Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge/start af egen butik

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Nordjylland
Tilmeldt 9. Feb 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går desværre på dagpenge på 3. Mdr og har et ønske om at starte egen butik. Var til samtale i min fagforening (FOA) og samtalen kom ind på mit ønske om at starte for mig selv.
Jeg blev da godt nok mødt af modvilje - vedkommende kunne ikke fortælle mig om mulighederne for evt dagpenge i opstarts fasen som selvstændig, og fik en løftet finger fordi jeg har været ude og se på lokaler. Det må man ikke som ledig! Hun kom med en laaaang smøre om at det var en anden indtægt end dagpenge. Om ikke andet så skal jeg skrive det på dagpengekortet så det kan trækkes fra mine dagpenge. Måtte jo lige pointere at se på lokaler jo altså ikke gav noget mad på bordet. Nå men det må jeg så ikke.

Så tænker jeg jo .. det er godt nok ikke nemt at komme igang hvis man intet må så længe jeg er på dagpenge.

Skal jeg evt kontakte Ase for de må da kunne hjælpe mig med spørgsmål omkring dagpenge og opstart at butik.
Skal det virkelig være så kringlet og besværligt?

Mvh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Rydal

Som jurist i Ase kan jeg bidrage med følgende oplysninger, som nok vil være relevante for dig!

Når du er ledig skal du stå til rådighed for lønmodtagerarbejde. Hvis du sideløbende hermed uformelt undersøger mulighederne for at starte en butik op, må du selvfølgelig også det – også uden at timerne skal skrives på dagpengekortet.

Laver du imidlertid konkrete tiltag - som for eksempel underskriver kontrakter eller får et CVR-nr. - ja så er du anset for at have påbegyndt selvstændig virksomhed, og dette skal du på forhånd meddele din a-kasse.

A-kassen skal herefter vurdere, om du driver selvstændig virksomhed som hoved- eller bibeskæftigelse. Bibeskæftigelse kan udføres samtidigt med dagpenge, men det forudsætter, at du sideløbende kan stå til rådighed for fuldtidsarbejde. Dine arbejdsopgaver skal derfor kunne tilrettelægges, så de udføres udenfor normal arbejdstid. Vi har en del medlemmer, der benytter ordningen, og det er ikke uden bøvl, men overordnet set må vi sige, at det fungerer.

En butik vil som udgangspunkt være hovedbeskæftigelse, og så ophører din dagpengeudbetaling fra den dag, du har lavet det første konkrete tiltag til opstart af virksomhed.

Dit indlæg afsluttes med spørgsmålet: Skal det virkelig være så kringlet og besværligt?

Ases svar er, at dagpengereglerne ikke er skabt til iværksættere, og derfor oplever du det kringlet. De nuværende regler er dog bedre end ingenting, og din a-kasse bør kunne hjælpe dig med at gøre det rigtigste for dig. Generelt er vi meget aktive på den politiske front for at lave dagpengeregler, som er bedre tilpasset både iværksættere og selvstændige, og selvom vi oplever små fremskridt her og der, er der stadig meget tilbage, der skal forbedres.

Vi ønsker dig held og lykke med at føre dine iværksætterdrømme ud i livet.

Venlig hilsen
Øyvind Reebirk Søltoft
Juridisk konsulent i Ase
www.ase.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)