Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat i ægtefælles ApS firma! Hjælp

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 26. May 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:29 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Min mand har en selvstændig virksomhed, (kun ham) hvor han arbejder som konsulent for andre. Derudover driver han også en webshop i samme firma. Men nu har han så travlt, at han ikke kan nå det hele. Derfor har vi talt længe om at jeg som alligevel er træt at mit nuværende helt alm. Arbejde, kunne blive ansat i min mands firma, som alm. Lønmodtager og så drive hele webshoppen. Jeg synes det lyder vildt spændende og har brug for nye udfordringer og hvorfor så ikke ansætte mig, end en helt fremmed udefra. Har læst mig til at dette jo sagtens kan lade sig gøre...

Men nu kommer problemerne så. For hvordan er jeg stillet, hvis min mand af en eller anden grund må fyre mig eller jeg ikke har lyst at drive den wephop mere. Selvfølgelig må jeg finde mig et andet job jo, men hvis dette ikke lige er muligt? Hvad så, ingen ret til dagpenge eller kontanthjælp? 

Hvordan kan man udleve drømmen om at blive ansat i sin mands firma, men samtidig sikre sig selv, hvis tiden kommer hvor man ikke kan være ansat mere?

vi har børn, hus og mange udgifter, så man har jo ikke lyst til at komme i klemme nogen steder. 

Hjææælp kloge hoveder, synes det er noget kringlet

MVH fnup

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:39 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må påregne at hvis du som ægtefælle er ansat i din mands selskab eller som medhjælpende hustru i hans personlige virksomhed, så vil du netop som du frygter, ikke kunne forvente dagpenge (og formentlig samme med kontanthjælp men det forudsætter jo også at I ikke har kontanter og din mand ikke skal/kan forsørge dig).

Kravet vil normalt være at din mands CVR skal være lukket før du kan få dagpenge, da det synes umuligt at kontrollere om en ægtefælle bruger dagpenge til dårligere periode i virksomheden/selskabet . og rent praktisk stadigt arbejder og de facto ikke er til fuld rådighed

Mange ville derfor nok råde til at din mand ansætter en ude fra, en han kan deltidslønne og tage ind og ud hvis ikke det er et ret sikkert job

Læs gerne lidt mere om SELVSTÆNDIGE OG DAGPENGE 

VH John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. May 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit hurtige svar

Det er da vildt at man kun kan lade sig ansætte i sin ægtefælles virksomhed, hvis man er klar til at tage en økonomisk risiko...hvem tør det?

Så der er absolute ingen økonomisk hjælp at hente hvis man har været ansat hos sin mand? 

Der må der være et alternativ, andre muligheder?

Så forstår jeg det sådan at samfundet ikke er interesseret i at man på nogen måde arbejder sammen med sin ægtefælle, hvem gider det, og hvorfor betaler man så i så mange år til en dyr dyr A-kasse

Synes det er meget frustrerende 

undskyld min lidt negative tone, men er meget skuffet. Det eneste jeg bare gerne vil, er at arbejde i min Mads firma.

MVH Fnup 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Dels må man vel ha en vis forståelse for den vanskelighed det ville være at kontrollere hvis selvstændige ansatte ægtefæller optjente dagpenge ret og fyrede og genansatte når der igen skulle tjenes til dagpenge - men jeg forstår da godt din skuffelse. Det eneste du kan gøre, er at tale med din a.kasse direkte . evt med en kasse for selvstændige ASE eller DANA og høre om de har en løsning.

Ellers, vær glad du har et arbejde, og din mand må så tage en ekstern, uanset det kan føles bittert - din a-kasse kan måske også forklare yderligere hvorfor

Den selvstændige selv tager også en klar risiko, det er ikke altid let at bevise der er optjent til dagpenge ret via omsætning og indtægt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra dette, så lyder da da som om man godt kan?

"En virksomhed skal som hovedregel være solgt eller lukket før du som selvstændig kan få dagpenge eller efterløn. Når du driver virksomhed ammen med din ægtefælle, har du dog også en yderligere mulighed. Du kan få dagpenge eller efterløn ved at udtræde af virksomheden, der videreføres af din ægtefælle."

Kilde https://www.ase.dk/media/22082/br28_udtraeden_af_virksomhed_for_aegtefaeller..pdf

Som jeg læser dette, kan det godt lade sig gøre?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 15:19 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser da også problematikken - men synes samtidig det virker som "omvendt bevisbyrde" , som normalt ikke er praksis i vort retssystem.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Qbus:

Ud fra dette, så lyder da da som om man godt kan?

