Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bestyrelses-novice.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er.

Jeg skal, som minoritetsaktionær, til mit første bestyrelsesmøde, i A/S.

Har I nogle gode råd menige bestyrelsesmedlemmer?

Specielt sondringen mellem daglig ledelse af virksomheden - kontra bestyrelsens opgaver, har interesse, da jeg sidder begge steder.

På forhånd tak

Flemming

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt kort er den store forskel at den daglige ledelse, herunder specielt den administrerende direktør, administrer de helt overordnede beslutninger bestyrelsen vedtager. Bestyrelsen blander sig ikke i daglig drift, men træffer overordnede beslutninger.

Bestyrelsen ansvarer sammen med direktionen for kapitalberedskabet (at kapitalen er til stede) og at man ikke f.eks. forsætter drift og optager ny gæld/køber ind -ud over et punkt, hvor det turde være klart, at man ikke kan betale den gæld man påtager sig.

Et af bestyrelsens fornemste ansvar er ansættelse og afskedigelse af den administrerende direktør. Herudover fastsætter de generelle retningslinjer for direktørens rettigheder og pligter, ex hvor mange penge han kan disponere over alene, hans ret til at ansætte og fyre

Specielt formanden for bestyrelsen forventes at ha nær kontakt med administrerende direktør og kunne sparre med denne og fungere som støtte til denne.

Bestyrelsen ansvar ikke kun i forhold til aktionærene, men helt generelt til virksomhedens berørelsesflade = aktionærer, ansatte, ledelse, omgivelser, samfundet, evt fondsbørs m.m. og skal træffe - helhedsbslutninger i en velfungerende bestyrelse

Bestyrelsen vil oftest undgå afstemninger mellem sig, men gennem formandens arbejde søge enighed i alle beslutninger. Medlemmer der måtte være meget uenige kan naturligvis tage kampen op, men det vil generelt ikke tjene formål, og de vil så ofte protestere, ved at forlade bestyrelsen.

det vil lidt kort om de forhold men vil du har mere, har jeg et blogindlæg om det her i AKTIESELSKABERS ORGANISATION

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)