Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor starter jeg? Min far er død, jeg skal sælge hans butik!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er

Min far er pludseligt gået bort og har efterladt sin butik, en enkeltmands forretning med lager og værksted. Jeg ved intet om hverken drift eller salg og der er ingen ansatte at spørge til råds. Har ikke lyst at blive hverken snydt eller flået, da salget skal generere mest muligt overskud, så min mor kan beholde sit hus.

Jeg skal sælge både virksomhed og den ejendom butikken ligger i, inkl. 2 udlejningslejligheder.

Vil Skifteretten låse et ApS underbobehandlingen?

På forhånd tak for input!!!
Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Først m du fremskaffe det seneste regnskab, som kan give et praj om hvor meget der er til rådighed.

Dvs. hvor meget der er  tilbage når gæld er trukket ud af samlede aktiver.

Hvis der er en rimelig kapital til rådighed, vil det være fornuftigt at tage en professionel rådgiver med på sidelinien, f.eks. en advokat.

En advokat koster jo typisk mellem 1000 og 2000 i timen, og det kan hurtigt løbe op, så er der ikke meget til rådighed, gælder det om at finde den billigst mulige økonomiske rådgiver.

Skifteretten vil typisk låse hele boet, og udpege en advokat til at håndtere boet, du kan selv påvirke valget af denne, så hvis du i forvejen har kontakt til en advokat - kan du udtrykke øsnke om at retten skal benytte denne.

Hvis alt det med skifteretten er blevet gennemført, vil du kende en del tal.

Selve virksomheden kan sættes til salg her på Amino.

Ejendommen bør sælges igennem ejendomsmægler, da de kender prisniveau i jeres område, og har evt. købere i kartoteket.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ingen erfaring med sådanne situationer, men jeg ville finde regnskaber frem for at få overblik over bl.a. omsætning og indtjening. Checke skatte oplysninger osv.

Har man ikke meget viden at overdrage kan det jo bliver svært at sælge som en samlet virksomhed. Men er der maskiner og værktøj er det måske også en god ide at få vurderet dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du får nok brug for en virksomhedsmægler - og gerne en lokal og en med lidt viden om den konkrete type forretning.

Du kan jo ringe rundt til advokater i lokal området, men du kan også prøve her på www.agera.dk hvor du kan beskrive

Hvad din fars forretning er for branche

Hvor den ligger

Og om der er en revisor som har hjulpet med regnskab hidtil

OG hvis din fars forretning har haft en revisor så bør han også absolut bringes i spil, dels som hjælp til den der skal sælge butikken, dels måske selv turde binde an med opgaven.

Du må påregne, at det kan tage lidt tid det her, når der både vil være butik, varelager og ejendom med udlejningslejligheder. Godt din mor i alle fald har dig til at hjælpe - god vind videre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Mar 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Låser Skifteretten et ApS under bobehandlingen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

hoppede over den da jeg ikke ved det - Måske en Henrik Koudahl kigger forbi og kan svaret. Der sker jo i alle fald det, at det ApS jo mangler direktør og det kan føre til opløsning hos selskabsstyrelsen, men er der ikke en revisor tilknyttet nu jeg ser det var et ApS kunne det jo tænkes din far havde en der hjalp med regnskabet? Du og eller din mor arver jo formentlig (måske med andre søskende) i forhold til testamente og burde måske kunne indsætte en midlertidig direktør for at undgå tvangsopløsning

Jeg vil mene der udpeges en bobestyrer som kan drive selskabet videre - det kan skrifteretten også svare dig på hvis du ringer til dem i morgen - det er nok ham du skal ha fat i, for selskabet bør ikke som sådan gå i stå totalt

Hvis ikke andre svarer, kan skifteretten jo givet svare dig men tag hjælp til at få alt korrekt i forhold til selskabsstyrelsen i alle fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver, at din fars firma var en enkeltmandsforretning OG du spørger, om skifteretten låser et Aps under bobehandlingen. Havde din far to forretninger eller er det en fejl?

Ja, jeg mener at skifteretten godt kan sætte et ApS i bero under bobehandlingen. Jeg ville da simpelthen spørge dem ad. Også, om du overhovedet MÅ begynde at sætte noget til salg osv. før boet er gjort op. Det skal jo konstateres, at boet er solvent og hvem arvingerne er. I dette tilfælde jo sandsynligvis din mor, der kan sidde i uskiftet bo, hvis din far ikke havde særbørn. Og hvis hun vil. Måske vil hun hellere skifte med dig/jer børn med det samme.

Havde JEG været i din mors sted, havde jeg nok sat en bobestyrer på for at være sikker på, at boet behandles optimalt, at skatten blev opgjort korrekt osv. Men det er , fordi jeg ikke er kyndig nok på dette område.

Alle taler om, at en advokat er dyr at bruge, men man ser altså eksempler på, at de også kan få ganske mange penge/fradrag hjem til boet og dermed være med til at tjene deres egen løn.

Men i første omgang: Tag en snak med skifteretten om, hvad I må og ikke må. Og find ud af, om boet er solvent. Det vil være afgørende for alle andre skridt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)