Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig virksomhed med kun en kunde ved opstart

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal igang med at starte op som selvstændig konsulent indenfor marketing og kommunikation.

Jeg har allerede fået en kunde og har nogle flere potentielle kunder på bedding, men pt. har jeg altså kun den ene kunde.

Jeg har læst en masse på nettet vedr. selvstændig/honorarlønnet og er kommet i tvivl om jeg stadig må oprette cvr nr og kalde mig selvstændig når jeg på nuværende tidspunkt kun har en kunde. Kunden og jeg selv ser mig som ekstern og ikke en del af virksomheden, hvilket også er sagen for de andre potentielle kunder jeg håber at lave aftale med.

Så mine spørgsmål er;

- Kan jeg godt oprette selvstændig konsulent virksomhed med kun en kunde (regner med flere kunder indenfor det første halve år)?

- Skal jeg trække a el b skat af mine opgaver?

Tak for jeres hjælp!

vh. Anya

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det vil jeg mene du kan. Du har helt ret i problematiken som også er beskrevet her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

du vil se der er række kriterier, og du må afgøre ud fra dem. Det med kun at ha en kunde, er klart noget der taler imod, men hvis du iøvrigt opfylder kriterierne og arbejder aktivt for at få flere, så er det ikke i sig selv et no go

Du skal - hvis du venter med CPR bare fakturere firmaet uden moms som CPR person og firmaet skal så indberette det til skat som Bidragspligtig b-indkomst (hvis du som sagt ikke er lønmodtager men freelance/honorar - mere om det HER I LINK) . Det er jo den enkle måde at starte på

Du kan også oprette CVR nu eller hvis/når du får en kunde mere - og så skal du jo formentlig momsregistreres da du vel venter at omsætte for mere end 50.000 på 12 mdr og din faktura skal så komme fra dit CVR og indeholde moms lige som du så skal føre regnskab efter skatteloven og indberette moms og resultat til skat

Skat har fokus både på dette område og for 2014 på virksomheder med under 500.000 i oms og virksomheder med løbende underskud o.l men så længe du overholder alle regler er du "home safe"

Husk at CVR og selvstændig virksomhed skal indberettes til din a-kasse og vil ha indflydelse på evt dagpenge hvis det en dag bliver aktuelt

god vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anya

Du har ret i, at der kan være en problematik omkring selvstændig/honorarlønnet, når man kun har én kunde. Der er dog en del faktorer der spiller ind så som, om du bliver hyret til timer eller opgaver, hvor stort omfanget er, hvor du fysisk er når du udfører arbejdet m.m.

Jeg vil dog sige at når du har andre potentielle kunder, og den første kunder derfor bare er den første kunde, i forbindelse med at du starter som selvstændig. Så mener jeg at du er selvstændig, uagtet at du kun har én kunde.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra Choszczno, Polen
Tilmeldt 4. Jun 13
Indlæg ialt: 18
Fra  Flid i Tide ApS Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anya!

Uden at være ekspert på området, så mener jeg, at du skal momsregistreres, ligegyldigt om der er een eller ti kunder. For at kunne udstede en faktura skal der være et Cvr-nummer bag.

A eller B skat? Er det din hovedindkomst- Så A-Skat. Ellers B-Skat.

Der er så mange regnskabskyndige på disse sider, der har en stor detailviden på området. Bliv ved at spørge og der kommer svar...

Knæk og bræk med konsulent virksomheden!

Venlig hilsen

Anders P Jacobsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders P Jacobsen:
Uden at være ekspert på området, så mener jeg, at du skal momsregistreres, ligegyldigt om der er een eller ti kunder. For at kunne udstede en faktura skal der være et Cvr-nummer bag.
absolut ikke - CPR må gerne sende faktura, både for varer og ydelser - moms afhænger kun af om man overskrider grænsen som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html og CVR behøver hun ikke under grænsen eller som rent honorar der indberettes af udbetaleren til en CPR person som bidragspligtig b indkomst

Anders P Jacobsen:
A eller B skat? Er det din hovedindkomst- Så A-Skat. Ellers B-Skat
er heller ikke helt godt Smile.

A skat er som let udgangspunkt lønmodtager skat - altså for ansatte som udgangspunkt og man kan sagtens ha A skat som lønmodtager i 3 eller flere firmaer samtidigt. Så bruger hovedbetaleren bare hovedkortet og resten benytter bikort ved a skatte indberetning. Fradraget tages så fra hovedkortet medens der ikke er tages fradrag for de øvrige indberetninger

B skat er det man betaler som honorar eller freelance modtager hvis det så indberettes som bidragspligtig B indkomst af opdragsgiveren som har den pligt - eller hvis man stifter CVR så betales bidragspligtig B-skat af det skattemæssige overskud. Hvis trådstarter ikke er lønmodtager, er det under alle omstændigheder her bidragspligtig B indkomst og B skat der kommer på tale også selv om det er hendes hoved (eneste sågar) indkomst

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Choszczno, Polen
Tilmeldt 4. Jun 13
Indlæg ialt: 18
Fra  Flid i Tide ApS Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så lærte jeg også lige lidt! Big Smile

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)