Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab, lån til holdingselskab, driftselskab - spørgsmål angående setup

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hustruen skal starte virksomhed med en veninde. De er blevet enige om et 50/50 ApS med indskydelse af kr 25.000,- hver. Alle stiftelsesdokumenter osv er gjort klart og vi vil stifte virksomheden snarest muligt.

Til vores (dvs hustruen+min) ejerskab af de 50% af ApS'et påtænker vi at stifte et holdingselskab for at have et kreditorly og for at kunne disponere over evt udbetalte dividender fra ApS'et. Vi tænker at stifte holdingselskabet som et IVS med kr 1,- i indskudt kapital for derefter at låne det kr 24.499,- så det kan købe andelen i ApS-datterselskabet. I takt med at dividender bliver udbetalt fra ApS'et kan holdingsselskabet så nedbringe dets gæld til os indtil lånet er udbetalt. Derefter bygges kapital op i IvS-holdingselskabet indtil kr 50.000,- som påkrævet af selskabsloven, hvorefter det omdannes til et ApS. Hvad der sker dérefter ser vi når vi når så langt.

Fire spørgsmål:

1) Giver dette anledning til kommentarer? Er der noget specielt vi bør være opmærksom på? Nogen ulemper vi bør være opmærksomme på?

2) Jeg forstår at lånet til holdingselskabet skal være på markedvilkår - kan vi blot bestemme at "markedsvilkår" for os er 1% rente om året med variabel tilbagebetaling således at lånet er fuldt tilbagebetalt om senest 10 år? Vi er klar over at vi skal sørge for at kapitalisere holdingselskabet så det kan betale disse udgifter uden at gå konkurs.

3) Hustruen har også ad-hoc model-opgaver (reklamer, film osv) som ikke er relateret til noget af ovenstående. Det drejer sig om en omsætning på kr 15-20.000 om året, max. Vi kunne godt tænke os at få dén indtægt ind i holdingselskabet/vores selskabstruktur så vi kan disponere over den til evt investeringer. Kan holdingselskabet rumme "model-aktivitet", eller skal et separat drifts-datterselskab oprettes til formålet? Hvis sidstnævnte, kan vi blot oprette et drifts-datterselskab om IVS med kr 1,- i kapital og så ellers følge de gældende regler for samme? 

4) Bør vi få rådgivning af advokat og/eller revisor til opsætning af ovenstående? Stiftelsesdokumenter, vedtægter og ejeraftaler kan vi sagtens lave selv på baggrund af erfaring og gode råd her på forum osv, men bør vi sikre os grundig rådgivning i forhold til evt skatteforhold osv? Hvis ja, hvor vil I tilråde at søge sådan rådgivning? Vi har naturligvis ikke lyst til at betale en formue for det.

mvh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

1 måske overveje at lånet skal være konvertibelt 

2 markedsvilkår er de vilkår et tilsvarende lån kan optages til og uden sikkerhed vil det aldrig være 1% - du kan jo høre hvad banken vil tage for et lån på 25.000 kr i rente usikret - mit gæt er vi snarere taler 10% men i alle fald - markedsvilkår er kravet for en hovedaktionær

3 forudsat det ikke er løn arbejde men er egentlig selvstændig virksomhed kan I sagtens lave et IVS mere til det formål - ellers kan det være omgåelse af kildeskat at ha det i selvstændig virksomhed - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html hvor f.eks. Dansk Film Institut også er linket til, og hvor det stærkt anbefales medlemmerne at betragte selv film instruktører, skuespillere m.m. som rene lønmodtagere - I ser linket til DFI s juridiske rådgivning inde i mit - OM det passer på din kones film/reklame osv ved jeg så ikke.

4 Ja det ville jeg afgjort gøre trods alt - prøv ex dit selskab jacob tøjner - det er ikke så dyrt - han kan også råde om evt registrering af holding til andet end rent finansielt selskab - alternativt det du omtaler som ekstra IVS

HUSK - at for hvert selskab som I er hovedaktionær i skal i ha en lovpligtig arbejdsskadeforsikring - også selv for holding til ejeren desværre. Regn med ca 1800 kr som minimium per person/selskab + årsregnskab med konsolidering jo altid er lidt ekstra administration, og for en del vil forudsætte lidt hjælp

god vind med det John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

Mange tak for dit indlæg. Jeg kapitaliserer IVS'et med 25.000,- i stedet for lånet, ved ~10% vil der komme for meget skattepligtig renteindtægt. Jeg tror også vi holder hustruens modelvirksomhed udenfor setuppet for nu. Det lader mig blot tilbage med et spørgsmål om arbejdsskadeforsikringen. Er det helt sikkert lovpligtigt for et holdingselskab der udelukkende agerer pengetank? En vis Jesper Norbøll - ja, ingen siger han ved mere om dette end dig - siger at det ikke er nødvendigt i denne tråd: http://www.amino.dk/forums/t/88331.aspx. Bare lige for god ordens skyld inden jeg sætter det i gang.

mvh Rolf

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik - kunne du prøve linket igen? det er vist knækket over

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Buiz:

Henrik - kunne du prøve linket igen? det er vist knækket over

Done!

Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak - det er tydeligt at et driftsselskab skal have arbejdsskadeforsikring, men det er ikke tydeligt (for mig, i hvert fald) om et holdingselskab der ikke driver virksomhed men blot fungerer som holding også skal have en arbejdsskadeforsikring?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven skelner ikke mellem holding og drift. Spørgsmålet er om der udføres arbejde eller  ej i aps. Direktøren må siges at udføre arbejde, der skal laves  regnskaber mv.

Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, tak. Har du et tip til hvor man finder den billigste arbejdsskadeforsikring? Der må være et forsikringsselskab der kan se at risikoen de påtager sig ved en sådan forsikring for et holdingselskab er meget begrænset - måske et paper cut ved årsregnskabet?

Mht indbetalingen af selskabskapital: vi opretter et holding IVS med nøjagtig kr 25.000,- i kapital, hvorved i følge Erhvervsstyrelsen en egen-erklæring om indbetaling af pengene er tilstrækkelig (http://erhvervsstyrelsen.dk/file/435340/VEJLEDNING-OM-EGEN-erklaering-11122013.pdf). Skal en sådan indbetaling foretages til en konto der ejes af selskabet (under oprettelse), eller kan man blot benytte en egen konto? Det er lidt meget at gå igennem at stifte en bankkonto for holdingselskabet, blot for at kapitalen skal stå der i 5 minutter inden den ryger videre til datterselskabet. Dokumentet jeg linker til indikerer at pengene ikke skal stå på en konto der tilhører IVS'et jvf

quote

Hvis selskabskapitalen f.eks. er indbetalt på en konto tilhørende selskabet, kan der
tilføjes: ” Selskabskapitalen er indbetalt på selskabets konto i [indsæt navn på bank
og adresse].” unquote Dette må jo betyde at det er en mulighed at pengene ikke er indbetalt på en konto tilhørende selskabet?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig Rolf. Du behøver ikke en konto til holding.

Og forsikring har jeg ingen bud på.....

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)