Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan retter man moms ved momsfri og momspligtig blandet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer

Jeg er lige kommet fra min revisor og er dybt chokeret, så må jeg se om nogen af jer kan hjælpe mig med det.

Jeg har startet et danse studie i september, og har bogført mine bilag i et regnskabprogram. Dans undervisning er momsfrit. Jeg sælge også sportstøj, men det giver ikke meget. Jeg blev informeret fra starten, at jeg kunne trykke 50% af momsen af huslejen. Det har jeg gjort.

Reviseren sagde, at mit regnskab ser godt ud dog der skal laves en opgørelse for at rette alle moms beløb vedrørende leverandører faktura for at det kan stemme med den moms jeg har informeret til skat og fik tilbage betalt. Når jeg har gjort det, så kan jeg informere underskuddet.

Hvordan gør jeg det? Er det bare at regne ud alle fakturaer uden moms, og alle fakturaer vedr. husleje skal jeg informere moms på således, at man kan se hvor momskøb kommer fra?

Tak på forhånd.
 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Underligt din revisor ikke lige hjalp der. Er han regnskabsmand der kalder sig revisor eller autoriseret revisor

Jeg går ud fra, at revisors bedømmelse af at din danseundervisning er momsfri er korrekt hvis han er registreret revisor. Som udgangspunkt vil jeg mene danseundervisning er momspligtig i det hele taget?? http://www.tax.dk/jv/da/D_A_5_3_4.htm siger i citat:

ML§ 13, stk. 1, nr. 3, 1. pkt. momsfritager almindelig skoleundervisning af børn og unge.

Der tænkes her på traditionel undervisning på folkeskoleniveau. Skoleundervisning giver ikke anledning til de store afgrænsningsproblemer.

Ud over den egentlige skoleundervisning er også undervisning, der gives af oplysningsforbund m.fl., fritaget for moms. Privatundervisning i skolefag er også omfattet af momsfritagelsen. Derimod bliver anden undervisning, såsom køre-, danse- og rideskoler m.fl., momspligtig. Se bemærkningerne til lov nr. 204 af 10. maj 1978.  citat slut

------------------------------------

Huslejen: Altså - 50% af huslejen forudsætter at 50% af din omsætning er momspligtig og du skriver at sportstøjsdel ikke giver ret meget, altså skal din husleje kun har momsfratræk svarende til den % som sportstøjet angår - med mindre noget helt andet spiller ind - men mon ikke dansen også fylder mest

Alle dine fakturaer skal være bogført med moms på de hvor moms klart fremgår og uden moms for de hvor moms ikke fremgår. Det er jo et vist arbejde, men kunne nok laves på en særliste der viser moms korrekt for hvert bilag - men det lyder som et vist arbejde. 

Du skal kunne vise, at delte omkostninger som husleje og evt andre ting, er delt i samme % forhold som din omsætning af moms pligtig salg og ikke momset salg fordeler sig

Du skal kunne vise moms for hver faktura på ting der klart knytter sig kun til en den ene side af omsætningen (den med og uden moms) helt tydeligt så al moms kan peges tilbage til konkret bilag.

Hør evt lige revisor hvad han skal ha for, at komme med et efterposteringsbilag der måske er pengene værd for dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for din forklaring.

Revisoren vil rigtig gerne hjælpe mig, men det ville koste ca 8.000 kr Sad, og jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke har råd til det. Som en af skat konsulent sagde på en info møde jeg deltog, forventer de ikke at en nyopstartet virksomhed vil give overskud i først år og det skulle vi ikke være bekymre over. Det jeg har bruge for nu, er at rette dette på den billigst måde. Jeg troede, at skal kunne måske hjælpe lidt, men det gøre de ikke, når det drejer sig om en virksomhed.

Den undervisning jeg taler om, er dans undervisning og det er momsfrit. Det har skal selv oplyst mig.

Ifølge din forklaring er fakturaerne bogført  korrekt. Jeg skal så kunne vise, at den moms jeg har indberettet hænge sammen med momssalg, er det sådan?
 
Vh Magda
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tør ikke svare dig ud fra det du skriver - det hænger ikke helt sammen. Dels er danseundervisning efter mit kendskab normalt ikke momsfrit - men jeg kan ta fejl. Så længe jeg tror det, så vil mit svar blive forkert. Normal danseundervisning for at tjene penge er momspligtigt

Jeg ville nok gerne se skats skriftlige svar på at alm danseundervisning er momsfrit, hvis du har kopi må du godt copy paste sig jeg kan blive klogere

Dertil skrev du at du havde delt huslejen 50/50 men at det ikke svarede til fordelingen af momsfri salg og momset salg, og det er ikke korrekt så og dels beskrev du det som at man ikke kunne følge momsen per faktura, hvorfor jeg har svært ved at se hvordan du lige vil gøre det.

Måske du via www.agera.dk   kunne finde en bogholder der til noget mindre end de 8000 kunne fixe det - jeg er bange for du kan få vanskeligheder med skat ud fra det du skriver helt ærligt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)