Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stjernesystemet på Amino (forslag)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 821
Fra  Compware Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg har gået og tænkt lidt over hvordan stjernesystemet kan laves bedre på Amino, samt hvordan man kan belønne folk der bringer meget til bordet.

Problemet:

Folk benytter kun 1 stjerne eller 5 stjerner, ikke alle de andre muligheder.

Løsning:

Rep system enten kan en post downvotes, eller upvotes. Basalt set som det er nu, hvor 1 stjerne fungere som en downvote, og 5 stjerner fungere som en upvote. Hver gang ens post bliver upvoted bør man få 1 rep point, under ens profil. Så folk herinde kan se hvor gode råd man har givet før i tiden.

Reward system

Aminos største "asset" er viden, dog belønner de ikke de folk der bringer virkelig meget til debatterne, som f.eks. marketers.dk gør.

Med 1 rep system der fungere lidt ala' stjerne systemet nu kunne man lave nogle perks, som f.eks. 20 rep = superbruger (eller hvad det hedder nu)

Man kunne lave en kategori til folk med 50 rep, enten som skjult, eller at man skal have 50 rep for at skrive i det. - hvorfor er det nødvendigt?

Mange af de meget dygtige folk på Amino, har en bruger på marketers.dk  fordi der var begrænset adgang, og det er eksklusivt, hvor man prøver at samle nogle af de behjælpelige dygtige folk på Amino, som de kan diskutere ting i. - så de får endnu en grund til at være her.

Fordele som jeg kan se

Man kan se hvilke personers der hjælper virkelig meget i debatten.
Personer der hjælper meget for en belønning, så de forhåbentlig bliver ved med at hjælpe.
Dygtige hjælpsomme Aminoer får et sted at snakke, hvor der ikke er så stor risiko for mudderkastning.

Tror i det ville virke bedre end stjernesystemet?

I 2016 startede jeg siden http://compware.dk/

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Up og downvotes hænger i bedre tråd med den måde som vi ser på kommentarer i dag.

Jeg mangler også at se hvad de fem stjerner kan bruges til og hvordan de skal fortolkes, så jeg må indrømme at det enten er 1 eller 5 for mit vedkommende også.

Godt forslag.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som en rigtigt god løsning. 

Jeg har også flere gange oplevet pludseligt at få 1 stjerne for tilfældige kommentarer i gamle tråde, bare fordi en person havde set sig sur på at jeg (berettiget) havde givet ham en dårlig karakter. Et up-/downvote system vil naturligvis ikke afhjælpe det problem direkte, men sådanne "hævn"-downvotes er nemmere at udligne med up-votes. 

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Tilmeldt 14. Feb 12
Indlæg ialt: 490
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Synes det lyder som en fremragende løsning på Amino's nuværende stjernesystem. Yes

Brug for hjælp til WordPress? eller mangler du en professionel hjemmeside?  -  https://prestawise.dk

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg mener man bør lave det nuværende stjerne system om til at man kun kan give stjerner i tråde man selv har skrevet et indlæg i. På den måde vil alle de u seriøse stjernekastere blive sorteret fra og systemet begynde at give mening igen.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra København S
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 162
Fra  PR-Gruppen Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Super løsning. Det burde da helt sikkert forbedres på denne måde. Er dette noget Amino har taget til efterretning?

Jeg tænker også at det kunne være en mulighed blot at give thumbs-up - ikke thumbs-down. Hvorfor al dette negative? Er det ikke nok i sig selv at folk kan belønnes såfremt de fortjener det, og hvis folk ikke fortjener, jamen så får de bare ikke en thumbs-up.

Jeg har altid synes at YouTube dislikes er en trist ting. Der er selvfølgelig nogle fordele ved det, men måden dislike misbruges på overskygger fordele ved at have den. Lad os dog fokusere på de positive ting :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes nu det ville være ok med mulighed for thumbs-down, til indlæg der ikke bidrager med noget positivt - eller nærmere kommentarer som er direkte forkerte. Man kunne evt. gøre lidt ligesom stack-overflow og bruge amino karma, således at man skal have akkumuleret noget karma før man får muligheden for at give thumbs-down. Så ville det kun være de brugere, der allerede har bidraget positivt til Amino, som kan få lov at vurdere om noget er skidt. 

Men ellers har du fuldstændig ret i at dislikes på f.eks. YouTube ikke altid falder de rigtige steder - men jeg er også tit og ofte faldet over videoer med over 50% dislikes, hvor de er vel vurderet til at være spild af tid, når man alligevel har vovet sig til at se dem. :-) Så dislikes/thumbs-down er ikke alt sammen skidt - heller ikke på YouTube. 

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Fra København S
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 162
Fra  PR-Gruppen Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nikolaj Dam Larsen:
til indlæg der ikke bidrager med noget positivt - eller nærmere kommentarer som er direkte forkerte.

Hvorfor skal folk have et dislike på deres kommentar bare fordi du synes de ikke bidrager med noget positivt? Jeg synes slet ikke det holder. Er en kommentar forkert kan man have et system hvor flere kan stemme en kommentar som værende forkert. Det er ikke negativt på samme måde, men snarere informerende til den der har skrevet kommentaren og dem der læser den. Igen, jeg kan ikke se behovet for det negative og jeg kan heller ikke forstå hvorfor man har et behov for det. Smile

Nikolaj Dam Larsen:
Så ville det kun være de brugere, der allerede har bidraget positivt til Amino, som kan få lov at vurdere om noget er skidt.

