Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælger benægter reklamationsret??

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminobrugere.

Jeg har en problemstilling, som jeg håber der er en der kan give et svar på.

Jeg har købt en vægt på en webshop. Vægten er købt som privatkøb, men jeg bruger den i min virksomhed. Vægten er gået i stykker, og da den kun er 1 måned gammel tænker jeg det må være en fejl. Jeg har kontaktet sælger, som siger at reklamationsretten ikke er gældende.

På sælgers hjemmeside står følgende om vægten:

1. Producenten giver udvidet produktgaranti til hjemmebrug - 36 måneder (der er ikke udvidet garanti på semiprof- eller prof brug)

2. "Produktgarantien er en garanti, som gives af fabrikanten og har ingen indflydelse på dine rettigheder jf. den danske købelov."

Under deres forretningsbetingelser står følgende:

§7: Reklamationsret

Kunden har reklamationsret i henhold til de lovpligtige forskrifter.

Forældelsesfristen for reklamationskrav er 2 år for private forbrugere. Transportskader skal meldes til fragtmanden ved modtagelse af varen. Skjulte transportskader skal anmeldes til Sport-Tiedje i løbet af 5 hverdage. Forsømmelse af denne reklamation har dog ikke konsekvenser for dine lovmæssige rettigheder, såfremt du har bestillt som forbruger til privat brug.

Forældelsesfristen af reklamationskrav er 1 år for virksomheder. Ligeledes gælder for virksomheder undersøgelses-og reklamationspligt i henhold til gemäß §377 HGB.

Der står ingen steder at jeg kun må bruge vægten privat.

Kan det passe at der ingen reklamationsret er?

Håber der er en derude som kan give et svar på dette :)

God weekend.

Vh Jonas

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Edit:

Kan se at det er en Tysk virksomhed, reglen om 2 års reklamationsret er en EU-lov, og også gældende i Tyskland. Så din sag handler udelukkende om der står dit privatenavn eller virksomhed på fakturaen

Du kan eventuelt kontakte Forbruger Europa og få gratis hjælp. 

Hvilken begrundelse svare de med, at reklamationsretten ikke kan benyttes i dit tilfælde? 

Tilmeldt 17. Jun 12
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved privat salg er der normalt ingen garantier,  med mindre det kan bevises,  at sælger  sælger flere kopiere af samme emne/vare end hvad der forventes at kunne sælges som privat

Fra Faxe
Tilmeldt 18. May 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

De kan da umuligt fraskrive sig reklamationsretten som den er i følge købeloven..?

Mvh

Følg med i min Prag blog!

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

akeniels:

Ved privat salg er der normalt ingen garantier,  med mindre det kan bevises,  at sælger  sælger flere kopiere af samme emne/vare end hvad der forventes at kunne sælges som privat

Men nu er der jo ikke tale om privatsalg, men en etableret webshop som i øvrigt operer i mange lande. 

Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fordi producenten lover en ekstra udvidet garanti på 36 måneder ved privat brug.

Sælger, som blot er forhandler skriver dog selv at salget er indbefattet af dansk købelov.

Hendes første begrundelse var at det var fordi jeg havde brugt den erhvervsmæssigt, og at jeg derfor måtte have slidt den op (relativt dyr vægt, brugt 1 måned, ca. 300 vejninger).

Anden begrundelse var at producentens udvidede garanti dækkede privat brug. Jeg henviste til købeloven, og det havde hun ikke nogen kommentar til.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Om du køber den til erhverv eller privatbrug bør det stadig være omfattet af reklamationsret, hvis produktet er i stykker.

Snakken går på noget helt andet, hvis der havde været tale om indkøb til videresalg, der er nemlig ikke reklamationsret/returret.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er helt enig med Mark.

Reklamationsretten bortfalder kun, hvis det bevisligt bruges på en måde, hvor på det må forventes at produktet slet ikke er skabt til den brug.

Et eksempel er: En husholdningsvaskemaskine på et vaskeri. Det siger sig selv, at den ikke ville holde en måned!

Et andet eksempel er: Et køleskab i en personalekantine med 30 brugere. Her er der jo ingen problemer med garantien. Den overbelastes jo ikke - her ville dog opstå problemer med, at den ikke kan køle tilstrækkeligt, men det er helt anden case.

Et tredie eksempel er en mobiltelefon eller computer. Selv om den bruges erhvervsmæssigt, så bruges det jo ikke på en måde, hvorpå det ville forventes at blive slidt hurtigere.

Sælger skal altså kunne påvise, at du har brugt den vægt på en måde, som den ikke kan foventes at holde til. Det lyder dog helt absurd hvis det blot er en vægt, der er tale om - og 300 vejninger burde ligge indenfor rimeligheden af, hvad man kunne forvente indenfor 6 måneder endda.

Jeg mener klart, at du kan har krav på en løsning under reklamationsretten.

Hvad siger juristerne her?

Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange svar! Smile

Må prøve at tale med en anden medarbejder mandag og se om han/hun er mere medgørlig.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)