Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrækning af skat/moms i et SMBA

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er helt ny herinde, så tilgiv mig hvis der er et eller flere kodeks jeg ikke følger ved at spørge om dette. Jeg har sammen med min partner oprettet et SMBA firma. (Nok et af de allersidste inden det blev nedlagt til fordel for IVS)

Vi skal bruge noget udstyr som vi har tænkt os købe gennem firmaet. Vi kan dog ikke finde ud af hvordan det fungerer rent juridisk og praktisk. Vi er ikke moms-registrede, så i første omgang handler det kun at trække skat fra på de købte produkter. Vi er ret grønne på denne front, så vi har ingen ide om hvordan det gøres rent praktisk når man har et SMBA, og vi gider ikke komme i kontrovers med skat så vil vil gerne være helt sikre på at det kan lade sig gøre før kaster os ud det. Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh Simon

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsat det er udstyr som rent købes med henblik på at drive jeres SMBA så skal I jo bare føre regnskab, indtægt og udgifter efter loven - årsregnskabsloven - og det her er jo udgifter I taler om. Hvis de koster under 12.600 per ting der bruges individuelt er det noget der kan straksafskrives, eller skal det afskrives med 25% om året

Jeg vil stærkt anbefale, når I føler jeg så grønne, dels at skaffe et regnskabsprogram, ex www.dinero.dk og dels finde en regnskabsperson der kan sidde eksternt og se jeres uploade bilag, og sætte jer igang med regnskabsføring. 

Her lidt om MOMSREGISTRERINGSPLIGT så I ikke pludseligt har overtrådt regler for det og risiker moms på noget I ikke har opkrævet moms for. Det er lidt usædvanligt at oprette noget i selskabsform, hvis ikke man forventer omsætning på 50.000 kr og over, men der kan jo være andre grunde til I ikke er momsregistrerede. I må nøje overveje dette med ikke momsregistrerede i et kapitalselskab som er lidt usædvanligt, men fuldt muligt

Tag og prøv at få en regnskabsperson som ikke behøver være dyr via www.agera.dk for det duer ikke at I ikke har fuldt regnskab på plads

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Apr 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit hurtige svar John!

Som udgangspunkt ønsker vi ikke at hyre folk til at sætte os ind i tingene, men snarere at finde kilden til den viden disse folk har, så vi selv kan tage hånd om det. Vi er meget små og pengene vi har stående skal bruges på at købe udstyr, som forhåbentlig kan skabe vækst på længere sigt. Vi vil derfor gerne undgå at bruge pengene på administration vi selv kan tage os af. Vi arbejder med en hypotese om at det ikke er raketvidenskab at lave regnskab til et s.m.b.a. firma. Vi skal bare vide hvor vi kan finde informationerne hvorledes det gøres :)

Håber du forstår. Og håber du har hafte en rigtig god påske!

Vh Simon

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
t er lidt usædvanligt at oprette noget i selskabsform, hvis ikke man forventer omsætning på 50.000 kr og over, men der kan jo være andre grunde til I ikke er momsregistrerede. I må nøje overveje dette med ikke momsregistrerede i et kapitalselskab som er lidt usædvanligt, men fuldt muligt

Nu er et smba ikke et kapitalselskab. Blandt SMBA har det været normalt at mange ikke har været momsregistreret. For mange specielt unge har det været et spørgsmål om begrænset hæftelse, SU mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Blandt SMBA har det været normalt at mange ikke har været momsregistreret. For mange specielt unge har det været et spørgsmål om begrænset hæftelse, SU mv.
men momsgrænsen er vel den samme 50 t for et SMBA? og ja det kan jo være det er under de 50 t og f.eks. i forhold til SU eller andet erkendt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Apr 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nemlig rigtigt. S.M.B.A. er ikke et kapitalselskab. Så jeg ved ikke hvilke moms- og skatteregler der gælder i denne situation. Jeg kan dog informere om at vores brutto-intægt i de løbende 12 måneder overstiger 50.000 kr. Det kan derfor godt være at vi bliver nødt til at registrere moms. Hvordan finder man moms/skatteregler for S.M.B.A.? Nogen der ved det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen specielle momsregler for et SMBA. Der er kun momsloven. Hvis du allerede nu kan sige at I vil have en indtjening på mere end 50000 over 12 måneder - så taler det også for at jeres omsætning vil være over 50000 kr - og så skal I faktisk lade jer momsregistrere allerede nu.....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

ps. For lige at vende tilbage til jeres oprindelige problemstilling - så bør I momsregistrere jer inden I køber udstyr hjem.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)