Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS eller Enkeltmandsselskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har læst en masse om IVS og synes, som de fleste andre, at de er spændende. Jeg står i en situation, hvor jeg skal vurdere om dette er den rette løsning for mig. Derfor vil jeg gerne høre jeres input til følgende:


Jeg har i dag et Enkeltmandsskab, som jeg overvejer at lukke og starte et IVS. Dette IVS vil medeje et andet IVS,  som vi er flere ejere på. Det primære IVS skal dog lønne mig, hvor det underliggende IVS ikke skal udbetale penge til ejerne.

Så vidt jeg har forstået, så kan man godt lønne sig selv i IVS (også inden de 50K i kapital er rejst), dog vil dette skulle ske på den "almindelige måde for at lønne medarbejdere", hvor i Enkeltmandsvirksomheden kan jeg udbetale penge til mig selv og "blot" betale skatten og AMB heraf. Jeg vil gerne opbygge strukturen således, at der er mindst mulig administration - særligt lønadministration. 

Mit spørgsmål er så: Er det bedre at lave et Enkeltmands eller et IVS til det selskab, som skal lønne mig? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan man ikke svare enkelt på- Start med at læse om IVS her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html og se lidt til underlinks der inde

I IVS skal du:

Udbetale løn ved at indberette som arbejdsgiver og tilbageholde a-skat - og er beløbet stort nok til at svare til 31 timer (kan ikke huske beløb) så påløber ATP og med det betaling til samlet ATP, AER, AUD og barsel

Derudover er der lovpligtig arbejdsskadesforsikring for hvert IVS de er direktør - aktiv ejer i, regn ca 1200 kr

Herudover nok måske flere udgifter til regnskabshjælp i mere komplicerede årsrapport for dine IVS

Ja du må godt hæve løn uafhængigt af krav om opbygning af 50.000 kr. Så får du ikke noget overskud og bygger ikke om, men det er så bare det.

Pas dog på kapitalberedskabet - så du ikke hæver løn der udhuler selskabets kapital voldsomt - kapitalberedskabet er med i det link jeg lagde øverst

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar. Som jeg ser det, så det vil være lettere at have en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg trækker penge ud til mig selv og betale skat samt AMB heraf. Så undgår jeg det kæmpe administrative arbejde med at lønne mig selv i IVS'et. Korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dine svar - så er jeg bedre klædt på.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)