Jeg er ved at fragte nogle varer hjem fra en leverandør, hvor jeg har betalt dem. Det var en FOB-pris, hvor leverandøren altså skulle betale lokale omkostninger. Varerne er lastet og på vej til Danmark (skulle komme omkring d. 14. april).
De har dog ikke betalt lokalomkostningerne, og derfor kan de ikke frigive B/L via telex release, og ergo kan jeg ikke få mine varer.
Ligeledes svarer de umiddelbart ikke på mail.
Hvad gør jeg? Jeg orker virkeligt ikke at kæmpe en kamp mod de kinesere. Kan JEG betale lokalomkostningerne for at få det frigivet?
Det lyder lidt mærkeligt for har du købt en vare FOB. Skal du jo selv aftale og afholde udgifter til hjemtransporten. Hvem har du de oplysninger fra vedr. manglende betaling?
Nægter de at betale, ville jeg først prøve at finde ud af hvorfor. Er det fordi de har opfattelse af at prisen er EXW eller fordi de lokale omkostninger er for høje? Hvis ikke du har en aftale som du kan gennemtvinge er den eneste reelle løsning, hvis du vil have dine varer uden forsinkelse, at du betaler de lokale omkostninger i Kina og så tager slagsmålet med leverandøren bagefter.
Vær opmærksom på at hvis du betale de lokale omkostninger i Kina igennem din danske speditør (hvis du bruge en sådan) - så er prisen sandsynligvis noget højere end hvis du kan betale den kinesiske agent direkte. Du ken evt. bede din leverandør fremsende regningen de har modtaget fra agenten i Kina - og enten betale selv eller via din leverandør. Det sidste kan dog være svært hvis i har en tvist om hvem som skal betale..
Du har 10 dage før containeren ankommer, så ingen ko på isen endnu :) Det er ikke unormalt at de prøver at trække betaling så sent som muligt.
Selvom du betaler FOBomkostningerne så må din speditør ikke udlevere containeren. Måske vil din speditør udlevere den alligevel hvis I har et meget meget godt samarbejde og du kan fremvise at du har overholdt din del af talen, og skriver under på du står inde for evt følger af din speditør udleverer containeren uden originale docs
Jeg vil foreslå du prøver at ringe til dem for at høre af. Det er ikke alle kinesere der er ligegode til mundtligt engelsk, men så henviser du blot til din mail og bede dem om at svare, så går det normalt ret stærkt :)
Prisen er 100% FOB - det står nemlig i den faktura jeg har fået fra dem :-)
Jeg tog imod Jan's tip og ringede til dem, eftersom de ikke svarede på mail, og de tog telefonen, og jeg sagde at jeg havde sendt en mail, da jeg ventede på deres telex release.
De undskyldte med, at det var deres forwarder som åbenbart havde problemer (at de jo kun er producenten), så de ville tage fat i forwarderen. Så jeg håber der kommer styr på det!
Igen, tak for jeres svar. Jeg melder tilbage når der sker yderligere i sagen :-)
Til en anden gang vil jeg anbefale dig at du køber FOB og selv får en dansk speditør til at stå for hjemtransporten, da det vil blive lagt billigere end at bruge en kinesisk speditør.
I øvrigt undre jeg mig over når du har købt FOB, hvem har så betalt for hjemtransporten?
Det er en dansk speditør jeg bruger (LEMAN). Men det er FOB omkostningerne Kineserne ikke har betalt, og ligeledes ikke sendt B/L som LEMAN skal bruge for at få det af skibet (det skulle kineserne gøre med en telex release).
Så nu må vi se! Håber jeg får klarmelding på mandag :-)