Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero bogføringsprogram

Side 7 ud af 8 (75 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Det er jo et faktum, at godkendte revisorer netop altid bruger titlen korrekt, eks. godkendt revisor, registreret revisor og statsautoriseret revisor, da dette bliver indlært med "modermælken" af hensyn til differentieringen overfor andre revisorer.

Ja, den enkelte revisor gør måske i forhold til kunder, men omvendt er revisorbranchen selv med til at udvande begrebet ved i praksis selv bare at anvende betegnelsen "revisor". De godkendte revisorers forening FSR  - Danske Revisorer bruger eksempelvis stort set altid betegnelsen "revisor" når de kommunikerer såvel internt som eksternt. Tror da fanden at folk har svært ved at forstå hvornår en revisor er end revisor - or not.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Det er jo et faktum, at godkendte revisorer netop altid bruger titlen korrekt, eks. godkendt revisor, registreret revisor og statsautoriseret revisor, da dette bliver indlært med "modermælken" af hensyn til differentieringen overfor andre revisorer.

Ja, den enkelte revisor gør måske i forhold til kunder, men omvendt er revisorbranchen selv med til at udvande begrebet ved i praksis selv bare at anvende betegnelsen "revisor". De godkendte revisorers forening FSR  - Danske Revisorer bruger eksempelvis stort set altid betegnelsen "revisor" når de kommunikerer såvel internt som eksternt. Tror da fanden at folk har svært ved at forstå hvornår en revisor er end revisor - or not.

Ja Henrik, her bliver næppe uenigeYes

Jeg tror også, at der ikke er den store interesse indenfor branchen til at få en beskyttelse af begrebet/titlen revisor. Det fungerer jo fint, som det er nu....

Nu har jeg aldrig været den store tilhænger af det hedengangne FRR, ligesom det nye FSR - Danske Revisorer ej heller har nogen interesse. Her har du igen problemet i foreningens navn...

Iøvrigt vil der indenfor en kortere årrække reelt kun være statsautoriserede revisorer og "revisorer". Hvorvidt det så hjælper på brugernes/kundernes forståelse er nok mere end tvivlsomt.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny - jeg husker en talnørd her på Amino som bare ville tilbyde bogføring. Det gav kun begrænset arbejde. Så kaldte vedkommende sig revisor og pludselig kom kunderne trillende.  Der skelnes simpelthen ikke i folks bevidsthed om hvad der er en revisor og ikke revisor. 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

sheldorin:

Hej Martin,

Nu ligger du op til feedback, og det vil jeg give dig.

1. Jeg er selv revisor, og mener ikke et program skal gøres nemt for at alle skal kunne bruge det, men at gøre det rigtigt så alle der bruger det kan lave en god bogføring. Dermed ikke sagt at jeres ikke gør det rigtigt, men min begrænset erfaring er at nogle vigtige elementer mangler, som jeg vil gennemgå herunder.

2. Jeg synes i skal finde inspiration fra det gode gamle C5 hvad angår måden at håndtere momskoder på. Man opretter de momskoder man øsnker, og mens man i kassekladden sidder og bogfører, så kan man altid slette en momskode der dukker frem når man bogfører på en konto.

3. Der mangler en feature hvor man kan ændre i instillingerne for de enkelte konti i kontoplanen. Her tænker jeg specielt på momsdelen. Det er lidt dumt at der ikke kan ændres i de eksisterende konti, da det gør at man skal oprette helt nye konti, og dermed kan ende med flere konti for det samme, så man får bogført på den forkerte når man bogfører.

4. Jeg mener det er en klar svaghed at man ikke kan lave et kontokort over sin bogføring, hvor man for hver konto kan se alle posteringer denne konto indeholder. Den er en revisors/bogholders bedste ven, og give et perfekt overblik over sin bogføring, og om der skal omposteres osv. Igen kan i finde stor inspiration fra C5

5. I prøver at gøre det simpelt med at +/- i jeres bogføring, hvor - er kredit. Det er som sådan ok, men jeg synes dog det er ærgerligt at man ikke kan tilvælge at programmet bruge debet/kredit. Det gør bare tankegangen for bogføringen langt nemmere.

6. Desuden går det mig kraftigt på at nullinjer fremgår af de opstillingsmuligheder i har. Når man udskriver en balance skal der indgå de elementer der har saldo, alt andet burde være undertrykt, da det forvirre mere end det gavner.

