Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor stor en ejerandel skal man opgive for investor kapital?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Sep 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Er der nogen rule-of-thumb for hvor stor en ejerandel VentureCapial eller seed virksomheder typisk taget for at gå ind i en start-up virksomhed?
Jeg er klar over at det er influeret af hvor meget iværksætter selv kan bidrage med (kapital/eksekvering) samt potentiale i projektet, men måske er der nogle der kender til nogle generelle guidelines?
Hilsen

Sten Jensen.

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Apr 12
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at Jesper Buch engang sagde at når han gik ind i en ny virksomhed plejede han at tage mellem 25 og 30 % af ejerandelene.

Tilmeldt 4. Apr 13
Indlæg ialt: 49
Fra  Firmatøj med logo Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror det er svært at komme med nogle helt overordnede "tommelfingerregler" for som du siger er der mange faktorer der spiller ind:
- Er ideen unik eller "bare en god ide"
- Lægger begge parter kapital? Og hvor meget?
- Hvor langt er projektet? Er det bare en ide eller kan det allerede siges at have en værdi?
- Forventes der mere end penge fra investor?

Det tætteste man kommer på en tommelfingerregel er nok, at investor vil have den samme værdi i virksomheden, som han ligger i kroner. Er virksomheden 200.000 værd vil han nok have 40% for at investere 80.000. At estimere værdien af en virksomhed er dog ikke så let, når den er i startup fasen.

De fleste investeringer jeg hører om ligger den andel som investor kræver som oftest mellem 20% og 40%.

Firmatøj med logo - økologiske t-shirts og andet firmatøj med eget tryk

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er meget svært at definere - specielt i den situation du har nu hvor der ekstremt mange der søger investorer og relativt få penge. Der er ingen guidelines, udover eksempelvis at du får 3-6 gange mere kapitalisering i USA end i Danmark, men skal så også leve med triple dip, ingen catch up...

Det afgøres meget af stadet virksomheden er på, jeres team, patenter, kunder/ordrer....

Valueringen er - hvis du lykkes med seed miljøerne fair. Jeg kan kun foreslå at du forsøger at mødes med dem, og ser på om de overhovedet vil være med før du bekymrer dig om valueringen. Søg ikke for lidt penge i starten da det er en meget tung process at få flere og du ligger nemt underdrejet i mellemtiden.

Sats på at du får din gevinst ved milestones hvor der er en hypotetisk gevinst, se på catch up forhold, se på earn out, se på beskyttelsen af dine interesser hvis firmaet går strygende i 3 år og så går skidt - tænk scenarierne igennem!

Husk når du forhandler at investoren forventer at der er 70% chance for at de mister penge på investeringen, 20% chance for break even og 10% chance for at det er en guldgrube der kan betale for de 70%.

MVH jens

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)