Skal først pointere at jeg syntes trustpilot.dk har sin berettigelse i Danmark, og at dette indlæg ikke skal ses som en generel tilsværtning af trustpilot, men mere et opråb som måske kan hjælpe andre virksomheder som rammes af dårlig omtale fabrikeret af konkurrenter. Sagen kort. Vi modtager 3/2-2014 en anmeldelse på trustpilot med 2 stjerner, og anmeldelsen går især på at kundens ordre indeholdt 2 ødelagte produkter. Alle har med garanti været ude for ødelagte varer, og jeg studser da også lidt over at den pågældende kunde ikke har kontaktet vores kundeservice for at finde en løsning, inden hun skriver en anmeldelse på trustpilot. Men nok om det, jeg vælger selvfølgelig at kontakte den pågældende kunde for at tilbyde hende nogle nye produkter, samt evt pengene retur. Jeg venter 3 dage uden svar, og prøver derefter at kontakte hende på tlf - men nummeret eksistere ikke. Dette vækker selvfølgelig min nysgerrighed, og jeg vælger derfor at kigge nærmere på denne kunde i vores back end. Her finder jeg frem til nogle meget interesante oplysninger, for det viser sig at den pågældende kunde allerede besøgte vores shop 2 mdr før hun angiveligt havde sit første besøg igennem en google annonce. --- Kunden skriver ordret "jeg faldt over en annonce på google og købte derefter nogle smykker". Dette køb er foregået 27/1 - altså 2 mdr efter hun allerede havde besøgt os 75 gange. Dette er i sig selv ikke bevis for det store, så jeg begynder at tracke IP adressen som fører direkte til vores konkurrenters adresse ca 200 km fra hvor kunden angiveligt bor. Jeg graver derfor dybere og kan se at adressen som pakken er bestilt til ikke har været beboet af nogle med det pågældende navn, men derimod af en anden person som er venner med personerne fra vores konkurrenter på diverse sociale netværks. Og nu kender jeg efterhånden post danmark så godt, at de sjældent aflevere en postkasse hvor personens navn ikke står - så tesen er at der er sat et navneskilt op på døren som er pillet ned efter pakken er leveret. ´ Jeg står nu med beviser som i min verden er fældende, fx Ip adressen, den falske kunde, samt et bevæge møsnster som slet ikke stemmer overens med hvordan en normal kunde er på ( Fx er kunden kommet ind på shoppen via samtlige links som findes til vores shop, fx en side om håndstrikkede dukker som min mor har;-) ) En normal adfærd for en konkurrent ifærd med at lave link analyse, men ikke en kunde. Jeg skriver selvsikkert et brev til trustpilot med screen shoots som dokumentation, i alt 10 bilag. Til min store overraskelse får jeg idag svar fra trustpilot, at kunden har en ordre seddel og at de derfor ikke fjerner anmeldelsen. Jeg skriver at det heller aldrig er det som jeg har anfægtet, men at den pågældende kunde tydeligvis er en konkurrent. Til dette får jeg intet svar Min spørgsmål går så på hvad man skal gøre for at få fjernet en falsk fabrikeret anmeldelse? Er trustpilot bare blevet det vilde vesten hvor alle med en ordreseddel kan skrive hvad de vil, uden konsekvens når de bliver taget med fingrene i kagedåsen? Skal man virkelig have en skriftlig tilståelse fra konkurrenten før trustpilot rør på sig? Er der evt andre som har stået i lignende situationer, eller har en ide til hvad man kan stille op? Mange hilsner Jonas
|
Hej Jonas,
Jeg har ikke selv oplevet at stå i din situation, men jeg tror der er mange andre der gør det. Tænkte at du måske ville finde denne podcast interessant: http://www.dr.dk/p1/harddisken/harddisken-107
Oplægget til podacstet er: Når vi køber ting på nettet, bruger de fleste af os meget tid på at læse anmeldelser. Det gælder alt fra bøger og computerspil til rejser og restauranter. Men desværre er der masser af anmeldelser, der er fup. De er typisk skrevet af sælgeren selv, eller bestilt i hundredevis hos 'professionelle skribenter', der aldrig har været i nærheden af den vare, de giver 5 stjerner. Heldigvis er der mange, der med både algoritmer og menneskelige mavefornemmelser forsøger at luge ud i de falske anmeldelser.