Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling for arbejde uden ansættelsesforhold og/eller faktura

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Et tænkt eksempel som illustrerer hvad jeg ønsker at opnå.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som arbejder med udearealerne på private ejendomme.

Jeg har et netværk af unge mennesker i alle aldre som gerne vil tjene lidt ekstra når de har fri, men står ikke altid til rådighed, og derfor ønsker jeg ikke at ansætte dem.

Kunden køber en ydelse, hvor min virksomhed står for at slå kundens græs hver anden uge. Jeg lader de unge mennesker i mit netværk byde ind på opgavens udførelse og jeg vil gerne betale de unge mennesker for deres arbejde. 

Da de ikke er ansat i min virksomhed, lader jeg til at være tvunget til at modtage en faktura af de unge mennesker for deres udførte arbejde.

Mit spørgsmål:

Er det muligt at registrere/indberette på anden vis, så de unge mennesker kan få deres betaling uden at skulle ansættes eller skrive faktura til mig?

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enten skal de unge ha betaling fra den de udfører det fra direkte og denne ansvarer så for evt indberetning. Er det private de udfører arbejdet for, så er der ikke indberetning er det firmaer, så er det enten a eller b  løn og indberetningspligt

Eller du betaler dem. Det kan du gøre ud fra timesedler blot, du laver en aftale med dem om, at de før xx kroner i timen og at der beregnes per påbegyndt ?? 15 min ?? og så skriver de tiden og afleverer til dig. Du har så som CVR indberetningsPLIGT i forhold til skat

Her kan du læse om pligten (som er den samme som dem der får udført arbejdet har, hvis det er virksomhed/selskabhttp://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

Og her ser du med billeder fra skat hvordan du rent praktisk gør http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

Timeseddel eller en faktura med deres CPR nummer i begge fald er dit grundlag.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svar. Jeg komplicerer måske spørgsmålet lidt med følgende, men jeg prøver at regne ud, hvordan jeg stiller mig selv OG dem som udfører arbejdet bedst.

Opgavens pris er fastsat - de unge mennesker (momsregistreret eller ej) må selv bestemme om de vil bruge 1 time eller 29 timer på at slå græsset, klippe en hæk eller rive blade sammen.

I så fald vil en faktura være den eneste rigtige måde at imødekomme indberetningspligt på, eftersom en time-seddel ikke vil give nogen mening?

Det besværliggører det i hvert fald i forhold til at have et dynamisk netværk man gerne vil aflønne for deres arbejde.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja men det er vel bare at du laver sådanne dokumenter på forhånd hvor hver han en værdi af xxx kroner som udløses når de har lavet arbejdet. Så er det ikke en timeseddel men en arbejdsseddel. Er de unge momsregistrerede skal de jo i alle fald lave en faktura til dig med moms og du har så ikke nogen indberetning. Er de ikke, så skal du indberette. 

Selve abejdssedlen er da enkel - dem kan du ha en stak liggende og bare skrive dato, cpr, sted arbejdet er udført f.eks. og pris på

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Selve abejdssedlen er da enkel - dem kan du ha en stak liggende og bare skrive dato, cpr, sted arbejdet er udført f.eks. og pris på

Jeg tænker at udføre dem digitalt og udbetale dem en gang om måneden; såfremt at det er en momsregistreret, må jeg vel fremlægge krav om en faktura for udbetaling i de tilfælde.

Jeg takker for dine besvarelser - de hjalp mig meget :)

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere aspekter du bør overveje, dels det skattemæssige, som ovenfor, dels skal du også overveje hvordan det rent andættelsesretlige/kontraktmæssigt løber bedst af så der ikke pludseligt kommer en emsig forældre og truer med bål brand og fagforening. Endeligt er der også det ansvarsmæssige, nu tvivler jeg på der er den store risiko i forhold til om hvorvidt en græsplæne er slået ordentligt eller ej (i forhold til kunde), men du bør ligeledes overveje dine risici og evt. Forsikringer overfor dine "ansatte", hvis der en dag skulle være et hoved der får sin fod under en græsslåmaskine eller lejer ninjasværd med en hækkesaks og kapper halen på naboens kat... U name it.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Der er flere aspekter du bør overveje, dels det skattemæssige, som ovenfor, dels skal du også overveje hvordan det rent andættelsesretlige/kontraktmæssigt løber bedst af så der ikke pludseligt kommer en emsig forældre og truer med bål brand og fagforening. Endeligt er der også det ansvarsmæssige, nu tvivler jeg på der er den store risiko i forhold til om hvorvidt en græsplæne er slået ordentligt eller ej (i forhold til kunde), men du bør ligeledes overveje dine risici og evt. Forsikringer overfor dine "ansatte", hvis der en dag skulle være et hoved der får sin fod under en græsslåmaskine eller lejer ninjasværd med en hækkesaks og kapper halen på naboens kat... U name it.

Nu var min havevirksomhed blot et tænkt eksempel som illustrerede hvad jeg ønskede at opnå i forhold til indberetningspligt som en reference til en virksomhedsform som jeg ønsker at basere noget virksomhed på. Der er ingen farlige/store/tunge/skarpe redskaber involveret i det endelige setup.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dan Storm:
Jeg tænker at udføre dem digitalt og udbetale dem en gang om måneden; såfremt at det er en momsregistreret, må jeg vel fremlægge krav om en faktura for udbetaling i de tilfælde.
lyder helt fint - bare du har CPR så du kan indberette en gang om måneden f.eks (og bare følg vejledningen det går superlet - eller tilmeld dig danløn hvis det bliver ofte) og ja -de som har momsreg virksomhed vil da forhåbentlig vide, at de skal udstede faktura for at modtage penge i virksomheden Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Men derfor er der fortsat mange ting der skal overvejes udover bare hvordan aflønningen kan ske.

I eksemplet er de skarpe genstande et oplagt eksempel, det kunne lige så godt være en million andre faktorer. Alfa og omega er kan der være et ansvar af den ene eller anden karakter?

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)