Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan mine kunder slippe for momsen ved at betale med bitcoins?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej flinke aminoer!

Skat har nu besluttet at gevinster og tab opnået ved handel med bitcoins ikke beskattes:

http://politiken.dk/oekonomi/dkoekonomi/ECE2244816/bitcoin-gevinster-kan-stikkes-direkte-i-lommen/

Men hvad betyder det så lige for mit regnskab? Indtil nu har jeg faktureret i bitcoins og det skal jeg selvfølgelig have lavet om, nu hvor der i praksis bliver tale om en privat byttehandel.

Et par eksempler:

1) En privatperson bytter et maleri for en hest med en hestehandler. Hvordan faktureres dette?

2) En privatperson bytter bitcoins med min virksomhed for en service (fx iPhone reparation). Hvordan faktureres dette?

3) En privatperson bytter bitcoins for varer i min butik. Hvad bliver momsen?

4) Jeg sælger de bitcoins jeg har fået i bytte. Hvordan skal handelen beskattes nu hvor bitcoins ikke skal beskattes ?!? Og hvad betyder det at jeg i praksis sandsynligvis bytter på en bitcoin-børs udenfor Danmark men indenfor EU? Hvad hvis jeg "sælger virksomhedens bitcoins til mig selv privat"?

Er jeg den eneste der har det som om SKAT's svar bringer mere forvirring end afklaring med sig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

du overfortolker dommen helt. Den siger at PRIVATES investering i Bitcoin - gevinster og tab ved selve valutahandlen ikke udløser skat

Betales der med bitcoins, heste eller hvad som helst andet "byttehandel", skal der moms på og handelsgevinsten ved selve handlen beskattes helt som normalt uanset der betales med kroner, bitcoins heste eller anden persons arbejdsindsats og moms er 25% på beløbet helt uanset betalingsmiddel.

Bitcoins modtaget i erhverv i forhold til kursgevinst (eller tab) siger afgørelsen intet om, den taler kun om privates bitcoins.

Sælger du virksomhedens bitcoins til dig selv, vil du få fortjeneste i virksomheden til skat  - eller tab hvis kursen har ændret sig fra du modtog dem til du solgte dem til selv (kan vel sælge i samme sekund du modtager og så er der ikke nogen kursgevint - men jo stadigt værdoen af leverancen til indtægt og moms)

Når du så selv har bitocins privat så siger afgørelsen, at du ikke beskattes af en stigning og ikke kan trække et tab fra

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Jeg forstår dog ikke helt hvordan momsen håndteres ved byttehandler - for det lyder jo næsten som om man skal bytte et maleri der er 25% mere værd end den hest man gerne vil have? Kan det virkelig være rigtigt?

Eksempel

Faktura 0001

Hest, 1stk kr 4000

Moms kr 1000

Maleri 1stk kr -5000

??

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er desværre meget svært at værdiansætte sådanne genstande og derfor ved man jo heller ikke rigtigt om man har vundet eller tabt. 

Din ide er jo meget interessant og der kan tænkes mange tanker. I sidste ende skal du jo betale husleje, el og telefon som jo ikke kan betales med heste eller lignende så du skal på et tidspunkt realisere tab/gevinst i kr og ører.

Så hver byttehandel er du nødt til at angive en værdi, det gør du jo fx også når du får bitcoins for du ville vel ikke sælge en hest for 2 bitcoins hvis de kun kunne sælges for 1 kr?

Det er derfor man har opfundet penge!

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt mere direkte: Skal maleriet værdisættes til 5000 for at betale en hest til 4000? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:

Lidt mere direkte: Skal maleriet værdisættes til 5000 for at betale en hest til 4000?

Hvad er anderledes end hvis hestehandleren solgte hesten for 4000 kr. plus moms og skal have rede penge? Om kunden betaler 5000 kr i kontanter eller med et billede til en værdi af 5000 kr. gør ingen forskel i relation til moms. At der byttes varer får ikke momsen til at forsvinde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:
Skal maleriet værdisættes til 5000 for at betale en hest til 4000?
ja det kan du sige. Hvis du laver regning på 4000 kr + moms = 5000 kr for en hest, så skal du jo gerne ha et maleri til 5000 kr i betaling. 

Det har ingen som helst betydning om du betaler med dkk eller med hest eller med maleri eller arbejde. Du skal betale regningen på 4000 kr og den skal der altid være moms på for en momspligtig handel og så lyder regningen på 5000 kr som så skal afleveres i penge, maleri, hest eller bitcoin.

Du kan da ikke spare momsen som køber?? Sælgeren - hvis han er momspligtig, SKAL tage 4000 kr + moms = 5000 kr for hesten.

Betaler køber mindre så taber sælgeren da penge - hvis hesten kun er 3000 kr værd. Sælger skal stadigt indberette 1000 kr til moms, og har modtaget en hest til 3000 kr for en vare han villeha 4000 kr for - så det var da en dårlig forretning

Var det to private og privat indbo, så var der ikke moms, men er der en virksomhed som sælger, så skal der altid fuld moms på varens værdi.

Er det en momsregistreret der sælger så sælger han hesten for 4000 kr + moms = 5000 k, og er det momsregistreret der køber, så køber han med kroner 5000 eller med en modregning for et maleri til 4000 kr + moms = 5000 kr

Du virker ikke til at ha fanget hvordan moms virker - prøv at google lidt. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)