Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er jeg forpligtet til som freelancer uden enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Fra  Nodex IT Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg håber jeg får skrevet i det rigtige forum vedr. SKAT.

Det er således at jeg er begyndt på noget Freelance arbejde og har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal gøre/er forpligtet til. Jeg har læst lidt på forumet og på nuværende tidspunkt kan jeg ikke være sikker på at jeg tjener over de 50.000 kr. Derfor vil jeg ikke stifte enkeltmandsvirksomhed.

Jeg har læst mig frem til at hvis jeg nu har tjent 45.000 kr. og derefter vælger, at stifte enkeltmandsvirksomhed fordi jeg regner med, at tjene mere end de 50.000 kr. så kan SKAT komme efter mig og "beskatte/momse?" mig for al tidligere indkomst. Kan det virkelig passe?

Min reelle situation er således at jeg ikke kan være sikker på at tjene _over_ 50.000 kr. og derfor vil jeg ikke stifte enkeltmandsvirksomhed. Så til mit egentlige spørgsmål, hvad skal jeg gøre eller hvad er jeg forpligtet til når jeg sender faktura (uden moms) op til 50.000 kr. Skal jeg udfylde en udvidet selvangivelse selvom jeg ikke har/driver nogen virksomhed? Er der andet jeg skal sørge for at indberette eller gøre?

Hilsen,
Baha Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Baha:
Jeg har læst mig frem til at hvis jeg nu har tjent 45.000 kr. og derefter vælger, at stifte enkeltmandsvirksomhed fordi jeg regner med,
JA det kan passe - forudsat skat kan mene at du burde ha kunnet forudse, at du ville kommer over 50 t på 12 mdr i træk. De 50 t er ikke en bundgrænse men du skal registrere dig hvis du kan forvente at komme over - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Baha:
hvad skal jeg gøre eller hvad er jeg forpligtet til når jeg sender faktura (uden moms) op til 50.000 kr. Skal jeg udfylde en udvidet selvangivelse selvom jeg ikke har/driver nogen virksomhed? Er der andet jeg skal sørge for at indberette eller gøre?
 

Hvis du sender en virksomhed en faktura fra en person der ikke er registreret så skal du opgive CPR og virksomheden er forpligtet til at indberette din indtægt til skat som bidragspligtig b indkoms

Hvis du sender den til en person bare, skal denne ikke indberette men du skal under alle omstændigheder føre regnskab og den indtægt der kommer fra at fakturere privatpersoner der ikke indberetter, skal du selv indberette overskuddet af i rubrik 15 - og den indberettede vil fremgå af selvangivelsen og skal bare kontrolleres af dig. Bed om udvidet selvangivelse og læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er dine kunder private eller virksomheder? 

Hvis det er virksomheder, så vil jeg anbefale dig at momsregistrere din virksomhed med det samme, for ellers gør du det unødvendigt besværligt for både dig selv og dine kunder.

Som John nævner, så skal dine kunder indberette de køb de foretager hos dig på dit CPR-nr., dvs. at de skal indberette alle dine fakturaer til SKAT.

Du selv mister al mulighed for at fradrage moms på dine køb (eks. kontormateriel, software, computer, internet, telefon, mv).

Hvis jeg gætter rigtigt ud fra din hjemmeside, så vil du udvikle software (for virksomheder), og i så fald bør du momsregistrere dig med det samme. Det er gratis at oprette og momsregistrere virksomhed i DK, og du skal kun huske at nulangive momsen hvert kvartal (det tager 5 minutter), såfremt du ikke har haft nogen aktivitet i firmaet.

Der er ikke noget krav om, at du SKAL nå op på 50.000 kr., for at opretholde din virksomheds og en momsregistrering. Der er med andre ord ikke noget krav om at du SKAL sælge for et bestemt beløb.

Tilmeldt 16. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Fra  Nodex IT Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tak til jer begge for svarene :) Det lader jeg hellere må momsregistrere mig og få et CVR.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)