt, jeg mener du skal få noget kvalificeret assistance f.eks hos din revisor, der kan hjælpe dig. Eller herinde, men under alle omstændigheder en du tilknytter istedet for bare "gratis råd" fra alle os velmenende Aminoer, der dybest set ikke har "noget i klemme", hvad du, som jeg læser dit indlæg, lynhurtigt kan få hvis du ikke får god og kvalificeret rådgivning.

Hav en god dag.       

Du har fuldstændig ret i at normen er at en betydelig betaling før projektstart - dækker normalt alle indkøb - og en betaling af hovedsummen 80-90% på maskinen inden afsendelse. Problemerne opstår i tendere hvor betingelserne er betaling som i den nuværende 60 dage efter godkendt installation, og hvor du ikke kan forhandle men må vælge mellem at sige nej eller sige ja.

Det er også rigtigt at selvom der ofte er god rådgivning her, så kan du komme efter en rådgiver der giver fejlagtige råd.

Heldigvis er brødet ikke pt så stort at det ikke han håndteres som almindelig bankforretning, men der er også et naturligt ønske om at risikoafdække. Mit opbrindelige spørgsmål gik mest på erfaringer, da jeg egentlig synes risikoafdækningen er ret simpel. Når du selv kautionerer for et selskab er du ekstremt udsat personligt og jeg synes ikke at det ser ud til at jeg kan få øje på andre muligheder end factoring/fakturasalg, eller personlig kaution.

Vækstfonden eksempelvis træder til efter din fulde personlige kaution, så det er kun hvis du virkelig vil spænde buen og tage maksimal personlig risiko at disse financieringskilder kan bruges. Jeg er ikke så velvidende om EKF og mulighederne der.

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:
Heldigvis er brødet ikke pt så stort at det ikke han håndteres som almindelig bankforretning, men der er også et naturligt ønske om at risikoafdække. Mit opbrindelige spørgsmål gik mest på erfaringer, da jeg egentlig synes risikoafdækningen er ret simpel. Når du selv kautionerer for et selskab er du ekstremt udsat personligt og jeg synes ikke at det ser ud til at jeg kan få øje på andre muligheder end factoring/fakturasalg, eller personlig kaution.

Hvordan bliver du bedre risikoafdækket med fakturabelåning? Hvis vi antager at dine offentlige AAA rated kunder altid vil betale, så er risikoen da den samme om du bruger factoring eller "belåner" dem via en kassekredit i banken. Forskellen er prisen og bør være den du har fokus på.

Vækstkaution er en tabkaution overfor banken. Hvis banken ikke har kaution, så har Vækstfonden det heller ikke. 

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

@Morten

Ved fakturabelåning opnås det bestemt ingen risikoafdækning, men er factoringkonceptet ikke at du får udbetalt 80-90% garanteret og tager egen risiko på resten?

Det virker som factoring begrebet variere fra udbyder til udbyder, men I ovenstående situation er der jo en ret stor sikring.

MVH jens

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)