Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til illustration

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har fundet en tegning af en fjer som jeg gerne vil bruge til mit logo.

Hvordan jeg kan få rettigheder til brug af tegningen? Hvordan ser sådan en juridisk aftale ud? (Tegneren er fra USA)
Og hvad der mon er rimeligt jeg betaler for det?

Jeg er ikke klar over, hvordan tegningen er lavet, men som fremt, at den ikke eksisterer i et format som kan bruges, så skal den vel
rentegnes, og så vidt jeg har forstået skal jeg have rettigheder til dette også.

Hilsen Kamilla
Tilmeldt 21. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kamilla,

Jeg er ikke helt inde i de Amerikanske love om copyright, så brug hvad du kan af mit indlæg.

Ja du skal have rettigheder til at rentegne det (jf. link længere nede om rettighederne.

Betalingen for brugen er op til skaberen af værket.

Omkring lovene: 

Der findes en række rettigheder som jo, som udgangspunkt tilfalder personen der har skabt værket. Dem kan de blandt andet se her på wikipedia.

Der findes også et afsnit på wikipedia om overdragelse og licens. Som du kan se findes der tre forskellige typer af overdragelser af rettighederne, du må derfor vurdere i hvilken omfang du skal have rettigheder til værket. 

Herefter skal i have lavet en "copyright transfer agreement" som er jeres kontrakt på at du må benytte værket. 

Det virker som meget arbejde for en illustration af en fjer, har du overvejet om du kan finde noget lignende som er udgivet på en fri licens (Creative commons licens) hvor det er tilladt at benytte værket til kommercielt brug. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)