Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forslag til formel for udregning af salgspris med massere af faktorer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere,

Jeg vil gerne sælge nogle modelbiler jeg køber fra private, hvor salgsprisen er bestemt på bagrund af en masse ting, og jeg har lidt svært ved at finde en god formel for denne salgpris.

Her er de faktorer jeg gerne vil have med i udregningen:

- Købspris (det jeg køber modelbilen for fra privatkunden)

- Avance (fast avance på 15% på alle modelbiler)

- Antal modelbiler med samme mærke (jo flere modelbiler af samme mærke i butikken, jo lavere skal salgsprisen være)

- Salg indenfor mærket sidste uge (dvs. hvor mange modelbiler solgte jeg sidste uge, dette vil jeg bruge til finde ud af efterspørgelsen)

Hvis i har nogle forslag ville jeg være meget glad for at høre dem, da jeg er lidt på bar bund. Jeg er gammel HTX'er og har ikke styr på det med afsætning osv. :).

Mvh, Christian

Tilmeldt 21. Jan 14
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Well er let at lave i fx Excel.

Lav en celle med købsprisen, kald den købspris.

Du skal finde en måde at få en numerisk værdi ud af dine variable. Lad os fx sige at der kan være 1-10 modeller af samme mærke. EN måde kunne være at trække x% fra alt efter hvor mange over 2 der er, eller lign. Få det lavet sådan at jo mindre attraktiv, jo tættere kommer du på det du maks tænker at trække fra fx 20%. -Hvis det skal fungere lineart *og der kun er 10 modeller, er det fx blot at lave cellen til =-((10-antalmodeller)/10)-Lav dette i en celle, og kald denne "Model" -Skriv herefter de 20 ind i en anden celle og kald den modelfaktor.

Gør noget tilsvarende for salget.

Lav en celle for avance, og skrive 15% i denne.

Din formel kan nu se sådan her ud:

Købspris*1+avance+Model*modelfakor+salg*salgfaktor.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej LotusElise,

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener, kunne du prøve at skrive beregningen for følgende: Jeg køber en modelbil fra en køber med mærket Toyota for 100 kr. Jeg har allerede 12 modelbiler fra Toyota, men jeg ønsker stadig 15% avance.

Mvh, Christian.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

TheFragen:

- Avance (fast avance på 15% på alle modelbiler)

- Antal modelbiler med samme mærke (jo flere modelbiler af samme mærke i butikken, jo lavere skal salgsprisen være)

Er det ikke meget selvmodsigende? Du vil have fast avance, men salgsprisen skal kunne variere med lagerbeholdning. Med de forskellige parametre du nævner, vil avancen da være variabel.

Mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:

Er det ikke meget selvmodsigende? Du vil have fast avance, men salgsprisen skal kunne variere med lagerbeholdning. Med de forskellige parametre du nævner, vil avancen da være variabel.

Mvh Carsten

Det jeg mener er at jeg giver betaler mindre for modelbilen hvis der f.eks. er mange modelbiler af samme mærke, men sælger altid for 15% mere end hvad jeg købte den for. Håber det giver mening nu.

Mvh Christian.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)