Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette firma med navn som ligner udenlandsk firma indenfor samme branche?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino.

Jeg er kommet ret langt med at få min shop op og køre og har efterfølgende forbindelse fundet ud af at der allerede findes et udenlandsk firma med et navn der ligger op ad mit indenfor samme branche (de har et ord mere i deres firmanavn end jeg har). Kommer det til at have nogen indflydelse på mig hvis jeg vælger at udvide firmaet på et tidspunkt og blive "international"? Jeg mener kan jeg komme i klemme fordi vi stortset har samme navn (de har så et ord mere i deres firmanavn) og er i samme branche? Håber i kan hjælpe mig inden mit site går i luften.

Mvh Kevin.

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Med udgangspunkt i dine sparsomme oplysninger er det meget vanskeligt og ikke juridisk holdbart at svare dig "korrekt" .  Forståeligt at du ikke vil offentliggøre navnene her, og du er jo sådan set også på rette vej kan jeg se, i og med at du allerede er klar over, at "plagiering" ikke holder vand.

Det kan være meget svært at finde på et navn der netop fortæller hvad det er man sælger/laver, uden at dette navn ikke allerede er taget i brug af et andet firma.  Men man kan spare sig meget bøvl og ballade ved at bruge noget krudt på denne process, og "finde på" noget nyt og unikt.  Måske endda betale sig fra at lade professionelle på området tage opgaven?  Men tilbage til spørgsmålet:  Ja du kan komme i klemme, rigtig meget endda.  Der findes eksempler på folk der troede de var smarte og registrede et firmanavn i danmark vel vidende at samme firmnavn eksisterede i f.eks. usa.  2 år senere stod de så med håret i postkassen affødt af entreen på internettet; ( .dk / .com /  .us ..... )  Den gode tommelfingerregel er: Den der kommer først har retten (gælder ikke hver gang, men 98% ) 

 

Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var lidt det jeg frygtede. Spørgsmålet er så om jeg skal ofre alle de penge igen på moduler til et nyt site (modulerne kan åbenbart kun tilknyttes ét domæne) eller om jeg skal fortsætte med udviklingen og så "tage chancen" hvis man kan sige det sådan. Jeg ejer .dk og .net domænet af præcis mit navn men .com er taget (dog ikke i brug)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

uden mere oplyst kan kun sige - ren og skær risiko afvejning

Omkostninger nu ved at ændre mod:

Risiko for den anden om et år sætter hårdt ind og måske har langt flere penge til at køre besværlige procedurer og erstatningssager - tab af alt der er opbygget i forhold til dit navn

Det kan vise sig at gå godt, at den anden ikke klager eller sætter bomme ned - og det kan gå rigtigt galt. Dine nerver og evne til at sove godt med risiko må afgøre det - Alternativ tag en advokat med speciale i navne og varemærke sager og få dennes udtalelse på det helt konkrete navn

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

uden mere oplyst kan kun sige - ren og skær risiko afvejning

Omkostninger nu ved at ændre mod:

Risiko for den anden om et år sætter hårdt ind og måske har langt flere penge til at køre besværlige procedurer og erstatningssager - tab af alt der er opbygget i forhold til dit navn

Det kan vise sig at gå godt, at den anden ikke klager eller sætter bomme ned - og det kan gå rigtigt galt. Dine nerver og evne til at sove godt med risiko må afgøre det - Alternativ tag en advokat med speciale i navne og varemærke sager og få dennes udtalelse på det helt konkrete navn

vh John H

Hej John. Kan jeg skrive en privat besked til dig med firmanavnene så du vurdere om hvorvidt det vil være smart eller ej? Eller vil det være bedre hvis jeg skriver det her?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror du skal ha fat i en større ekspert på firmanavne. Jeg har godt nok rimelig viden om varemærkebeskyttelse fra lang aktiv karriere med branding af fashion, men firmanavne, og .dk, .net contra .com ligger ikke lige til højrebenet for mig 

Aminos søster AGERA SOM HER direkte til søgning af folk med viden på området

og her IP guide til undersøgelser og viden http://ip-guiden.dkpto.dk/navn--logo.aspx 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)