Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forpagtning af forretning

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er blevet tilbudt at forpagte en forretning og her i den forbindelse nogle spørgsmål ang køb af varelageret.

I udkastet til forpagtningen står der følgende: 

Pris for overtagelse af varelager.

Fastsættes ud fra optælling pr. overtagelsesdagen, og værdisættes til salgspriser ex. moms.

Kostprisen for varelageret betales pr. overtagelsesdagen.

En bruttoavance på 19% af varelageret afregnes til udlejer med 50% 3 måneder efter overtagelse og 50% 6 måneder efter overtagelse.

Jeg undrer mig over at man vælger salgsprisen frem for kost prisen, kan dette være rigtig?

Hilsen Nidam

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Værdisættelse efter salgspriser er til beregning af den afgift på 19% du skal betale som en del af handlen. På den måde opnås en fast pris. I løbet af de 6 måneder kan værdien af varelageret jo blive lavere (udsalg/svind/udløb af holdbarhed) -  eller højere (nye afgifter m.fl)

Kostprisen, - altså det som varelageret er indkøbt til betaler du i forbindelse med overtagelsen.

Værdien efter salgsprisen er med andre ord det tal de 19% som du skal betale ad to omgange skal beregnes ud fra.

Det med de 19% skal ses i en sammenhæng med hvad du iøvrigt får ud af handlen, for du tjener jo det mindre i de næste 6 mdr. - og udgør det nuværende varelager en stor del af de næste måneders omsætning skal du sikre dig at der også er økonomi i at drive forretningen på de vilkår.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)