Herligt at konstatere at man ved samtale kan nå en accept - ikke enighed, men det behøves heller ikke, men en accept af hinanens synspunkter, det synes jeg er rart at se i et diskussionsforum. Med hensyn til spørgsmål, der avler modspørgsmål, så kan jeg kun sige, at jeg for mit eget vedkommende, når jeg en gang imellem kører ind i en drive-in MacD, så siger jeg til ekspedienten: "Jeg vil gerne have en MacFeast, bare burgeren, ikke nogen menu, tak". På den måde sikrer man sig imod (mersalgs-)modspørgsmål. I dette tilfælde kunne "mikaeld" kort have fortalt lidt om hvad han ville bruge de tre programmer til. Mit eksempel med tømreren er mere og mere dumt, når jeg tænger over det, for alle tre værktøjer jeg nævner, er mere eller mindre nogle vi har lært siden barns ben, fra vi som to-årige sad og bed i en plastik sav/hammer/skruetrækker. Så der er anvendelsen ikke så svær at regne ud. Og det er nogenlunde ligemeget om du skal sømme brædder eller tagpap, så duer en standard hammer sikkert til begge dele. Sådan er det ikke med hverken Illustrator, InDesign eller Photoshop. Grunden til at jeg i første omgang reagerede som jeg gjorde, var fordi dette er - primært - et iværksætter forum. Og hvis du er iværksætter, og mener at du skal have diverse grafikprogrammer til din rådighed for at kunne lave dit eget markedsføringsmateriale, og din virksomheds grafiske identitet, så er du på afveje. Du vil bruge for meget tid på ting der ikke er dine kernekompetencer, og det skal man forsøge at undgå. Hvis man har tid nok, og gerne vil lege/lære sig ind i den fantastiske verden som bl.a. Adobes programmer er, så kan jeg ikke forestille mig et bedre tidsfordriv (bortset fra at køre Forza Motorsport 2 på X-Box måske). Bottomline - jo der skal efter min mening stilles modspørgsmål, til et så åbent spørgsmål som det "mikaeld" stiller. Og jeg synes det er helt i orden at ekspedienten hos din lokale kaffe-pusher spørger hvilken kop kaffe du gerne vil have, når nu de tilbyder flere forskellige. Og jeg er sikker på at du er enig, når du tænker lidt over det. Hvilke butikker skal spørge kunden, og hvilke skal gætte på at de ved hvad kunden vil have? Dav, jeg vil gerne købe en kop kaffe. (Helt åbent) Dav, jeg vil gerne købe en kop alminelig sort kaffe uden sukker. (Den er nogenlunde til at servere efter) Dav, jeg vil gerne købe en helt ny bil. (Sælger behøver ikke at spørge om den skal være brugt, men der er lang vej endnu) Dav, jeg vil gerne købe en skjorte. (Køber udelukker selv bukser, t-sirts, slips og meget andet) Dav, jeg vil gerne købe en æske med 200stk. 20mm, M5 selvskærende skruer med krydskerv. (Skal det være messing eller stålskruer?.... Aaarrghhh!!!) Når vi i stanley Design, starter med at skabe grafisk identitet for virksomheder, så indledes processen med et hav af spørgsmål. Det er man nødt til, for man kan ikke gætte en virksomheds identiet, og man ved heller ikke hvor virksomheden er på vej hen - det vil sige, at deres nye identitet også gerne skulle kunne fungere om fem år. Dermed kommer der også strategi ind i billedet. Det er en nødvendighed, fordi den grafiske identitet skal afspejlevirksomheden, og den skal gerne kunne fungere i lang tid fremover. Til sidst en lille ting jeg kom til at tænke på. Ville du, Brokop, synes det var den ideelle verden, at ligemeget hvilken cafe eller restaurant du kom ind på, ligemeget hvilket land i verden du befandt dig i, så serverede de dig en kop kaffe præcis som du vil have den, uden at spørge. Personligt ville jeg føle det var kedeligt, og på den måde bliver man ikke tilbudt noget nyt, og måske bedre end det man var vandt til.
|
I den idéelle verden ville ekspedienten, i det splitsekund jeg tænker på den kaffe jeg gerne vil have, være tankelæser. Se DET ville imponere mig