Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 unge iværksættere overvejer franchise i stedet for opstart af egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra 2970 Hørsholm
Tilmeldt 18. Feb 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Vi er to unge fyre, som for nylig har overvejet franchise i stedet for at starte vores egen virksomhed op. Dette skyldes at det er en rigtig hård branche vi vil starte op i, og at den største og bedste på markedet - til vores forskrækkelse, faktisk dækkede alle de forretningsområder vi ville tilbyde, og ovenikøbet i samme område - altså nordsjælland. 

Vi havde planlagt at lave en mobil vask, hvor vi ville investere i en varevogn og maskiner til polering, vask og rens samt udstyr til buleteknik, undervognsbehandling, lakskader, stenslag osv. Der hvor vi troede at vi kunne differenteire os fra konkurrenterne, var i vi ville tilbyde kunder at vi kunne komme ud til dem på arbejdet eller privat og klargøre deres bil. Men det dækkede den største konkurrent allerede! Eftersom bilvask.nu er de største og nok også de bedste på markedet kiggede jeg lidt på deres hjemmeside, og så at de tilbød franchising. Dog havde de allerede en der var besat på nordsjælland, men indehaveren, som jeg har snakket med i dag, vil snakke med ham og høre om han vil være interesseret i et samarbejde og så forpagte områderne i nordsjælland til os, så vi får dem.

Grunden til at jeg synes at det lød som en umiddelbar god idé var at, man som franchisetager får stillet alt udstyr til rådighed - dvs. at vi får stillet en ny varevogn til rådighed med alt nødvendigt værktøj til at udføre ovenstående services, samt en indbygget vandtank, så vi kan udføre manuel bilvask, hvilket er langt mere effektivt end at køre bilen i vaskehallen. Derudover har vi lokalefaciliteter, så vi kan lave lakskader, stenslag, polering osv.

Nu står jeg så bare med det lille dilemma, at ejeren sagde at hvis vi vil starte op hos dem, så koster det omkring 100.000 kr. at få stillet en varevogn og andre faciliteter til rådighed plus 100.000 for de områder vi så skal forpagte - det løber altså op i 200.000 som jeg skal ud og finde, hvilket jeg finder ret så besværligt, da jeg aldrig har haft en børneopsparing og er en fattig studerende med en indkomst på omkring 3.500 kr. om måneden, så jeg aner ikke hvad jeg gør. Om jeg skal vælge selv at starte op sammen med min kammerat, hvor der jo alligevel på et eller andet tidspunkt vil komme nogle store udgifter op, eller om jeg skal vælge franchise? Uanset hvad vil vi bare gerne i gang.

Håber at i har nogle gode råd derude!

På forhånd tak!

Venlig hilsen

Lasse & Victor

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er studerende, som intet arbejde har, ingen opsparing eller ingen aktiver - så skal du ikke forvente, at banker eller andre vil smide 200.000 kr. efter dig.

Hvis du virkelig vil det her, hvorfor prøver du ikke at lave en sjov version af konceptet? Det kunne fx være, at du købte et Puch Maxi, som du kørte ud til kunderne på og så brugte du blot knofedt til at gøre bilerne lækre! Du kunne prøve at finde ud af, hvilke ting kunderne efterspørg og så dække de ønsker bedst muligt - for dermed at skille dig ud.

Ellers må du låne de 200.000 kr. af familie :)

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal på ingen måde lade jer bremse af, at der allerede findes en stor aktør på markedet.

Med kun én større konkurrent har I nærmest uanede muligheder for at differentiere jer og enten tage markedsandele eller opdyrke et alternativt marked.

I kan fx:

1) Give solide mængderabatter ved samlet behandling af flere biler, så eksempelvis ansatte i samme virksomhed kan få en lav pris pr. bil.

2) Tilbyde abonnementsløsninger.

3) Udføre kerneydelsen til en forholdsvis lav pris og finde relevante mersalgsprodukter med høj avance.

4) Slå jer op som den sikre og troværdige samarbejdspartner, man roligt kan overlade sin bil og sine nøgler til.

5) Slå jer op som den nænsomme bilvask med økologiske rengøringsmidler og arbejde i hånden uden maskiner.

6) Finde relevante samarbejdspartnere og tilbyde kunderne en kombineret løsning, fx vask og påsætning af solfilm.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Allerførst skal i lære at lave noget ordentligt research :-)

Sådan en gang on-site vask og polering er i det danske klima en udpræget nichebranche, og derfor er der overhovedet ingen grund til at overveje franchise. Franchisekonceptet virker ved at kunderne kender konceptet, ved hvad de får - og ønsker at få det. Franchisetageren får del og glæde af stordriftsfordele og meget andet, som til en vis grad kompenserer for franchiseafgiften.

Udbyderen af det nævnte franchisekoncept har ikke noget af dette at tilbyde dig/jer. Stifteren har bygget sin forretning på sin egen personlighed og der er IKKE et marked med lavthængende frugter som skæpper i kassen når afgiften er betalt. Det er fortsat så nyt, at der overhovedet ikke er nogen grund til at overveje at skulle betale for at være med på vognen.

Det er iøvrigt relativt nemt at gå til, der skal blot indkøbes gode produkter der virker efter hensigten. Man bruger ikke mere end 10-15 liter vand alt inkl. - og vandet kan nemt laves derhjemme med udstyr fra akvariebutikken. Faktisk kan du have det hele med på en cykel, - inkl støvsugeren (!)

Det svære - og dyre - er altså ikke udstyret, men markedsføringsomkostningerne. Hvis du tager et kursus hos Thomas Bigum i markedsføring og bruger nogle aftener mellem studierne på at øve dig i det du har lært, - så finder du for det første ud af hvor godt det var du ikke lige havde 200.000 kr. - og hvad der er endnu vigtigere -hvordan du bedst bruger dine penge fremover.

Det er stadig ingen skam at starte ud i det små uden et forkromet projekt. Det vigtigste er at indhente nogle erfaringer, og du/i vil blive forbavset over hvor meget tid der går på at levere en 1 times vask og polering :-) 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Spm er vel bare om det i fremtiden bliver tilladt at vaske bil "ude på vejen" da det er noget være miljøsvineri.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)