7. Jeg synes en feature med at kunne vende en postering mangler. Man kan selvfølgelig altid gøre det selv hvid bare at modpostere, men i fx. C5 og e-conomic kan man hurtigt vende en postering, så den tidligere postering "slettes" og så kan man derefter kopiere posteringen og lave en rettelse på fx. beløbet eller momskoden, og vupti, så har man nulstillet den tidligere bogførte transaktion, og lagt den ind på ny rigtigt. Dette gør som sagt C5 og e-conomic rigtig fint, så der vil i kunne finde inspiration. Måske nok C5 der i den forbindelse er mest brugervenligt/logisk.

Når alt dette er sagt, skal det ses som venlige råd fra en der sidder med sådanne ting til dagligt. Jeg synes jeres program har et godt potentiale, men jeg synes i skal droppe tankegangen at alle bare skal kunne bogfører med jeres program, men sigte mere på at dem der kan bogfører får et program som virkelig er godt. Så kan i altid trække de som ikke rigtig har erfaring med på samme måde som e-conomic meget succesfuldt gør, ved at lave rigtig mange og gode video guides.

Jeg synes det er rigtig positivt måden man bogfører i jeres program, da bogføringen i kassekladden minder meget om C5 som er den absolut bedste løsning i dag. Der står i bedre end e-conomic, dog med den grimme undtagelse at man som sagt ikke kan rette momsen.

Jeg håber i vil tage mit indspark som noget positivt i jeres bestræbelse på at skabe et godt produkt.

Jeg håber desuden at jeres ambition om at skabe revisoradgang, vil minde lidt om e-conomics løsning, hvor revisor har en administrationssidde, hvorfra man så kan tilgå alle sine kunders del af programmet og bogføre i deres.

Hej Sheldorin.

Hermed vil jeg lige give dig et par kommentarer med på vejen :)

1. Det er jeg eller teamet på Dinero ikke enig i. Men det er en helt anden snak.

2. Tror måske du misforstår vores koncept en lille smule. Vi vil gerne ramme 90% af de helt små virksomheders behov. Vores vurdering er at de ikke har behov for yderligere momskoder. Om det kommer på sigt kan jeg ikke sige noget om :)

3. Det er jeg heller ikke enig i. De brugere som vi har, har ikke brug for ret meget yderligere end den kontoplan. Vi skal bruge en fast kontoplan til de planer vi har. Følg f.eks. med de næste uger hvor du kan se nogle tiltag som ikke er muligt at gøre i andre programmer - fordi kontoplanen for dem er for åben. 

4. Det kan du da også :). Regnskab -> kontoplan

5. Den vil jeg gerne have en uddybning på. Er ikke helt med på hvad du mener her.

6. Den funktion kommer meget snart. Kan ikke huske om den er med i næste uge, men det sker hvert fald snart.

7. Det kunne måske være en ide - den smider jeg på ønskelisten. Tror dog hellere folk vil bruge slet et bilag.

8. Det er muligt, bare lad være med at bruge modkonto - nøjagtigt som C5. Du kan også tilføje ekstra linjer i køb eller finansbilag.

9. Kommer i næste uge - serveren skal bare lige opdateres :)

Du er velkommen til at skrive til os, hvis du har andre gode tanker til support@dinero.dk

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Jeg sidder lige med samme problemstilling: hvordan bogføre momsfordelingen mellem privat- og firmabrug (50/50), og konkret bogføre det i Dinero.

Eksempel:

Jeg prøver at postere som et kontantkøb (fx mobiltelefon - pris 1000 inkl. moms).

Dit ex:

"Bilag xx1, linje 1, tekst 'varekøb uden moms'" - konto: 'køb uden moms': her har jeg lavet en konto (8042) "Aktiver til blandet brug (andel uden momsfradrag)". Modkonto: bank.

"Bilag xx1, linje 2, tekst: 'moms firmadel' - konto: 'købsmoms'. Modkonto: bank.

Kunne jeg mon få dig til lige at skære det ud i pap 'een gang til for Prins Knud'? Confused

Især er jeg i tvivl om hvilken konto jeg for linje 2 skal vælge i rullemenuen for valg af konto for købsmoms (det er jo et begrænset udvalg i forhold til den samlede kontoplan!).

På forhånd tak.

