Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underskrivning af assistanceerklæring, ikke godkendt revisor

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er stødt på en diskussion omkring hvorvidt en revisor, som ikke er godkendt revisor, må underskrive en assistanceerklæring til en årsrapport eller i et skatteregnskab for de små A-virksomheder. Kan det virkelig være rigtigt, at en IKKE godkendt (ikke statsaut eller registreret) godt må underskrive en sådan assistanceerklæring?

Jeg ved godt erklæringen ikke indeholder nogen sikkerhed, men mener bare stadig ikke, at alle og enhver bør kunne underskrive en sådan erklæring??

Er der nogle som har lidt viden på det område som kan oplyse mig?

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus1984,

hvad skulle formålet være med en sådan erklæring være?

Når en revisor, og jeg mener kun der er en type revisor, underskriver en erklæring eller anden attest, så ved læseren af regnskabet, at dette er gjort under 'straffeansvar'.

Hvis du og jeg skulle kunne underskrive diverse erklæring uden egentlig værdi, så vil det efter min mening være forvirrende.

Mvh

Stig
'ikke revisor'

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er præcist det jeg mener. Grunden til diskussionen opstod, da en bogholder/regnskabskyndig som også opstiller regnskaber viste en ven et udkast til hvordan et regnskab fra hende ville se ud hvis hun skulle lave hans skatteregnskab. Deri var der en assistanceerklæring, klar til hendes underskrift. Men det er da ikke lovligt er det? Er det ikke kun godkendte revisorer der må erklære sig på et regnskab, uanset om det er med eller uden sikkerhed?

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke, at revisorer bruge begrebet 'assistanceerklæring' mere.

At der skulle være ulovligt, det mener jeg ikke.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen, tak for svar.

Jo de bruger stadig begrebet assistanceerklæringer, når det kun er en opstilling af regnskabet og afstemning af banken, Jeg synes bare det bliver forvirrende, hvis alle og enhver kan lave og underskrive en sådan erklæring. Men det er nok bare mig :)

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som revisor så bruger vi også det der hedder en assistance erklæring, det er den type erklæring, som vi kan afgive med mindst grad af sikkerhed. Dette bliver mere og mere udbredt til små virksomheder, da de ikke er omfattet af revisionspligt, og lavere sikkerhed betyder mindre arbejde og mindre honorar. Må en person der ikke er godkendt revisor (registreret eller statsautoriseret) så lave en assistance erklæring, ja og nej. Alle kan kalde sig for revisor, det er desværre ikke en beskyttet titel og der er mange der bruger den. Godkendte revisorer har monopol på erklæringer med sikkerhed og erklæringer efter erklæringsstandarderne. Det vil sige at hvis der skal være en konklusion, så er det en sikkerhedsgodkendelse, det må en ikke godkendt revisor altså ikke have. Vedrørende assistance erklæringerne, så laver vi en efter vores erklæringsstandarderne, og en ikke godkendt må ikke lave sin erklæring på samme måde. Det hindre dog ikke en ikke godkendt revisor i eksempelvis at skrive:

Jeg har hjulpet XX med regnskabet.

Ikke registreret revisor

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Mange tak for det meget uddybende svar. Det giver rigtig god mening det du skriver. Selvfølgelig kan de alle kalde sig revisor og skrive en "erklæring" om at de har bistået med at opstille regnskabet og underskrive som revisor (da det ikke er en beskyttet titel). Men godt at de trods alt ikke må indsætte den efter standarderne normale assistanceerklæring, det ville hurtigt kunne blive forvirrende tænkte jeg :) Så stor tak for svaret :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)