Hej Alle
Der er vist ved at være tiden hvor vi deltager lidt aktivt i debatten omkring Yourpay, og giver vores kommentarer til rejste spørgsmål og nogle af kommentarerne i tidens løb.
Først og fremmest vil jeg gerne takke alle for at deltage i debatten, da det er sådan, at der kommer mange synspunkter på banen. Jeg ser det ligeledes som rigtigt stærkt og godt for sammenholdet blandt danske iværksættere og godt for de kommende iværksættere, at se at det er okay at have mange spørgsmål til tingenes tilstand.
Ewire vs Yourpay
Vedrørende sammenligningen mellem Yourpay og Ewire, håber jeg på alles forståelse når jeg påpeger der i debatten har været mange halve sandheder ude på forummet.
Ewire var kortindløser OG en elektronisk pengepung, hvor Ewire konverterede "danske kroner" til elektronisk valuta, og herfra konverterede dem tilbage når man som forretningsdrivende (manuelt) hævede dem i Ewires system.
Yourpay er IKKE en elektronisk pengepung og konverterer derfor ikke pengene til en elektronisk valuta. Yourpays rolle er at stå for kortindløsning for vores kunder og varetager derfor cash managment for disse, og er derfor omfattet af juridiske forpligtigelser og krav som sådan.
Finanstilsynet
Finanstilsynet blev særligt i forbindelse med Ewires konkurs opmærksom på den økonomiske risiko som paragraf 38 selskaberne har i forbindelse med deres forretningsdrift, og især risikoen hvis ledelsen ikke agerer korrekt. Dette har i Yourpay’s opstart smittet af på hvilke krav der er blevet stillet til Yourpay, og Finanstilsynet har naturligvis været meget omhyggelige med at godkende Yourpay.
Derfor tog denne proces lang tid, og sådan er dette. Hellere en god opstart, end noget skrammel senere.
Indløsning og Cash Management
Vi har i forbindelse med etableringen af vores drift – i et rigtig godt samarbejde med Finanstilsynet - udfærdiget procedurer for at sikre kundernes økonomiske midler bedst muligt. Vi ønsker under ingen omstændigheder at havne i bås med Ewire, hvilket heller ikke vil ske.
Yourpay’s procedurer sikrer at kundernes tilgodehavender – som kommer fra vores indløsningsbanker - indbetales på selvstændige systemkonti i vores bank, som Yourpay ikke har ret til at bruge til andet end økonomiske midler der overføres til vores kunder. Vi har opbygget et system der svarer til bl.a. advokaters klientkonti.
Der vil således ikke ske en sammenblanding af Yourpays egen drift med kundernes midler.
Herudover er det naturligvis ansvarspådragende for Yourpays ledelse hvis vi bruger af kundernes midler, og sandsynligvis også strafbart.
Hvad er Yourpay? (Den internationale forklaring)
Yourpay er Payment Facilitator (såkaldt PF), og handler således på vegne af banker som vi samarbejder med.
Hermed forstås at Yourpay foretager en vurdering af hver ansøgning om indløsningsaftale, indhenter alt juridiske dokumentation og dokumentation i forhold til hvidvaskning, og såfremt Yourpay finder kunden acceptabel, og uden høj risiko, sender vi kunden til aktivering hos vores indløserbank, der herefter forestår den endelige godkendelse til betalingsindløsning for vores kunde (fx webshop).
Vi forsøger altid at få alle kunder godkendt ved minimum to indløserbanker, således at hvis én bank driftsmæssigt går ned, vil kunderne forsat have adgang til indløsning af betalingskort.
Da Yourpay er godkendt som selvstændig Payment Facilitator, ønsker bankerne vi samarbejder med ikke at blive nævnt ved navns nævnelse, fordi dette er ikke nødvendigt. Der er også konkurrencemæssige forhold at tage hensyn til i denne forbindelse, så vi har lovet ikke at offentliggøre navnene på bankerne. Det kan nævnes at de er internationalt opererende, og har en anseelig størrelse.
Indløsningsaftaler
For god ordens skyld skal pointeres at ikke alle ansøgere nødvendigvis kan få en indløsningsaftale, heller ikke hos Yourpay.
Vi er underlagt vores indløserbankers krav til kunderne, og herunder er der typer af webshops der ikke kan godkendes, enten på grund af deres natur, eller simpelthen fordi vores banker finder deres forretning for risikofyldt.
Vi kan derfor aldrig garantere at fordi man uploader en ansøgning, så er man berettiget til at få en indløsningsaftale.
Hvorfor virker endnu VISA Electron ikke hos alle?
Godkendelsesproceduren hos vores indløserbanker tager længere tid end forventet, og forklaringen på hvorfor ikke alle kunder kan køre VISA Electron beror på at vores primære indløserbank er bagefter med at behandle ansøgninger.
Indtil de er igennem hele stakken af ansøgninger kan vi derfor ikke facilitere VISA Electron betalinger for alle, men kun for kunder der –løbende – er godkendte.
Hvorfor får nogle kunder deres penge én dag før alle andre?
Yourpay har i dag sine systemkonti hos en stor bank. Dette betyder at vi for kunder i denne bank gennemfører overførsler til kunderne som interne transaktioner, som derfor bliver øjeblikkeligt frigivet når vi eksekverer dem.
Derfor er der ikke den ene dags forsinkelse i overførslerne, som der er, når der overføres mellem to forskellige banker.
Vil det forblive sådan?
Nej, ikke nødvendigvis.
Vi forsøger konstant at optimere forretningen til størst glæde for vores kunder, og vil derfor, så vidt muligt, være til stede i de mest brugte banker, samt den bank hvor vi får mest "valuta for pengene".
Det er vigtigt for os at vi kan servicere dig som kunde, og vi skal derfor altid tilpasse os dine behov.
Hvorfor er der til tider længere svartider på supportmailen?
Yourpay er fortsat et lille team som brænder for økonomiske tjenester online. Vi har sammensat et hold således vi favner vores og dine behov bedst muligt, og opnår det bedste samspil på tværs af vores kompetencer. Men vi er ikke ret mange personer, endnu.
Derfor er det således, at ved komplekse opgaver har vi ikke 5-10 mand som lige kan træde til, hvilket gør at nogle opgaver må afvente at den igangværende opgave først afsluttes.
Vi arbejder på at forbedre dette, og håber på at vi i starten af 2015 kan præsentere flere supportere, som er tilkoblet Yourpay, og vi dermed kan løse flere komplekse problemstillinger samtidigt.
Såfremt der er behov for at debattere nogle ting, som ikke nødvendigvis skal vendes offentligt, er I velkommen til at skrive til mig direkte: mag@yourpay.dk. Supportspørgsmål skal dog, som altid, sende til support@yourpay.dk
Herudover vil jeg, forsøge at besvare indlæg herinde, men bær over med mig, hvis jeg ikke nødvendigvis kan nå at besvare alle som skriver herinde.
Den daglige forretning skal først og fremmest passes.
Med venlig hilsen
Mathias Gajhede