"En virksomhed skal som hovedregel være solgt eller lukket før du som selvstændig kan få dagpenge eller efterløn. Når du driver virksomhed ammen med din ægtefælle, har du dog også en yderligere mulighed. Du kan få dagpenge eller efterløn ved at udtræde af virksomheden, der videreføres af din ægtefælle."

Kilde https://www.ase.dk/media/22082/br28_udtraeden_af_virksomhed_for_aegtefaeller..pdf

Som jeg læser dette, kan det godt lade sig gøre?

ja det må da ses som en åbning - formentlig som med så meget andet selvstændige, en større mulighed for selvstændige kasser som ASE og DANA og netop derfor rådet, tal med den aktuelle A kasse og overvej DANA/ASE da det altid er en konkret afgørerelse. Tak for linket - kan være godt med en tilbagemelding fra trådstarter om der bliver givet forhånds ok til evt udtræden via tro og love .

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 15:34 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fnup

Dagpengesystemet er jo bygget op om "tage ansvar", så når du oplyser du ikke mere har arbejde i din mands firma (arbejdende ægtefælle), så er det jo på tro og lov at du oplyser dette og det vil du så gøre på dit dagpenge kort, hvor du enten har tjent timer eller ej, så du kan godt få dagpenge da systemet er bygget på tro og lov. 

I dag køres systemerne sammen og hvis din mand har samme indtægt fra webshop uden nye ansættelse, så kan du godt regne med at blive indkaldt til en "forklarende samtale" ved a-kassen, hvis det er kommet frem at der måske skal ses lidt efter på dette område.

Dagpenge systemet er jo lavet for den enkelte og ikke hvad og hvor du har arbejdet med førhen. Så på tro og lov oplyser du dine indtægter eller mangel på samme og kan derfor godt modtage dagpenge, ved at afkrydse 0 kr. 0 timer i medhjælpende ægtefælle, kan ikke lige huske hvilken AR xxxx der skal udfyldes, men du kan altid få hjælp i din a-kasse på dette område.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:
Dagpengesystemet er jo bygget op om "tage ansvar", så når du oplyser du ikke mere har arbejde i din mands firma (arbejdende ægtefælle), så er det jo på tro og lov at du oplyser dette og det vil du så gøre på dit dagpenge kort, hvor du enten har tjent timer eller ej, så du kan godt få dagpenge da systemet er bygget på tro og lov

ikke helt - så skulle en selvstændig kunne beholde sit ApS eller personlige CVR bare ved at skrive under på, at denne ikke brugte tid på det og desværre tyder denne artikel på, at systemet ikke helt fungerer som ASE beskrev det - og at det er en ting ase stadigt arbejder på mener jeg faktisk ase har skrevet herinde også. Jeg vil derfor ikke føle mig spor sikker på tro og love som beskrevet her desværre

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/01/05/092645.htm 

Jeg tror ASE og mange andre fortolkede loven fra 2011 for let - mon ASE kigger med og kan kommentere, det har de ofte været gode til

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

også her - tredienederste indlæg, forklarer ASE selv, at desværre fortolker myndighederne ikke som håbet med tro og love

http://www.amino.dk/forums/t/208334.aspx 

Medhjælpende ægte fælle vil sikkert stå svagere end ex en ægtefælle der intet ejer af ApS (vel ikke fælleseje med ejeren heller formentlig) og som modtager ren løn i et ApS - og måske den mulighed kan udnyttes også ved personlig virksomhed, hvor man jo så ikke skal ha fælleseje eller kunne tolkes som havende det - man har jo f.eks. sambeskatning osv)

Ved at ægtefællen således som jeg læser det IKKE må være medejer og skal være lønmodtager ansat vil det nok også betyde, at denne skal ha løn med a-skat der svarer til dagpenge ret (ca 260.000 kr p.a) og så skal man jo være klar over, at der stadigt skal være penge tilbage til den der ejer virksomheden via omsætning og overskud kan bevise at denne også optjener dagpengeret - hvilket jeg ville tolke som at der skal være løn til ægtefælle + overskud til ejer på mindst ca 520.000 kr p.a. for at begge optjener dagpenge retten

se evt også http://blog.krifaerhverv.dk/2012/08/vigtigt-at-betale-ln-til-sin-ansatte.html og denne der viser optjeningsproblematik hvor begge jo skal bevise optjening http://www.amino.dk/forums/t/218189.aspx 

jeg tror derfor - som tro og love fortolkes, at begge skal være lønnede og ikke bare medhjælpende ægtefælle og der skal være optjent nok for begge op til tro og love og udtræden

igen - herligt hvis Øyvind eller andre fra ASE opdager tråden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)