Hej
Jeg har brug for lidt ekspert hjælp vedr. min kontrakt med en samarbejdspartner. De har ansat mit firma for at levere ydelser til deres kunde.
De er desværre ikke så troværdige og har betalt mine fakturaer for sent, hver gang. Jeg har en masse penge til gode og vil derfor ikke forlænge, samtidig vil jeg gerne opsige aftalen helt.
Kontrakten:
Tavshedspligten:
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber i kan svare på.
1.
Kan jeg opsige min kontrakt, i så fald, hvor hurtigt? Selve kontrakten indeholder ingen afsnit vedr. opsigelse eller option på forlængelse.
Kontrakten indeholder dog under punkt 1.2, en formulering som følger:
"Ansættelse er underlagt kundens behov for timer og arbejdsmængden vil være en direkte afspejling af kundens behov for timer. Dette aftales på månedsbasis."
Kan jeg afvise at forlænge eller opsige kontrakten eller er jeg nødsaget til at fortsætte så længe kunden ønsker?
Har samarbejdspartneren mulighed for at bruge denne paragraf, til at tvinge mig til at forlænge?
Virksomheden har betalt mine fakturaer for sent.
Har jeg mulighed for at bruge deres sene/manglende betaling som en valid grund? De har betalt både første (6 dage overskredet) og anden faktura (8 dage overskredet) i forhold til betalingsfristen.
Betalingsfristen er 30 dage netto.
Ved betaling af sidste faktura, ringede de dagen efter betalingsfristen var udløbet og spurgte om de kan lave delbetaling. Jeg accepterede ikke den nye betingelse og gjorde dem opmærksom på dette skriftlig igennem email. Og gav dem en frist på 5 hverdage til at betale.
Svaret fra deres side, telefonisk, var at de ikke havde alle pengene og at "de skulle se hvor meget de havde, som jeg kunne få". Jeg fik så alle penge efter 8 dage, dog indenfor deres 5 hverdage frist. Men kun efter at slutkunden kontaktede dem med henblik på forlængelse for næste måned. Det virker for mig at de betalte pengene for at "gøre min beslutning for forlængelse nemmere". Nu har jeg jo fået mine penge.
Faktura nummer 3 skal betales sidst i april.
2.
Slutkunden vil gerne lave en kontrakt direkte med mit firma.
I min kontrakt står der intet om kundeklausul eller for mig at læse, noget der forhindrer et direkte samarbejde med slutkunden. Er der nogen risiko for at samarbejdspartneren kan gøre krav på kompensation eller på anden vis, gøre mig erstatningsansvarlig for tabt fortjeneste m.m.?
Eller komme efter mig på nogen som helst måde?
3.
Hvis jeg ikke kan opsige kontrakten på kort varsel, hvilke muligheder har jeg for at begrænse et evt. tab, jeg vil helst ikke have flere penge til gode, hvis de ikke betaler.
Her tænker jeg på, hvis jeg f.eks. skal arbejde April måned ud. Og kan jeg afvise at forlænge for Maj?
Kontrakten har et afsnit der beskriver 37 timer som gennemsnitlig arbejdstid, har jeg mulighed for at blive syg eller skrue ned for mine timer?
4.
Punkt 6 i kontrakten der omhandler Immateriale rettigheder, virker lidt kringlet. For mig lyder det til at alt hvad jeg udvikler muligvis kan bruges af dem, som det passer og at de ejer det, op til 12 måneder efter samarbejdet er ophørt?
Håber nogen kan hjælpe med svarene.
På forhånd tak. |
Hej Kasper
Det er rigtig mange spørgsmål, jeg vil anbefale dig at konsultere en advokat - du kan jo risikere at tabe mange penge hvis din opsigelse er i strid med den gældende kontrakt.
Angående at kontrahere med kunden direkte - hvis en advokat kan påvise at din samarbejdspartner ikke lever op til jeres aftale kan de jo ikke stille krav om at du ikke må arbejde direkte.
Mit råd tag fat i en advokat - de kan helt sikkert hjælpe
Hilsen Henrik