Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder - Dødsfald

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Vi er desværre i den ulykkelige situation at en af vores medarbejdere efter længere tids sygdom afgik ved døden. Vi har under hele sygdoms forløbet forsøgt at støtte pågældende medarbejder mest muligt og selvfølgelig udbetalt løn i den fulde periode. Dog pga. den længere periode har vi søgt om refusion jf. syge/dagpenge reglerne.

Som sagt, så kom dødsfaldet ikke bag på os, men vi er netop gjort opmærksom på hvad "efterspillet" vil være. Dette betyder at vi skal betale fuld løn denne måned ud samt tre måneder frem, som var medarbejderen blevet opsagt af os, samtidig så skal vi udbetale feriepenge.

Vi er en mindre virksomhed, og sådanne udgift kan mærkes på likviditeten, derfor ville jeg forhøre mig herinde om der er nogen der har været i samme situation, om man eventuelt kan søge en form for refusion eller lign. - eller om der er nogen der kender et sted man kan henvende sig og få rådgivning i denne svære situation.

Håber på at der er nogen herinde der kan give lidt input til dette - der skal ikke være tvivl om at vi selvfølgelig agter at følge loven og udbetale, hvad der nu skal udbetales til arvinger mv. - men hvis vi kunne finde en løsning, hvor vi kunne mindske denne "byrde" rent likviditets mæssigt ville det være ønskværdigt.

På forhånd tak for hjælpen.

MVH

Michael 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Det er en rigtig træls situation. Det er ikke nemt for man vil selvfølgelig gerne vise sin sympati og respekt, men samtidig skal man også holde skruen i vandet med virksomheden.

Jeg har ikke været ude for netop det i står i, men jeg havde for en del år tilbage en medarbejder der valgte at forsøge selvmord fuldstændig ud af den blå luft. Det kom som et chok for alle. Jeg var også forpligtet til en masse som arbejdsgiver, men jeg fik en del hjælp fra medarbejderens bopælskommune omkring reffusion af lønudbetalinger, og så vil jeg da også foreslå at du kontakter jeres brancheorganisation hvis i har en sådan. De fungerer jo som virksomhedens "fagforening" og vil kunne rådgive om det videre forløb.

Jeg syntes det lyder mærkeligt at du er forpligtet til at betale løn i 3 måneder som ved opsigelse. Vedkommendes CPR nummer gøres jo ugyldigt umiddelbart efter dødsfaldet og i så fald vil du da komme til at opleve problemer med at indberette løn hos skat ?

Mvh

Ruben

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bendtsen

Det er funktionærlovens paragraf 8.

Det er kun såfremt medarbejderen havde en forsørgelsespligt, at der kan kræves op til tre måneders løn, men hvis betingelser i funktionærlovens paragraf 8 er opfyldt, så ville jeg også gå i dialog med kommunen.

mvh

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)