Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmand eller IVS? Hvad kan trækkes fra?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har gennem noget tid lavet noget arbejde for klubber, hvor jeg har samlet deres computere, og installeret spil, før i tiden har jeg skrevet mit eget CPR nummer på faktura, også betalt skat når årsopgørelsen kommer. 

Men jeg ønsker at for mere overblik, og få gjort det rigtigt, mest fordi jeg gerne vil udvide hvad jeg laver, men også så der er styr på det hele.

De ting jeg vil udvide med, er at lave og sælge hjemmesider for virksomheder, hvor de betaler et beløb for at få lavet hjemmeside og domain, også et fast beløb for hosting og opdateringer.

Jeg skal også videresælge et bestemt program, med måneds betaling.

Senere vil jeg også gerne udvide til at sælge færdig samlet computere, og spil pakker til klubber og fritidshjem. (Uden lager)

Lidt info om min situation:

Lige pt er jeg studerene på Skolepraktik ydelse (SKP), og har ikke andet arbejde. Det løse arbejde jeg har i klubber er ikke til at forudsige, men svare til måske 1500kr/måneden. Jeg bor sammen med en førtidspensionist, men vi er ikke gift.

Jeg har noget tidligere moms & skattegæld, som jeg er i gang med at betale af på. Jeg lukke min virksomhed(netcafe), men fik den åbenbart ikke ordenligt afsluttet, så skat har af to gange fastsat et beløb jeg skulle betale.

Det jeg vil starte nu har egentligt ikke de store udgifter, da det mest er min tid der bliver brugt, også lidt udgifter til hosting og plugins/temaer til hjemmesider.

Hvad jeg vil:

Mit store spørgsmål er om det er bedst at lave et enkeltmands virksomhed, eller et IVS, jeg ville helst undgå at blande privat økonomi sammen med mit firma, da det er hvad der før har givet mig en gæld.

Mit mål ville være at kunne bygge et firma op gennem de næste mange år, og stille og roligt få flere kunder til, så indtæger skulle forhåbentlig stige i takt med dette. Dog ville det også være rart at kunne udbetale løn til mig, og evt medarbejder, hvis det kommer til at gå rigtig godt.

Jeg er også lidt i tvivl og reglerne ved indkøb. Meget af det jeg laver, foregår jo på min private computer, men ville jeg kunne trække moms fra, hvis jeg skulle købe en ny skærm eller andet hardware?, eller mobil abonnement/internet, som både bliver brugt privat, men også for at kunne arbejde?.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Start her med at læse tanker om STARTE OP I SELSKABSFORM ELLER PERSONLIG VIRKSOMHED 

Der vil du se en masse forskelle, for og bagdele

Din skattegæld KAN gi problemer med krav om at du skal stille sikkerhed for momsen, men det afhænger af størrelsen. Den kan også gi problemer i forhold til bank, specielt i forhold til IVS hvor bankerne kan være mere bange for erhvervskonti. Jeg går ikke ud fra du står i RKI, for det vil være en klar hindring for mange ting

Læs meget gerne også dette om IVS 

Da du skriver du har problemer .- fordi du åbenbart ikke fik .... - så bør du stærkt overveje at tilknytte en ekstern økonomimand, så du ikke får nye problemer. F.eks. kan man med IVS og forkert behandling godt risikere at få risikoen over privat

Aktiver du køber og har hjemme skal du altid dele op momsmæssigt så du kun trækker moms fra svarende til den % del du brugere i virksomheden, resten af momsen må du ikke trække fra. Læs om DELT MOMS  - Det er et fokusområde for skat så få det korrekt, specielt med tanke på tidligere problemer. Dette gælder alt du har i hjemmet og vil bruge delvis privat, og skat vil næppe tro at en computer og printer - hvis det er den eneste - slet ikke bruges privat, bare for at gi en ide om området

Mobil abonnement betyder at du skal tillægge din indtægt 2.600 kr per år for fri telefon

Du skal også gerne drive det hele så seriøst at du ikke bliver set som hobby med problemer i forhold til fulde fradrag ved underskud f.eks.

Endeligt skal du jo ikke ud over skolen ha nogen offentlig ydelse, dagpenge, eller tilsvarende, for så skal du ha deres OK til at stifte ny virksomhed/selskab og - pas på dit fokus ikke her du ikke er startet er - HVAD kan jeg trække fra men meget mere, hvad kan jeg tjene penge på. Hold udgifter lavt, trække fra eller ejBig Smile 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står desværre i RKI, og har haft en revisor indeover, som også har talt med skat, med hensyn til min gamle gæld.

Dog har jeg ikke tænkt mig at skulle låne penge eller have en kassekredit på noget tidspunkt,

Jeg ville starte med at få de penge jeg får fra klubber, ind i firmaet, som start kapital, også bruge af dem til at købe hosting/temaer og andre udgifter ved mit "firma".

Det vigtigste for mig, er også at få styr på de beløb jeg tjener, og få betalt ordenlig skat/moms af dem, og ikke få det blandet sammen med min privat økonomi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)