Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bindingsperiode på medlemskab af forening

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i et par år haft et personligt medlemskab af en brancheforening. Da jeg ønsker at melde mig ud, får jeg at vide, at det er for sent, da det ifølge deres foreningsvedtægter skal ske senest en måned før den dato hvor medlemskabet automatisk fornyes. Min henvendelse om opsigelse skete ca. 2 uger før den nye periode startede.
Brancheforeningen mener at jeg skal betale for et helt års medlemskab mere, mens jeg ikke mener at de kan binde mig længere end til udløbet af en måned. Slet ikke når den nye periode endnu ikke er trådt i kraft og jeg ikke har betalt abonnementet. Gælder reglerne for bindingsperioder i markedsføringsloven i denne situation, eller kan de lave bindingsperioder efter forgodtbefindende, med henvisning til at de er en forening?

Håber der er nogen der kan gøre mig lidt klogere...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

uanset det er personligt du har været medlem, tror jeg de vil hævde B2B når vi taler en branche forening. Regler for fornyelse bør ha fremgået i noget materiale vil jeg også mene, men selve reglen om automatisk fornyelse hvis ikke der siges op 1 måned inden udløbet, er ret standard for den slags faktisk. Hvis du ikke har betalt kan du jo lade være, og så er det foreningen som skal kradse pengene ind fra dig, ved at vise at reglerne burde være kendte. Kan de det fuldt ud, kan du jo så komme af med omkostninger og rykkergebyrer, men du flytter problemet over til, at det er foreningen som skal bruge kræfter på at bevise og hente penge fra dig.

Var reglen kendt for dig, hvis du ser tilbage, så synes jeg moralsk du må betale

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar John.

Jeg har endnu ikke betalt. Ellers ville det vist også være en kamp der var tabt på forhånd :)

Omkring opsigelsesperiode, var jeg bestemt i god tro da jeg opsagde abonnementet/medlemskabet et par uger inden den nye periode trådte i kraft.

Men nu vil jeg vente og se hvad de selv melder ud med...

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Betingelserne for opsigelse er en væsentlig del af aftalegrundlaget for en abonnementsydelse, og det er selvfølgelig dit eget ansvar at sætte dig ind i dem, inden du indgår en aftale. Hvis ikke du finder dem rimelige, må du undlade at indgå aftalen.

Det er altså uvæsentligt, om du har været i god tro, og hvad du i øvrigt finder rimeligt. Sandsynligheden taler for, at en brancheforening har styr på juraen, og du hænger under de forudsætninger både moralsk og juridisk på et år mere.

Jeg vil anbefale dig i fremtiden at være meget opmærksom på netop opsigelsesvarsler, når du køber en løbende ydelse, da rigtig mange af den slags produkter har betingelser, som du skitserer her.

Jeg noterer altid selv - umiddelbart efter at have indgået en løbende aftale - datoen for rettidig opsigelse i min kalender. Det har sparet mig for mange penge i tidens løb.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)