Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge mellem 2 selskaber

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er et ApS. Er det ikke stadig smartere at overføre 30.000 til et andet selskab og bruge dem på uddannelse og derefter betale virksomhedsskat på 25% fremfor at skulle udbetale mig selv 60.000 for at få 30.000 i hånden jeg kan bruge på uddannelse? Hvad nu hvis jeg opretter et selskab og begynder at undervise, er det så ikke at betragte som efteruddannelse hvis jeg om et år tager en yderligere uddannelse da jeg jo så i forvejen er sanglærer. Og kunne det så ikke være fradragberettiget i selskabet. Så ville der være en indtægt på forhånd?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det andet selskab, hvordan vil du overføre 30.000 kr til dem - Det skal jo så være et holding der modtager udbytte fra det andet selskab som først skal ha betalt selskabsskat af pengene (og jo skal ha haft overskud til at udlodde udbyttet.

Og hvis det eneste det andet selskab skulle gøre var at betale din sangundervisning uden fradrag, så tror jeg skat vil undre sig ganske meget, men spor sikker er jeg ikke. Hvis du om nogle år er sanglære og den ekstra uddannelse er tilføjelse til den eksisterende så vil der kunne være fradrag -

Jeg kan ikke følge dig helt, men rådet er så - tal med en revisor - det er for uspecifikt til at jeg tør råde - eller bed skat om bindende svar

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis du har en sælger og sælger ham på et udbygningskursus i salg, er der fradrag - hvis du sender ham på uddannelse i noget der ikke er direkte forsættelse af noget han i forvejen har uddannelse i, så er der ikke fradrag - Aldrig fradrag for ny uddannelse - uanset gammel eller ny virksomhed - det skal være udbygning af eksisterende

Jo, Ligningslovens § 31 giver arbejdsgiveren fradrag for udgifter til medarbejdernes kurser og uddannelse. Dette uanset om vi taler grund-, videre- eller efteruddannelse. Kravet er at det skal have en hvis relation til den ansattes erhverv men ikke nødvendigvis til det aktuelle ansættelsesforhold. 

Dette gælder i princippet også for hovedaktionær - men man skal dog være opmærksom på at SKAT i disse tilfælde kan anlægge en mere kritisk sondring om udgiften har privat karakter eller ej.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Dette gælder i princippet også for hovedaktionær - men man skal dog være opmærksom på at SKAT i disse tilfælde kan anlægge en mere kritisk sondring om udgiften har privat karakter eller ej.

Tak - du har som altid ret - det er jo en tredie part og vælger denne at betale og det ikke er familie, så er den jo fin nok - men jeg vil nok stadigt meget klart hævde at skat ikke ville godkende en sanguddannelse taget som fradrag af hovedaktionær i et nystiftet selskab. Det vil ikke bare være at skat ser mere kritisk, jeg er ret sikker på, at de vil forkaste fradrag i et nyt selskab dannet med det formål at finansiere en helt ny uddannelse via skattefradrag

Naturligvis kan man ikke bruge underskuddet uden overskud, men der forstår jeg trådstarter som at der jo kommer fremtidige indtægter som underskud så kan modregnes i - i et ApS - og den tror jeg ikke skat ville æde

Så skulle en lægestuderende kunne lave CVR trække hele uddannelsen og alle bøger fra, og så udnytte det senere - jeg TROR ikke på den, hvis du gør Henrik, så pip op igen :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Som det er beskrevet er der tale om en udgift til tilvejebringelse af et nyt indkomstgrundlag som ikke er fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

og hvis det var en ansat - der ville ha uddannelse som sanger/sanglærer, og det var en virksomhed der ikke inden beskæftigede sig med noget der brugte sang - så ville virksomheden heller ikke ha fradrag - for så var det jo skjult løn eller? Det må vel ligge i, at der er fradrag for virksomheden i forholdt til 3.mand (ikke en selv eller sønnen) - forudsat det er relevant for den drift man har?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
forudsat det er relevant for den drift man har?

Nej - det behøver ikke at være relevant for det job man har nu. Det afgørende er at uddannelsen har erhvervsrelevans for den ansatte.  Så man kan godt forestille sig fradrag for en uddannelse til sanglærer. Hvis altså firmaet vil afholde udgiften.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Det afgørende er at uddannelsen har erhvervsrelevans for den ansatte.  Så man kan godt forestille sig fradrag for en uddannelse til sanglærer. Hvis altså firmaet vil afholde udgiften.

Hm - jeg ville mene det også skal ha relevans for selskabet. Kunne jeg lønne mine ansatte lavt i min grovvare og gødningsvirksomhed og i stedet betale deres uddannelse og trække deres uddannelse som øre-næse-halslæge fra som udgift i mig grovvareselskab?

Der må da vel være et eller andet krav om relevans for selskabet også og ikke bare for den ansatte? Det kan da ikke række at firmaet gerne vil betale eller? (så er det jo som gratis sommerhus/bil/rejse eller lignende pludseligt, uden skat for modtager)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg hører og forstår jeres indsigelser:) så jeg vil i hvert fald være lang bedre stillet, hvis jeg forstår jer korrrekt, ved at først etablere et firma, skabe en indtægt og så senere trække uddannelse fra som efteruddannelse. Overskud fra mit andet selskab kan vel bare stå i Holding og vente på at de kan bruges i det nye selskab. Og det er vel stadig korrekt forstået at man så ville spare forskellen på selskabsskat og indkomstskat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

ja forudsat du vil kunne trække uddannelsen fra - ved at den er efteruddannelse og der ikke er problemer som hovedaktionær ved at gøre det - og det er ikke til at sige ud fra det du skriver - men forudsat, ja så er det korrekt at en besparelse i selskabet hvis beløbet givet ret til fradrag i selskabets indkomst - når du ikke hæver løn vil kunne tages med kun selskabsskat betalt. 
Om du så kan føre udbytte op i et holding og lade det betale efteruddannelse er nok spørgsmål 2 - Normalt vil holding jo bare administrere drift og dets overskud, så det muligt du bare skal tage udgiften direkte i drift - uden først at skulle flytte udbytte op i et holding - men det er lidt mere kompliceret at forklare. Din revisor kan givet forklare og foreslå bedste løsning

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)