Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Plakater i metallic

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har pt. et par små prints (posters) i produktion, i forbindelse med eventuel salg af disse. Pludselig slog det mig, i den sammenhæng, at det kunne være fantastisk at kunne tilbyde kunderne billeder i metallic farver - Altså guld, sølv og kobber.

Er der nogen herinde der ved hvor man evt. kan få trykt i disse farver?? Og hvad det kræver fra min side af, hvis man f.eks. har det aktuelle print i evt. sort?

Håber at høre fra nogen med forstand på emnet :-)

På forhånd tak

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg ved ihvertfald at vi laver den slags i MediaMouse.
Vi kan printe med metallic-farver, ligesom vi også kan printe med f.eks. blank eller mat lak og derved få nogle ret specielle motiver ud af det.

Men i og med at det er en flydende farve (ligesom Pantone metallic-farver), så er de ikke lige så blanke og "metal-agtige" som hvis det f.eks. var et folietryk. Problemet er blot at vi ikke kan lave folietryk som er større end ca. A5-størrelse. Endvidere er folietryk forbundet med nogle høje opstartsomkostninger til klicheer. Så ved plakater i små antal, så er print med metallic-farve den eneste realistiske løsning.

Når du laver et layout som skal have en form for special-farve, som metallic, så skal du lave en rigtig PDF eller en EPS-fil, hvor de normale farver selvfølgeilg ligger som CMYK og specialfarven så ligger som en Spot-farve. Det er som sådan ligegyldigt hvilken preview-farve eller navn Spot-farven har, men jeg plejer at anbefale at man giver den en farve som adskiller fra de andre farver (f.eks. ren pink, cyan eller lignende) og så giver den et navn som fortæller hvilken farve den skal trykkes som. Du kan så have flere forskellige Spot-farver liggende (f.eks. pink = Sølv / grøn = Guld / lilla = Kobber) i samme dokument.

Men det er som sagt vigtigt at dokumentet er lavet helt korrekt, da det ellers ikke vil fungere. Så det dur ikke at det som skal være i sølv f.eks. er lavet som et billede i gråtoner og der så bare i bestillingen at det skal være sølv. Det går ikke - Motivet skal være i rigtig vektor-grafik og have tildelt en Spot-farve.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)