Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg selv oprette holding-, og drifts-selskab uden advokat bistand?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med min bror ved at starte et firma. Vi vil lave hvert vores holding selskab (IVS), der fælles ejer et 3. IVS, hvor driften ligger. 

Er det noget vi selv kan klare eller er der lovkrav om at der skal der professionel hjælp ind over? 

Eller er der intet lovkrav herom, men det er bare alt for besværligt for menigmand?

Mange takker! Og ha en god dag!

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I kan godt selv.

Det er bare besværligt.

Hvis I stifter med under 25 tkr. i indskudskapital, kan kapitalen klares med en "egenerklæring". Dette er en smule omstændigt, men kan klares.

Derudover skal virksomheden have en bankkonto, hvor kapitalen er indbetalt på. Og I kan næppe få en bankkonto før end I har et selskab. Hønen eller ægget. I kan stifte selskabet og blot "lade som om" I har en erhvervskonto - det er blot ulovligt, kan medføre straf fra EvS og er en ærgerlig måde at starte virksomheden på.

En advokat kan stifte et holding- og driftsselskab for et par tusinde kroner. Så er det lovligt, der er tænkt på alt og I er kørende i løbet af en dag eller to.

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg stiftede selv et Holding-selskab ejet af to parter, og Holding-selskabet stiftede efterfølgende et datterselskab. Begge dele som ApS. Jeg synes ikke, at det var særligt svært - og det giver et fint indblik i processen omkring vedtægter, stiftelsesdokumenter mm.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cap'n Halfdan Timm:
Derudover skal virksomheden have en bankkonto, hvor kapitalen er indbetalt på.

Hvis man stifter et IVS med en egenerklæring er der ikke krav om at pengene skal  indsættes på en bankkonto. En cigarkasse kan f.eks. gøre det. 

Så det behøver ikke at være besværligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

husk lige også det fjollede lovkrav om en arbejdsskadeforsikring på jer begge som direktører/ejere per driftsselskab, regn ca 1200 kr per år. Kan være dyr ikke at ha hvis man opdages

Jeg ville nu nok lade et stifterselskab tage sig af det til ca 1000 kr per selskab og med rabat ved to mener jeg. Det sikrer mod dumme fejl som kan sende den retur i systemet igen, men det afhænger helt af hvor komfortable i er med stiftelser - 

Uanset cigarkasse ved stiftelse så skal I bruge en erhvervskonto til hvert selskab. Det med cigarkassen er kun hvis man mystisk nok ikke kan forklare banken at der skal en konto til IVS UNDER STIFTELSE til. Jeg tror de fleste banker er helt med på den diag men -  

Hvis banken ikke vil stille en sådan konto op, så er det klogt at sikre sig, at den trods alt vil stille de to eller flere nødvendige erhvervskonti op med nemkonto til selskabets CVR og hvad prisen er. I kan lige så godt checke banker først som sidst for I får ikke en god drift uden en nemkonto uanset hvad

vh John H  OM IVS

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Uanset cigarkasse ved stiftelse så skal I bruge en erhvervskonto til hvert selskab

Livsnødvendigt er det næppe i et holdingselskab til en start.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Livsnødvendigt er det næppe i et holdingselskab til en start.
nej . men det ville vel være meget usædvanligt hvis en bank sagde ok til erhvervskonto i driftsselskabet og nej til holding, så for mig er det klart, at de skal få ok til erhvervskonto allerede i stiftelses fase. hvis erhverv er dyrt til holding og der ikke kan opstå nemkonto behov og banken er ligeglad, så kan det jo ligge i personlig i holding

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)