Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Umulig udlejer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har lejet et lokale, og det har været en rigtig turbulent oplevelse. Lige for at føre jer hurtigt ind i sagerne kommer først et run-down af de problemer vi har (/haft) med lejemålet, det drejer sig om en del af en gammel erhvervsejendom (fabrik) vi har lejet til vores lydstudie og fotostudie i Århus:

- Da vi lejede studiet tegnede vi en tegning over den ønskede indretning (vægge, døre, køkken, mv) og bad om et tilbud på lokalerne inkl. de ønskede indretninger. Udlejer sendte os et tilbud der (som vi senere fandt ud af) inkluderede lokalet og _materialerne_ til at lave de omtalte indretninger ... håndværker løn kom derudover, og samtidig med besluttede udlejer sig for at tage 3 uger til spanien ... så vi stod med en bunke lægter og gipsplader og en deadline på 3 uger for den første udlejning af studie. 

- Cirka hver anden måned i vinterperioden løber fyret tør for olie, hvilket betyder at der bliver frysende koldt i lokalerne. Udlejer gør typisk først noget når 2-3 lejere har klaget, og her tager det så typisk yderligere 1-2 dage før problemet er løst. 

- Opsætning af toilet og fremføring af vand og kloak var for udlejers regning ... indtil den pludselig fremgik af en opgørelse over byggematerialer som udlejer dækker med en del af vores månedlige indbetalinger.

- Udlejer har lovet at "se på" hvordan vi kan montere udluftning(emhætte) til vores køkken ... det er nu 3 måneder siden.

- Udlejer har truet os(alle lejere) med bål og brand hvis vi smider ting på fællesområderne - men han roder selv mere alle andre og er ligeglad med det.

- Udlejer har påtvunget os at bruge en bestemt elektrikker, og denne elektrikker kan så heller ikke finde ud af at holde aftaler ... han har f.eks. lavet ulovlige installationer (fritlagte ledninger og åbne dåser) som pt. har sidet et år og strittet ud i luften - og han nægter at tage røret når vi ringer.

Der er flere ting ... men overordnet set forstår udlejeren ikke at vi er nogen der forsøger at drive en professionel virksomhed og at det virker enormt uprofessionelt når området omkring os ligner lort, senest har vi problem med gangen fra studiet til hoveddøren ... det har faktisk været et problem siden vi flyttede ind. 

Han startede med at love os en bestemt vej gangen ville følge, da vi så fik nøglen havde han valgt en anden og gangen var kun halvfærdig, væggende bestod af gipsplader der kun var sat i med 2-3 skruer og hverken spartlet eller malet. Han lovede at de sidste detaljer ville være klar i løbet af et par uger. Imidlertid valgte han så at flytte til Spanien, hvorefter hans kone overtog ... hun lovede så også nærmest hvergang vi så hende at gangen ville blive færdig om 2-3 uger, idag (Marts) er det et år siden vi flyttede ind og gangen ligner stadigvæk en byggeplads.

Der er et hul i en væg ... hvor der engang har været en dør i (døren var der da vi fik stedet fremvist) du kan simpelthen se ind i væggen, rockwoll'en stritter ud rundt i kanten ... døren har tidligere været med til at lukke varmen ude i det den er halvanden meter fra selve hoveddøren og altså er med til at lave et lille rum på ca 1.5m2 på vej ind i bygningen.

Efter dette rum er "vores" gang så ... 10 m lang gang med beton gulv og ubehandlede vægge, og en lampe der ikke virker (det tog 4-5 måneder at få ham til at tilkalde en elektrikker ... som så satte en lampe med føler der typisk først tænder når man er nået hele vejen igennem gangen).

Det ligner en byggeplads og det er edermadme et dårligt førstehåndsindtryk at give vores lejere ... men hvad kan jeg gøre når udlejer er ligeglad? Jeg har bestemt ikke lyst til at flytte, vi har lagt alt for meget hårdt arbejde i det her sted som jeg ikke agter at gentage et andet sted. Så hvad har vi af sanktionsmuligheder mod en udlejer der ikke kan tage sig sammen?

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Pyha det lyder som om problemerne nærmest står i kø, og synes det er enormt ærgerligt og synd for dig / jer.

Det indtryk man får af at læse dit indlæg efterlader mig ingen tvivl og hvad jeg ville gøre i lign. situation. Nemlig at tage den tunge beslutning og flytte hurtigst muligt jvf. udlejers misligholdelse af lejemålet / kontrakten. 

I den forbindelse er det vigtigt at sammenholde de punkter som udlejer har forpligtiget sig til at bringe i orden, med nuværende status som begrundelse for øjeblikkelig opsigelse af lejemålet. 

Tag film og billeder af jeres lejemål til fremtidig dokumentation. Så kan udlejer ikke bagefter påstå noget andet end hvad fakta er på nuværende tidspunkt. 

I har sikker også et depositum i skal have tilbagebetalt, og håber ikke udlejer bruger dette som en klemme på jer. 

Skriv en venlig men bestemt mail, hvori du nævner at den glæde og forventninger i havde fra starten af forløbet, desværre er blevet afløst af skuffelse og ærgelse over de fejl og mangler i har oplevet og derfor ønsker at opsige lejemålet. 

Håber det bedste for dig / jer..

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er svært med erhvervsejendomme - og især de tidligere fabriksbygninger der udlejes til andre formål end egentlig produktion - helt præcist at fastslå hvor niveauet for æstetik skal ligge. Medmindre andet fremgår specifikt skriftligt i en kontrakt, naturligvis.

Bortset fra egentlige ulovligheder, som f.eks med strømmen hvor man efter passende tid og varsel kan meddele udlejeren at man vil udbedre tingene på udlejers regning, så er resten lidt op ad bakke. For ét er jo hvad man kan få ret i, noget andet er jo hvad det kan koste at få ret og hvor lang tid det kan tage at få ret.

Er det ærgerligt for dig/jer - gu er det så!

På den anden side kan man altså blive nødt til som forretningsmand at angribe tingene på en pragmatisk måde. Umiddelbart lyder det til at noget spartelmasse og maling ville pynte gevaldigt, og nålefilttæpper kan også fås til billige penge i byggemarkedet. Så for hvad en enkelt eller to advokattimer ville koste,kunne man få lavet en indgang som man kan være bekendt.

Det skal selvfølgelig aftales med udlejer, men det kunne jo åbne op for en dialog hvor udgangspunktet er at der gerne skule ske noget nu. Selvfølgelig er det jo ikke jeres opgave, men omvendt så sætter i måske penge til hvis ikke der sker noget. Det er penge som i under ingen omstændigheder ville have nogen juridisk ret til at kunne få kompensation for.

Jeg har været iværksætter i mange år, og har betalt for rigtigt meget for at forbedre i lokaler eller på facader som egentlig burde være op til udlejer, - men hvis jeg kan se en økonomisk gevinst for mig selv ved at investere, - ja så gør jeg det!

Det retfærdiggør på ingen måde udlejers ageren, eller mangel på samme. Nogen gange må man bare sluge kamelen og så gøre noget ved tingene selv.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)