Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af computer nu i I/S, snart IVS, regler heromkring?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står i en situation hvor jeg meget snart får brug for en ny computer, da min nuværende ikke holder lang tid.

Ved et køb vil den nok blive brugt 70% i virksomheden og 30% derhjemme, så går ud fra momsen blot skal bogføres herefter.

Problemet ligger dog i at vi snart vil omdanne vores I/S til IVS, og i den forbindelse skal alle aktiver købes over, og jeg er dermed i tvivl om det vil være fornuftigt at købe computeren nu, eller om jeg skal vente til vi har fået omdannet virksomheden?

Håber der er nogen, der kan hjælpe :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja momsen skal, hvis maskinen står hjemme og skal kunne bruges privat deles præcis som du skriver - efter DELT MOMS 

Da du jo ikke kan andet end at skulle købe tingene fra det nye IVS ud af det gamle I/S så skal du til at lave regning fra I/S til IVS - og hvis den er meget ny givet bare bruge samme pris når du sælger fra I/S til IVS. Det er der jo ikke nogen større ko på isen for, men du sparer en transaktion ved at vente til du har dit I/S og kan købe direkte der. I får ikke omdannet virksomheden. IVS som link kan kun kontantstiftes - så alt der skal med over, skal handles over. Hvis det sker ved lukning af gamle I/S så skal det sælges over uden moms - hvorved I/S slipper for at få positiv moms ind til indberetning og IVS tilsvarende jo heller ikke får noget momsfradrag ind - Dette fordi der har været en del sager, hvor det selskab der lukkede ikke kunne betale momsen mens det som overtog bare fik fuldt fradrag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så skal det vel lige med at reglerne for at have computer som selvstændig er lidt forskellig for pludselig at være ansat i et IVS.

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

#John: Tak for svaret John og tillykke med indlæg nr 14.000 hvis man stadig tænker over dette når man rammer sådan et antal!

Dvs. at der reelt ikke vil være nogle ekstra udgifter i forhold til overdragelsen mellem I/S og IVS, hvis I/S lukkes i forbindelse med overdragelse?

 

#Henrik: Tak for svaret, hvad er det for nogle regler du tænker på her?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg mener ikke det er ekstra udgifter - egentlig heller ikke hvis I/S ikke lukkes, så er det bare med moms men det er jo så fradrag i IVS - største forskel er hvis det ikke er helt samme ejerkreds måske

Jeg tror Henrik siger, at computer KAN har mindre delt moms i IVS som selskab end som personlig virksomhed. Kom lige igen Henrik hvis du har tid.

Vil man ofte kunne undgå delt moms, hvis det er et selskab man driver hjemmefra i forhold til personlig virksomhed.

Hvis et selskab stiller computer til rådighed til delt brug hjemme hos ansat fordi denne også skal bruge den i firmaet (30/70) så skal selskabet vel dele moms helt som beskrevet.

Vil det ikke være samme sag, hvis ejer har selskabet hjemme og som beskrevet af trådstarter skal bruge maskinen 30% privat 70% firma?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der sker ikke beskatning af privat brug af en computer som et selskab har stillet til rådighed for en medarbejder. Så hvis IVS køber vil der være 100 % fradrag for moms og ingen roden rundt med delt moms.

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene begge.

Hvordan vil det så foregå i forbindelse med overflytningen fra I/S til IVS hvis det var 70/30 før og efterfølgende 100 %?

Eller ville det være "OK" at påregne 100 % moms på I/S nu, når det alligevel overgår til IVS så snart det er muligt? (IVS bliver bestilt indenfor 1 måned)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Der sker ikke beskatning af privat brug af en computer som et selskab har stillet til rådighed for en medarbejder
Fint - hvis det var en telefon som var til privat/firma brug - så heller ikke delt moms for et selskab?

Jeg gik efter feks denne - Hvis det er en computer der stilles i hjemmet og som man ved man bruger 30/70 hvor man ikke kan skrive tro og love vil den så ikke være omfattet af delt moms også i et selskab

citat fra http://www.bdo.dk/nyheder/Pages/Momsogmultimedier.aspx 

OMS OG MULTIMEDIER(SKAT OG MOMS) 

17-02-2010 07:10 

Virksomhedernes adgang til momsfradrag er generelt betinget af, at godet tilhører virksomheden og at al fakturering sker til virksomheden.

Fradragsretten inddeles herefter i følgende kategorier:

  • Fuld fradrag – udelukkende erhvervsmæssig benyttelse
  • Delvis fradrag – både privat og erhvervsmæssig benyttelse
  • Ingen fradrag – udelukkende privat benyttelse

Generelt kan siges, at der er en formodning for privat anvendelse af goder, som stilles til rådighed for en medarbejder. Fuldt fradrag for momsen vil således normalt kun kunne opnås i det omfang, at beskatning af goderne kan undgås, fx ved udfyldning af en tro og love erklæring.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Computeren er nu købt, og satsen bliver sat på 30/70.

I forhold til overgangen fra I/S til IVS vil vi få vejledning gennem revisor, så går ud fra han sørger for tingene er i orden.


MEN nu er der opstået et nyt problem, jeg skal bogfører computeren i Dinero, hvordan gør jeg dette så der kun indregnes 70 % momsfradrag?

Når jeg skriver beløbet, bliver der automatisk beregnet moms. Men skal dette så ikke modregnes??? :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Special moms må man generelt i alle programmer bogføre uden moms og så i linje to bogføre momsen for sig . Det er beskrevet ret nøje i DELT MOMS LINK 

De fleste programmer, også Dinero har satser for kvart og halvmoms o.l. men ikke specielle andre men det klarer som vist, ved bare at bogføre på en evt ny konto f.eks. kaldet Småanskaffelser special moms - og så vælge ingen moms når den oprettes, bogføre beløbet som den del der er udgift på den konto og den nedsatte moms direkte på købsmoms, og begge med f.eks bank som modpost - men det står i linket også

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)