Så det du foreslår er at dem der har akkumuleret karma kan få lov at dislike ting? Hvordan skal det gøre det bedre? Kan en erfaren og dygtig debattør ikke ligeså godt være unfair med dislikes som en ikke-erfaren? Måske fordi de føler sig hævet over de andre. Gordon Ramsay kan kalde alle kokke for amatører fordi han er udnævnt til at være et eller andet særligt og Simon Cowell kan svine alle til hvis han ikke synes de synger godt. Jeg kan ikke se det konstruktive eller brugbare i at dislike noget. Uanset hvor dygtig og erfaren en person er.

Nikolaj Dam Larsen:
men jeg er også tit og ofte faldet over videoer med over 50% dislikes, hvor de er vel vurderet til at være spild af tid, når man alligevel har vovet sig til at se dem.

Det er jo kun fordi dislikes er der at du bruger dem som en faktor. Hvis der ikke var dislikes ville du jo bare regne det ud på en anden måde. Eksempelvis hvis en video har 10.000 visninger og over 50 likes er det som udgangspunkt nok positivt, men har den 10.000 visninger og under 10 likes kan man næsten regne ud der er noget galt. Man tilpasser jo bare sin måde at sortere på. Der er jo altid muligheden for at man kan anmelde/rapportere det, hvis noget er helt i skoven. Smile

Jeg holder på at Amino ville være et mere behageligt sted for alle uden alt det negative. Uden 1-stjerner eller kommende dislikes Geeked

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Joel Hyrland:
Er en kommentar forkert kan man have et system hvor flere kan stemme en kommentar som værende forkert.

Det er præcis det jeg ville bruge en thumbs-down til. Jeg synes ikke der er nogen grund til at introducere to nye separate systemer, når det hele kan klares med et enkelt. Hvorfor skulle en thumbs-down mulighed være mere negativ, end en stemme om at svaret er forkert? Blot fordi ordet "thumps-down" er negativt ladet? I så fald kan det bare symboliseres med en pil-ned, der er mere neutralt ladet. 

Joel Hyrland:
Kan en erfaren og dygtig debattør ikke ligeså godt være unfair med dislikes som en ikke-erfaren?

Det kan han/hun absolut. Min tanke var heller ikke at man skulle have været Amino-bruger i flere måneder og have skrevet udelukkende gode indlæg for at kunne benytte en pil-ned funktion. Tanken var at kræve en lille smule karma - man får jo som udgangpunkt karma for alle indlæg, med mindre man får dårlige karakterer - således at man gerne skal have skrevet/svaret på måske de første 10 indlæg, inden man kan stemme pil-ned. Simpelthen for at filtrere de værste trolls fra. 

Jeg synes ikke det skal implementeres som på YouTube, hvor man kan se hvor mange dislikes en video har fået i forhold til likes, men derimod bare et tal, der tæller op ved en pil-op stemme og tæller ned med en pil-ned stemme. Er tallet negativt, er der chance for at svaret er forkert. Er tallet 0 eller positivt er svaret plausibelt. Er det meget positivt er det godt. 

Jeg tænker vores uenighed kommer af at jeg måske ofte sammenligner Amino med en slags "iværksætter stack-overflow". Et sted hvor man stiller spørgsmål og får svar. Hvor gode spørgsmål/svar får pil-op og hvor forkerte får pil-ned. Det kan være det bare er mig der er alt for optimistisk, når jeg tror på at Amino-folket er voksent nok til at håndtere en pil-ned funktion. 

Der er i hvert fald nødt til at være en mulighed for at fortælle at et indlæg er mindre konstruktivt - og jeg synes det ville være nemmere at kombinere det i én funktion frem for at dele det op. Man kan selvfølgelig altid rapportere det, men et mindre konstruktivt indlæg kan også være lærerigt og interessant for debatten, og bør i min optik ikke fjernes fra diskussionen med mindre det bryder med Aminos reglement.

Hvis der er hold i min optimisme, er jeg sikker på Amino ville være lige så behageligt et sted, selvom det både fik en pil-op og pil-ned funktion. Under alle omstændigheder mere behageligt end med stjernesystemet :-)


Joel Hyrland:
Det er jo kun fordi dislikes er der at du bruger dem som en faktor. Hvis der ikke var dislikes ville du jo bare regne det ud på en anden måde.

Hvis der ikke var en mulighed for pil-ned på Amino, ville der ikke være andre muligheder for at vurdere på forhånd, om et indlæg var værd at tage med i sin betragtning af tråden - ikke uden at læse det. Og jeg synes egentlig det nogen gange ville være rart, at kunne skippe lange kommentarer, hvis jeg på forhånd havde en indikation om at det ikke er relevant eller er lodret forkert. Hvis jeg leder efter noget bestemt på YouTube, som en guide eller tutorial, og ender på en video med mange dislikes, så bevæger jeg mig også videre og sparer min tid på det. Vi har ikke adgang til antallet af visninger, og manglen på likes er ikke nødvendigvis lig med at indlægget er skidt. Der findes mange rigtigt gode indlæg herinde, som ikke har fået nogle karakterer overhovedet. 

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)