Mvh. Jakob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er forklaret i linket 

som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html   og fra det taget:

Deling af momsen vil volde en del mennesker besvær regnskabsmæssigt. Jeg går i dette eksempel ud fra en fordeling privat og firma på 50% / 50% men brug en konkret vurdering.

Jeg er i eksemplet gået ud fra et aktiv der koster 8000 kr + moms 2000 kr = 10.000 kr ialt


50/50 betyder så, at 50% = halvdelen af momsen kan fradrages, i det valgte eksempel, 1.000 kr og resten af prisen = 9.000 kr, hvilket så er beløbet aktivet kan tages ind i regnskabet som udgift med. Den del af momsen som således ikke giver momsfradrag - giver således generelt altid fradrag som omkostning i regnskabet.

Man kan ofte komme nemmest om det ved at oprette en ny konto - "aktiver med privat andel" som oprettes som ny konto "ved siden af" småanskaffelser og lade denne være uden moms.

Når den er oprettet, så kan man bogføre de 9.000 kr på denne, med bank eller hvor aktivet nu betales fra, som modkonto


I linje to i kassekladden bogføres så 1.000 kr på konto "købsmoms" og igen bank som modregning

Og den metode virker også i Dinero men forudsøtter du laver en konto for "småanskaffelser UDEN moms" som kunne hedde aktiver med privat andel  - for Dinero KAN ikke undertrykke moms på konti hvor der er moms som standard. Jeg tror det er i pipeline men funktionen som ellers er ret så meget standard - findes ikke

De 9000 kr i eksemplet er så udgift (nemlig 8000 kr vare og halv moms 1000 kr = 9000 kr) og de 1000 kr er den konto som hedder købsmoms helt enkelt - med bank som modkonto i begge fald

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

I linje to i kassekladden bogføres så 1.000 kr på konto "købsmoms" og igen bank som modregning

Og den metode virker også i Dinero men forudsøtter du laver en konto for "småanskaffelser UDEN moms" som kunne hedde aktiver med privat andel  - for Dinero KAN ikke undertrykke moms på konti hvor der er moms som standard. Jeg tror det er i pipeline men funktionen som ellers er ret så meget standard - findes ikke

De 9000 kr i eksemplet er så udgift (nemlig 8000 kr vare og halv moms 1000 kr = 9000 kr) og de 1000 kr er den konto som hedder købsmoms helt enkelt - med bank som modkonto i begge fald

Ok. Og tak for din tilbagemelding!

Jeg følger dit eksempel angående linje 1 og opretter kontoen "aktiver med privat andel" og påfører eksemplets kr 9000 der.

Og så i bilagets linje 2 på kontoen, hvor jeg skal påføre eksemplets reelle momsdel (1000 kr.)  titulerer jeg beløbet "købsmoms", og bruger fx kontoen "Diverse ekskl. moms" (7480 i den nuværende version af kontoplanen)?

Er det helt korrekt forstået?

Skype-Wondering

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - 9000 kr på den nye konto - Div uden købsmoms og linje 2 1000 kr på købsmoms kontoen direkte - begge med bank som modkonto

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nej - 9000 kr på den nye konto - Div uden købsmoms og linje 2 1000 kr på købsmoms kontoen direkte - begge med bank som modkonto

Tja, banken stemmer og bogføringen bliver korrekt, men god bogføringsskik er det næppeWink

Jeg har nævnt det før, men posteringerne på banken skal kunne afstemmes til bankkontoen, hvilket følgelig er muligt med kun 2 posteringer, men det er en uskik, når det reelt kun trækkes ét beløb på banken.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Tja, banken stemmer og bogføringen bliver korrekt, men god bogføringsskik er det næppeWink

Jeg har nævnt det før, men posteringerne på banken skal kunne afstemmes til bankkontoen, hvilket følgelig er muligt med kun 2 posteringer, men det er en uskik, når det reelt kun trækkes ét beløb på banken.

forstår helt hvad du siger - men hvordan ville du så konkret-  gerne eksempel - bogføre - i et hvert program - en ting til 10.000 kr med moms og brug 50/50 privat/firma - hvis ikke du brugte to linjer i posteringen. (ps jeg kan se fejl i Dinero ved at hver linje får nyt nummer så man ikke kan køre begge sammen som ex postering 50 - ) Jeg ville normalt køre begge posteringer under samme posteringsnummer - som jeg kan i summa

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 7 ud af 8 (75 indlæg)